Somijas Centrālā kriminālpolicija oktobrī paziņoja, ka no jūras gultnes ir pacelts sešas tonnas smags enkurs, kas acīmredzot sabojājis "Balticconnector". Enkurs varētu būt no Honkongā reģistrētā kuģa "Newnew Polar Bear", kas bojājuma radīšanas laikā šķērsoja bojājuma vietu, kā arī tam trūkst viena enkura.
Igaunijas, Somijas un Zviedrijas atbildīgās iestādes ir novērojušas pēdas, kas liecina, ka starp bojātajiem sakaru kabeļiem un gāzes cauruļvadu Somu līcī vilkts enkurs, kas varētu liecināt, ka gan sakaru kabeļi, gan gāzes cauruļvads bojāti ar vienu un to pašu enkuru.
Pagājušajā nedēļā Igaunijas aizsardzības ministrs Hanno Pevkurs Zviedrijas sabiedriskajai raidorganizācijai SVT sacīja, ka incidenti saistībā ar "Balticconnector" un abiem sakaru kabeļiem Somu līcī ir saistīti.
Pevkurs SVT stāstīja, ka ir veikta jūras dzelmes kartēšana un filmēšana, kas "sniedz ļoti labu priekšstatu par notikušo". Viņš piebilda, ka, ja vairāk nekā 100 jūras jūdžu jeb 185 kilometru garumā brīvi karājas enkurs, tad ir grūti noticēt, ka tas ir bijis tikai negadījums.
"Kapteinis saprata, ka kaut kas nav kārtībā, tāpēc mums jāatrod atbilde uz jautājumu, vai tas bija ar nolūku," sacīja ministrs.
Igaunijas aizsardzības ministra secinājumus apstiprināja arī viņa zviedru kolēģis Pols Junsons. Viņaprāt, ir acīmredzams - pamatojoties uz bojājumu laiku, atrašanās vietu un raksturu -, ka visi izmeklējamie infrastruktūras bojājumi veikti koordinēti.
Somijas jūras kapteinis Magnuss Vinbergs paudis pārliecību, ka Pevkura aplēses par enkura vilkšanas pēdu garumu ir pareizas. Enkuru var vilkt pa jūras gultni ilgu laiku, un citi tuvumā esošie kuģi to nepamana.
Tajā pašā laikā, pēc Vinberga domām, ir dīvaini, ka enkurs, kuru ilgstoši velk pa jūras gultni, notrūkst nevis tad, kad tas saskaras ar lielākiem akmeņiem vai citiem cietākiem šķēršļiem, bet gan ar gāzesvadu.
"Ja enkurs ir vilkts pa grunti simtiem kilometru, ir mazliet dīvaini, ka tas notrūkst tieši pie gāzesvada. Man kā jūrniekam ir grūti saprast, kā tas ir iespējams," viņš teica Somijas laikrakstam "Helsingin Sanomat".