C 6.05.2021.

Jaunā gada apņemšanās – vai izdosies to īstenot?

FOTO: Publicitātes foto

Gadu mija ir laiks, kad gribam ko mainīt savā dzīvē. Tas daudziem ir kā atskaites punkts, lai atbrīvotos no kādas atkarības, kas nomocījusi jau pārāk ilgu laiku. Vai, lai atmestu smēķēšanu, alkohola lietošanu, pārmērīgu ēšanu vai atbrīvotos no kādas citas atkarības pietiek ar apņemšanos, jautājam Mana Aptieka ekspertam Rīgas Stradiņa universitātes Psihosomatikas klīnikas psihiatram, psihoterapeitam Artūram Utinānam.

Viennozīmīgi var apgalvot, ka gadu mija ir viens no laika periodiem, kad cilvēkiem vēlme atbrīvoties no atkarībām palielinās. Iemesli ir vairāki.

  • Pirmkārt, cilvēku tendence domāt simbolos un maģiskajos skaitļos, otrkārt, saistība ar reliģiozitāti un reliģijas rituāliem. Jau kopš aizvēsturiskiem laikiem dažādi reliģiskie rituāli ir vērsti uz dzīves stila maiņām. Daudzi no rituāliem tiek veikti simboliskos datumos, kā, piemēram, saulgrieži. Tāpēc cilvēkiem ir iekšēja vēlme izmaiņas dzīvē piesaistīt kādam konkrētam datumam.
  • Otrkārt, cilvēkam, kas patiesi vēlas mainīt savu dzīvi, nav jāgaida kāds speciāls datums. Vienā dienā viņš saprot, ka atkarība ļoti ietekmē viņa dzīves kvalitāti vai pat kļūst par nopietnu draudu veselībai, un atbrīvojas no šī netikuma. Atlikšana uz kaut kādu simbolisku datumu nedarbojas tāpēc, ka tam neseko rituāli, kurā piedalās visa cilts vai, vismaz, ģimene.

Nepietiek tikai ar domu – tagad es mazāk ēdīšu, skaitīšu kalorijas, lai atbrīvotos no liekā svara. Ir nepieciešamas iemaņas – kā tieši es to darīšu. Jāzina, kā rīkoties neskaitāmās situācijās, kā, piemēram, ko darīšu, ja, aizejot ciemos, man piedāvās garšīgu torti? Kas mājās gatavo ēst – es pats, mana sieva vai mamma? Kā rīkošos, ja dakteris ieteiks mainīt ēšanas paradumus, bet pārējie ģimenes locekļi atteiksies tos pieņemt. Situācijas, kuras veicinās pārtraukt cīņu ar atkarību, būs ne mazums. Īstenot apņemšanos neizdodas, jo cilvēkam ir veselīgo iemaņu deficīts un viņš nezina, kā to darīt.

Lai atbrīvotos no kādas atkarības, ir jābūt gatavam cīnīties ar veselu problēmu kopumu, tāpēc pateikt, ka es to vairs nedarīšu no konkrēta datuma, visdrīzāk nepietiek. Ir jābūt plānam, kā tikt galā ar grūtībām, kuras sekos, kā arī, ko darīsiet atkarības vietā, ar ko tās aizstāsiet – ar veselību veicinošām atkarībām vai jaunām ierašām?

Motivācijas stiprināšana

Lai izdotos atbrīvoties no atkarībām, vispirms jāsāk ar motivācijas stiprināšanu. Cilvēkam jāsaprot – cīņa būs nopietna. Ja runājam par atbrīvošanos no alkohola atkarības, tad jārēķinās, ka no alkohola lietošanas būs jāatsakās pilnībā – neatkarīgi vai ir kāzas, bēres vai kāds cits iemesls. Pirms cīņas uzsākšanas, ieteicams apkopot visu iespējamo informāciju par kaitīgumā paraduma negatīvo ietekmi uz orgānu sistēmu, fizisko veselību, dzīves ilgumu. Jāapzina, kādi būs mainoties. Ieteikums visu apkopoto informāciju sarakstīt uz kartiņām, kuras ik pa mirklim pārskatīt – katru dienu vai bīstamajās dienās, datumos.

Jaunas tradīcijas

Nākamais solis – jāievieš jaunas tradīcijas, ar kurām tiks aizstāt paradums. Ja līdz šim piektdienās iets uz bāru, tad tagad šajā laikā jādodas uz baseinu, sporta zāli, pirti vai kur citur. Arī šī izvēle jāuzraksta uz kartiņas. Ieteicams izlasīt kādu no pašpalīdzības grāmatām vai informatīvajiem materiāliem internetā, kur aprakstīts, kā atteikties no šīs atkarības, ieteikti risinājumi konkrētām problēmām, ar kurām iespējams saskarties.

Meklēt palīdzību

Noteikti vērts atcerēties arī par alternatīvās medicīnas iespējām, kas nereti ļoti veiksmīgi palīdz atbrīvoties no atkarībām. Kaut vai akupunktūra vai homeopātija.Kaut vai trauksmes sajūtu traucējumi–šajā gadījumā nepieciešama trauksmes traucējumu ārstēšana, kurus, iespējams, izraisa depresija. Cilvēki itin bieži pat neapzinās, ka viņiem ir vieglas pakāpes depresija vai adaptācijas traucējumi ar depresīviem vai emocionāliem traucējumiem. Tie var izpausties kā neapmierinātība ar apkārtējo pasauli – viss slikti, cilvēki nav izpalīdzīgi, valdība korumpēta, nekā laba nav. Pašam cilvēkam ir sajūta, ka viņš spriež loģiski – to var nosaukt par negatīvu domāšanu. Tomēr tas ir gan psihoterapeitisks, gan medikamentozi ārstējams stāvoklis.

Visbiežāk sievietei ar garastāvokļa svārstības, visdrīzāk būs ēšanas traucējumi, savukārt vīrietim – alkohola atkarība.

Domāšanas kļūda

Lai cīņa ar atkarību būtu sekmīga, ģimenes locekļiem par to jābūt informētiem un jāatbalsta šis lēmums. Bet patiesībā jau mēs ikviens esam no kaut kā atkarīgs, tikai labāk, lai šīs atkarības būtu pozitīvas – atkarība no attiecībām ģimenē, mīlestības, veselīga dzīvesveida u.c.

Raksts tapis sadarbībā ar žurnālu Mana Veselība