/nginx/o/2018/07/11/8694980t1hc87d.jpg)
«Latvijas Mobilais telefons» (LMT) beidzot atslēdzis iespēju saņemt īsziņas, kas sūtītas no e-pasta vai LMT un «OKartes» mājas lapām, tiem LMT pieslēguma īpašniekiem, kas nav reģistrējuši savu identifikatoru.
Lai gan par gaidāmajām izmaiņām bija zināms jau sen, dažus lietotājus tās tomēr pārsteigušas nesagatavotus un pamatīgi sadusmojušas. Piemēram, visnotaļ skaļi savu sašutumu pauž Kirils Solovjovs, kas savā mājas lapā publicējis atklāto vēstuli LMT, lūdzot pievērst uzmanību šai problēmai arī plašsaziņas līdzekļus. «Apollo» izlēma sekot šim aicinājumam un noskaidrot arī LMT viedokli šajā lietā. Tomēr varbūt vispirms pāris vārdos pastāstīsim par radušos situāciju — iespējams, vēl kāds pirmo reizi dzird par LMT identifikatoriem.
Tātad — jau janvārī LMT paziņoja, ka tiks mainītā kārtība, kādā LMT klienti var saņemt īsziņas no e-pasta, kā arī LMT un «OKartes» mājas lapām. Proti, lai arī turpmāk saglabātu šo iespēju, lietotājiem bija jāreģistrē savs unikālais identifikators, kas vienlaikus arī izmantojams kā e-pasta adrese (tā daļa, kas atrodas pirms @sms.lmt.lv). Iemesls — lietotāju pasargāšana no nevēlamām īsziņām jeb spama. Lai neradītu sajukumu, lietotājiem tika dots pusgads, lai paveikto šo visnotaļ vienkāršo procedūru (kā tas darāms, lasiet LMT mājas lapā). Visbeidzot tagad, 22. jūlijā, LMT atslēdza iespēju saņemt īsziņas tiem klientiem, kas nebija paspējuši reģistrēt savu identifikatoru — līdz ar to ne viens vien sapņaināks LMT klients šajā dienā palika bez kādas īsziņas, arī Kirils.
Kā ziņo Kirils, viņam šī iespēja ir atslēgta 22. jūlijā apmēram pulksten 10.30, līdz ar to viņš nav saņēmis kādu ārkārtīgi svarīgu īsziņu (nav gan īsti saprotams, kāpēc īsziņas sūtītājs, LMT lapā ieraugot paziņojumu «Nosūtītā īsziņa netiks saņemta, jo adresāts nav aktivizējis iespēju saņemt īsziņas no LMT un «OKartes» mājas lapas», noslinkoja un neaizsūtīja īsziņu no telefona). Kirils, vakarpusē konstatējis, ka viņam šī iespēja ir atslēgta, ķērās pie telefona un zvanīja LMT palīdzības dienestam (sarunu ierakstus varat noklausīties Kirila atklātajā vēstulē), kur viņam tika paskaidrots: lai aktivizētu īsziņu saņemšanu no LMT mājas lapas un no e-pasta, viņam jānosūta divas atsevišķas īsziņas — «E+» e-pastam un «WEB+» internetam — uz pakalpojuma numuru 9319915.
Apdomājis situāciju, Kirils nonāca pie secinājuma — nevajadzīgi atslēdzot iespēju saņemt īsziņas no LMT mājas lapas un e-pasta, LMT vēlas nopelnīt (pēc Kirila aprēķiniem, šī summa ir 32 500 latu), piespiežot lietotājus sūtīt aktivizācijas īsziņas. Līdz ar to Kirils lūdz LMT atjaunot viņa uzstādījumus iepriekšējā stāvoklī un turpmāk brīdināt par pārtraukumiem (atslēgumiem) pakalpojumu darbībā laikus, kā arī neveikt atslēgumus, kam nav nekāda pamata.
Samulsuši par šādu asumu, lūdzām komentārus LMT preses sekretāram Dāvidam Danem. Viņa atbilde ir šāda:
«Īsziņu sūtīšanas kārtība tika mainīta pašu lietotāju drošības labā, lai pilnībā izslēgtu surogātpasta sūtīšanas iespējas LMT tīklā. Liels daudzums tā saucamo spama sūtījumu var iespaidot LMT klientu sūtīto īsziņu nosūtīšanas ātrumu, radīt nevēlamas aiztures, līdz ar to arī klientu neapmierinātību. Šobrīd ikviena no LMT vai «OKartes» mājas lapas nosūtītā īsziņa sasniedz adresātu dažu sekunžu laikā un, tāpat kā līdz šim, ir bezmaksas.
Tas, ka LMT klienti necieš no surogātpasta, nenozīmē, ka nav mēģinājumu to sūtīt. Katru mēnesi LMT klientiem no interneta tiek sūtīti vairāki miljoni īsziņu, un 40–50% veido surogātpasts. Turklāt, kā jau surogātpasta sūtījumiem raksturīgi, tie mēdz būt adresēti vairākiem adresātiem vienlaikus, tādējādi reālais spama apjoms ir vēl lielāks. Īsziņu sūtīšanas sistēma pēc dažādiem parametriem spēj automātiski noteikt un bloķēt lielāko daļu surogātpasta sūtījumu, bet izmaiņas īsziņu sūtīšanas kārtībā no interneta šādus nevēlamus sūtījumus padara neiespējamus, līdz ar to surogātpasta problēmu var uzskatīt par atrisinātu.
Par gaidāmajām izmaiņām klienti tika informēti vairāk nekā savlaicīgi — informācija tika nosūtīta katram LMT klientam individuāli kopā ar rēķinu jau februārī, veco īsziņu sūtīšanas kārtību atstājot spēkā vēl gandrīz pusgadu. Iepriekšējā LMT klientu avīzes numurā, kas iznāca martā, tika vēlreiz pastāstīts par gaidāmajām izmaiņām, un arī šo avīzi katrs LMT abonents saņēma personīgi pa pastu. Papildus tam jau kopš janvāra vidus informācija par gaidāmajām izmaiņām bija pieejama LMT mājas lapā internetā — ziņa par to joprojām redzama pirmajā lapā pie jaunumiem.»
Nevar nepiekrist — laika lietotājiem tiešām bijis vairāk nekā gana, turklāt šajā pārejas laikā lietotājiem bija jānosūta tikai viena īsziņa, lai reģistrētu savu identifikatoru. Tiem, kas nokavējuši, nākas piemaksāt — atsevišķi jāpieslēdz gan iespēja saņemt īsziņas no e-pasta, gan īsziņas no LMT un «OKartes» mājas lapām. Vēl vienu īsziņu vajadzēs sūtīt, ja vēlēsieties saņemt paroli, lai LMT mājas lapā mainītu savus uzstādījumus — un jūs, visticamāk, to vēlēsieties darīt, jo, pieslēdzot šos pakalpojumus, identifikators tiek piešķirts pēc gadījuma principa, turklāt tiek piešķirts nevis maksimāli iespējamais saņemamo īsziņu skaits, bet gan tikai puse — 10. Ja vēlēsieties norādīt kā identifikatoru savu ierasto niku un uzstādīt iespēju saņemt 20 īsziņas no mājas lapas un 20 īsziņas no e-pasta dienā, vajadzēs vien maksāt par vēl vienu īsziņu (es nemaz nerunāju par iespēju šos uzstādījumus mainīt nevis LMT mājas lapā, bet gan katru ar atsevišķu īsziņu).
Vai šāda pieeja ir ētiska, grūti spriest. No vienas puses, būtu jau jauki un patīkami, ja visas pakalpojumu pieteikšanas un uzstādījumu mainīšanas īsziņas lietotājiem būtu par brīvu. No otras puses, LMT arī nav labdarības iestāde, bet gan komercuzņēmums, kura virsuzdevums tomēr ir pelnīt. Vai ir ētiski pelnīt šādā veidā, tas nu katram būs jāizlemj pašam... Turklāt nedrīkst aizmirst, ka tas tomēr tiek darīts klientu ērtību vārdā — diez vai kāds būtu īpaši apmierināts, ja viņa ienākošo īsziņu vidū pusi veidotu surogātpasts. Tiesa, pārbaudīt draudu nopietnību gan diez vai ir iespējams — vai nu man ļoti veicas, vai LMT izmantotais surogātpasta pārtvērējs ir galvas tiesu pārāks par e-pasta sistēmās izmantotajiem, taču man līdz šim nav izdevies saņemt nevienu surogātpasta īsziņu. Ne gluži skaidrs ir arī tas, kā jaunā kārtība palīdzēs pasargāt mūs no surogātpasta — reģistrētajiem lietotājiem īsziņas no LMT mājas lapas arī turpmāk varēs sūtīt uz numuru, ne tikai identifikatoru... Taču es, atšķirībā no Kirila, ticu labajam, un man nav žēl dažus santīmus ieguldīt savas drošības un ērtību garantēšanai. Un kā ir ar jums, cienījamie lasītāji?