Sākot no šī gada 24. marta, kad stājusies spēkā Valsts ieņēmumu dienesta (VID) 13.03.2006. instrukcija Nr. 1 «Vienošanās par elektronisko dokumentu parakstīšanu ar elektronisko parakstu, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmas pakalpojumus, un šo pakalpojumu nodrošināšana», fiziskām un juridiskām personām, izmantojot Elektroniskās deklarēšanas sistēmu (EDS), ir iespēja iesniegt VID elektroniski parakstītas normatīvajos aktos noteiktās deklarācijas, pārskatus un nodokļu aprēķinus, neiesniedzot tos papīra formā, portālu «Apollo» informēja Valsts ieņēmumu dienesta Komunikācijas nodaļas priekšniece Agnese Grīnberga.
VID ģenerāldirektors Dzintars Jakāns: «Kaut elektroniskās deklarēšanas sistēma pastāv jau labu laiku, līdz šim tā netika pilnvērtīgi izmantota, jo paralēli elektroniski iesniegtajiem dokumentiem nodokļu maksātājiem obligāti bija jāiesniedz dokumenti arī papīra veidā. Tagad līdz ar pieņemto instrukciju būtiskākais šķērslis ir likvidēts un nodokļu maksātājiem vairs nav jāiesniedz dokumenti arī papīra veidā. Uzskatu, ka elektroniskās deklarēšanas sistēma, kas ir ērta, droša un ļauj izvairīties no dažādām neuzmanības kļūdām, ļaus ievērojami ietaupīt nodokļu maksātāju laiku, kas iepriekš tika tērēts, apmeklējot VID nodaļas un stāvot rindās, lai iesniegtu pārskatus, atskaites un deklarācijas. Es aicinu nodokļu maksātājus izmantot elektroniskās deklarēšanas sistēmas pakalpojumus un ceru, ka nodokļu maksātāji to pozitīvi novērtēs».
Lai kļūtu par EDS lietotāju, personai ar VID jānoslēdz līgums «Par elektronisko dokumentu parakstīšanu ar elektronisko parakstu, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmas pakalpojumus». Lai noslēgtu šo līgumu un izmantotu EDS pakalpojumus, fiziskai personai VID teritoriālajā iestādē pēc deklarētās dzīvesvietas adreses, bet juridiskai personai VID teritoriālajā iestādē, kurā tā ir reģistrēta kā nodokļu maksātājs, jāiesniedz šādi dokumenti:
1. Iesniegums brīvā formā vai VID ieteiktā formā, kurā norādīta visa nepieciešamā informācija par EDS lietotājiem un tiem nepieciešamajām pilnvarām,
2. Klienta parakstīts līgums “Par elektronisko dokumentu parakstīšanu ar elektronisko parakstu, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmas pakalpojumus» divos eksemplāros.
Ja iesniegums un līgums tiek akceptēts, VID teritoriālā iestāde vai VID Lielo nodokļu maksātāju pārvalde maksimums piecu darba dienu laikā organizē līguma parakstīšanu un viena parakstītā eksemplāra nosūtīšanu klientam, kā arī reģistrē EDS klienta iesniegumā norādītos lietotājus un nosūta EDS izmantošanai nepieciešamos identifikatorus un paroles uz iesniegumā norādītajām elektroniskā pasta adresēm. Ja iesniegums un līgums netiek akceptēts, VID teritoriālā iestāde vai VID Lielo nodokļu maksātāju pārvalde nosūta klientam pamatotu atteikumu slēgt līgumu.
Esošajiem EDS lietotājiem, kuri jau līdz 2006.gada 24.martam bija noslēguši līgumu ar VID par EDS pakalpojumu lietošanu un jau šobrīd izmanto EDS pakalpojumus, līgums ir jāpārslēdz. Līdz līguma pārslēgšanai, nodokļu maksātājam, iesniedzot deklarācijas, pārskatus un nodokļu aprēķinus elektroniski, tie jāiesniedz arī papīra veidā.
Izmantojot EDS pakalpojumus, termiņi, kuros nodokļu maksātājiem jāiesniedz deklarācijas, pārskati un nodokļu aprēķini VID, ir atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām. Atbildību par elektronisko dokumentu novēlotu iesniegšanu nosaka atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem.
Ar EDS palīdzību nodokļu maksātāji, izmantojot internetu, šobrīd VID var iesniegt gandrīz visas normatīvajos aktos noteiktajiem deklarāciju, pārskatu un nodokļu aprēķinu veidiem (šobrīd var iesniegt 71 dokumentu, kas ir vairāk par 90% no normatīvajos aktos noteikto deklarāciju, pārskatu un nodokļu aprēķinu dokumentu skaita).
Izmantojot EDS pakalpojumus, VID garantē konfidencialitātes saglabāšanu pēc dokumenta saņemšanas.
EDS priekšrocības:
· samazināsies pārrakstīšanās un aprēķina kļūdu iespēja, jo EDS veic automātisku dokumentu pareizības pārbaudi;
· nebūs nepieciešams bieži apmeklēt VID un vairāk laika atliks tiešajiem darba pienākumiem, jo EDS nodrošina automātisku pareizi aizpildītu elektronisko dokumentu nogādāšanu VID speciālistiem (importēšanu datu bāzēs);
· būs iespēja sekot, vai iesniegtie dokumenti ir fiksēti VID datu bāzē, jo EDS nodrošina detalizētas informācijas saņemšanu uz lietotāja e-pastu par datu nosūtīšanas rezultātiem, kā arī dažiem dokumentu veidiem par to tālāku apstrādi (piem., par pavadzīmju numuru piešķiršanu vai nepiešķiršanu).
VID aicina nodokļu maksātājus izmantot EDS piedāvātās priekšrocības un tādejādi ieekonomēt laiku, kas līdz šim veltīts dokumentu iesniegšanai VID teritoriālajās iestādēs un VID Lielo nodokļu maksātāju pārvaldē. Noslēdzot līgumu, ar EDS starpniecību elektroniski deklarācijas var iesniegt arī valsts amatpersonas.
Lai aicinātu nodokļu maksātājus aktīvi izmantot elektroniskās deklarēšanas sistēmas pakalpojumus, VID teritoriālās iestādes rīkos seminārus un prezentācijas uzņēmējiem par elektroniskās deklarēšanas sistēmas darbību un tās pakalpojumiem.