/nginx/o/2018/07/13/8937512t1hc0a3.jpg)
Klāt zāles pļaušanas laiks. Vienam tā ir jauka atpūta, citam – smags darbs, ja nav piemērotas tehnikas. Kādu pļāvēju izvēlēties savam dārzam?
Pirms iegādāties zāles pļāvēju, vērts apsvērt, cik lielu platību apkopsiet, cik bieži to plānojat darīt, vai zāliens ir slīpumā, vai dārzā ir koki un krūmi, vai nopļauto liksiet komposta kaudzē un, visbeidzot, cik daudz varat tērēt pļaujmašīnas iegādei?
Mehāniskie zāles pļāvēji
Pats vienkāršākais ir mehāniskais zāles pļāvējs, kam nav nepieciešama ne elektrība, ne degviela, vienīgi paša spēks. Šī ierīce paredzēta līdzenai vietai un īsai zālei. Pļaušanas platums 40 –45 cm, augstumu var arī regulēt. Papildus var iegādāties savācējgrozu. Ja pļāvēja riteņiem ir gultņi, tas ilgāk kalpos un vieglāk būs stumt. Korpuss var būt gatavots no metāla vai lietā alumīnija.
Mehāniskajam pļāvējam ir svarīgi precīzi noregulēt attālumu starp rotējošo cilindru un griezējnazi. Ja šis darbiņš nebūs labi padarīts, stumt nāksies sviedriem vaigā un smagi nožēlot šo izvēli. Nekautrējieties palūgt to profesionāli izdarīt veikala darbiniekiem!
Elektriskie zāles pļāvēji
Elektriskos pļāvējus nosacīti var iedalīt divās grupās – ar savācējgrozu vai ar smalcinātāju, kas nopļauto zāli pārveido efektīvā mēslošanas līdzeklī, izkaisot to zemē. Šīs mašīnas paredzētas nelielām platībām, īsai zālei, regulārai pļaušanai. Mēģinot pļaut garāku zāli, iespējamas nepatikšanas, jo motors var neizturēt slodzi un pārdegt. Saremontēt to parasti vairs nevar...
Pļaušanas platums 33 – 46 cm, motora jauda 900 – 1600 W. Pļaušanas augstumu iespējams regulēt, pārskrūvējot katru riteni vai ar centralizētu pārslēgu visus vienlaicīgi (dārgākiem modeļiem).
Lielāko jaudu pļāvējiem riteņi ir ar gultņiem, mazākiem – ar plastmasas buksēm, kam kalpošanas mūžs ir īsāks. Korpusi mēdz būt metāla vai plastmasas. Mašīnas ar metāla korpusu ir nedaudz smagākas, toties izturīgākas.
Visiem elektriskajiem zāles pļāvējiem ir metāla naži. Tiem zālienā nepatīk akmeņi, metāla stieples vai citi cieti priekšmeti, kas spēj sabojāt asmeni. Strādājot nemitīgi jāuzmana elektrības vads, kas arī rada zināmas neērtības. Priekšrocība salīdzinājumā ar benzīna zāles pļāvējiem ir tā, ka ar elektriskajiem var strādāt arī nogāzēs.
Benzīna zāles pļāvēji
Šīs jau var uzskatīt par nopietnām pļaušanas iekārtām – motoru jauda no 3,5 līdz 7 ZS. Pļaušanas platums 43 – 56 cm, savācējgrozu tilpums 50 – 70 litru. Jo garāka zāle, jo ātrāk grozs piepildās, tādēļ lielākām platībām un garākai zālei ir ieteicami pļāvēji, kuri to sakapātu atstāj zem sevis vai izmet uz sāniem. Turklāt visām mašīnām savācējgrozu var noņemt, tad zāle turpat arī paliks.
Pļaušanas augstumu regulē ar slēdzi katram ritenim atsevišķi vai ar centrālo visiem vienlaicīgi. Benzīna pļaujmašīnām ir 5 – 8 augstuma pakāpes, proti, ir iespēja variēt no 2,5 līdz 10 cm.
Apkopjot lielākas platības, izdevīgāka ir mašīna ar riteņu piedziņu, tas nozīmē, ka tā ripos pati. Tas stipri vien atvieglo darbu, turklāt piedziņu var arī neizmantot. Pašgājēji ir apmēram par Ls 60 dārgāki nekā tādas pašas mašīnas bez piedziņas. Lielākoties benzīna pļāvējiem ir metāla korpusi, dārgākiem pat lietā alumīnija, un riteņi ar gultņiem.
Benzīna pļāvējiem ir ierobežota darbošanās nogāzēs. Nav ieteicams lielāks slīpums par 200, jo tad eļļa satek cilindrā un motors sāk dūmot. Jāsaudzē arī metāla naži, kuri pļaujot negaidīti mēdz atsisties pret cietiem šķēršļiem, it sevišķi akmeņiem. Remonts var maksāt dārgi, jo saliekt izdodas pat naža asi...
Garai zālei un lielām platībām piemērotas divu riteņu pašgājējas pļaujmašīnas, kam griezējnazis novietots priekšgalā. Tās ir ērti vadāmas, smaguma centrs atrodas zemu, jauda no 4 līdz 8,5 ZS, pļaušanas platums līdz 80 cm. Šīs pļaujmašīnas pagaidām nav ļoti pieprasītas, jo cena tām sākas no Ls 600.
Arī par katru papildu ērtību, kā zināms, ir jāmaksā. Pļaujmašīnu var iedarbināt gan ar auklu, gan ar elektrisko starteri. Var izvēlēties pašgājēju pļaujmašīnu ar maināmu braukšanas ātrumu. Ja nepatīk vibrācija, ir modeļi, kam starp motoru un korpusu iebūvēti amortizatori.
Ja benzīna pļaujmašīnu izvēlas pēc motora ražotāja, tad pieejamas galvenokārt ir no firmām «Honda», «Stiga» un «Briggs&Stratton», turklāt pirmā ir dārgākā. Atzinīgi vārdi dzirdēti par amerikāņu firmas «Briggs&Stratton» dzinējiem. Šīm pļaujmašīnām ir demokrātiskas cenas un laba motora kvalitāte.
Benzīna dzinēju apkope nav sarežģīta – visi darbojas ar 95. markas degvielu, un tiem nepieciešama eļļa SAE – 30. Pirmo reizi iedarbinot, eļļa jānomaina pēc piecām darba stundām, katra nākamā maiņa – pēc 25 darba stundām. To vēlams darīt arī sezonas sākumā. Jāmaina arī gaisa filtrs. Dažiem modeļiem ir porolona filtrs, kas viegli mazgājams.
Trimmeri
Ar pļaujmašīnu grūti nokopt zāli, piemēram, gar žogu, mājas sienu, augļu kokiem vai krūmiem. Te labs palīgs ir trimmeris, kas pļauj ar dažāda diametra auklu, kura uztīta uz speciālas spoles. Arī trimmeri darbināmi ar elektrību vai benzīnu. Lētāki ir elektriskie – ar vadu vai akumulatoru. Jauda – no 300 līdz 1000 W. Trimmeris ar akumulatoru strādā divas stundas, bet jāuzlādē 24 stundas. Elektriskie trimmeri nav paredzēti garai zālei.
Ar degvielas trimmeri vieglāk strādāt, jo netraucē elektrības vads. Ar jaudīgiem trimmeriem – krūmgriežiem var pļaut ne tikai pāraugušu zāli, nātres un dadžus, bet, nomainot auklas spoli pret metāla ripu, attīrīt pat grāvmalas no krūmiem, griezt zarus līdz 5 cm diametrā.
Degvielas tvertnes tilpums trimmeriem – krūmgriežiem no 1 līdz 1,5 litriem. Ar to pietiek apmēram stundai. Spole patērē vairāk degvielas, metāla asmenis – mazāk. Tas atkarīgs arī no zāles vai krūmāja parametriem.
Konsultēja veikala «Sils» pārdevējs Edgars Kviesis.