Skip to footer
Šodienas redaktors:
Artūrs Andžs
Iesūti ziņu!

Princeses Diānas nāve joprojām noslēpums

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto

Pagājuši deviņi gadi, kopš 31. augustā Parīzē bojā gāja Velsas Princese Diāna Un viņas pavadonis Dodi el Faeds, bet šo nāvi joprojām klāj noslēpums.

Šofera asinis

Patlaban, pēc oficiālās Francijas varas iestāžu versijas, Diānas un Dodi el Faeda auto avarēja, jo tās vadītājs Anrī Pols bija piedzēries. Toreiz bojāgājušā Dodi el Faeda tēvs Mohammeds el Faeds apgalvoja, ka asins paraugi samainīti, lai traģēdijā varētu vainot Anrī Polu. Automašīnas vadītāja līķis nogādāts kādā Parīzes morgā, kur atradās vēl 24 tajā naktī mirušu cilvēku mirstīgās atliekas. Lai sajauktu traģisko nakts notikumu secību un slēptu pēdas, viņa asiņu paraugs samainīts ar blakus gulošā pašnāvnieka asinīm. Tajās alkohola daudzums trīs reizes pārsniedzis pieļaujamo līmeni. Toksikoloģijas eksperti konstatējuši, ka Anrī Pola asinīs oglekļa dioksīda līmenis bijis ļoti augsts — 20,7%. Bet tas nozīmē, ka princeses Diānas nāvē vainotais šoferis nespētu pat kājās nostāvēt, kur nu vēl vadīt auto. Tikai pašnāvnieks, kas dzīvi beidzis, elpojot automašīnas izplūdes gāzes, varēja tik ļoti saindēties.

Arī Apvienotās Karalistes izmeklēšanas grupas vadītājs, bijušais Skotlendjarda komisārs lords Džons Stīvenss apgalvo, ka analīžu veikšanas laikā pieļautas vairākas kļūdas. Tagad Francijas varas iestādes nolēmušas atjaunot izmeklēšanu, lai noskaidrotu, kas tad īsti 1997. gada 31. augustā notika Pontdalmas tunelī Parīzē. Versiju ir daudz.

Nogalināta grūtniecības dēļ?

Dodi el Faeda tēvs Mohammeds el Faeds apgalvoja, ka Diāna esot nogalināta. «Man bija labas attiecības ar Diānu, un zinu daudzus viņas dzīves faktus, kas pierāda, ka tā nebija nejauša avārija uz ceļa. Vienu gan tieši pierādīs izmeklēšana: princese zem sirds patiešām nēsāja mana dēla bērnu. Viņa teikto pirms neilga laika apstiprinājis kāds ietekmīgs Francijas advokāts, apgalvojot, ka izmeklētāji gatavi pierādīt šo versiju. Oficiālie dokumenti ļaujot apgalvot, ka lēdija Dī tika nogalināta, lai Lielbritānijas karaliskā ģimene nenokļūtu neērtā situācijā, ja Diāna kļūtu par musulmaņa bērna māti. Savukārt princeses Diānas ģimene, tās draugi, arī Roza Monktona un bijušais kalpotājs Pols Barels noliedz, ka Diāna tobrīd būtu bijusi stāvoklī. Izdevums «News Of The World» ziņo, ka šā gada vasarā iegūtie dati apgāž apgalvojumus, ka princesei bijušas intīmas attiecības ar Dodi el Faedu, miljardiera Mohammeda el Faeda dēlu. Eksperti noskaidrojuši, ka princese nav bijusi stāvoklī.

Nomira Miloševicam paredzētā negadījumā

Ar zvērestu apliecinātā rakstveida liecībā 1999. gada 12. maijā bijušais spiegs Ričards Tomlinsons nosaucis to britu izlūkošanas dienesta darbinieku vārdus, kuri dienā, kad gāja bojā princese Diāna un Dodi el Faeds, bija Parīzē. Britu spiegi vērojuši ikvienu Diānas soli pēdējās viņas dzīves dienās. Karaliskā ģimene un citi Bekingemas pils ļaudis bija saniknojušies par Diānas un ēģiptiešu pleiboja romantiskajām attiecībām. «Šādas attiecības ir rasu un morāles nesaderība,» toreiz izteicās Lielbritānijas princis Filips, prinča Čārlza tēvs. «Beduīnu tirgotāja dēls lai turas tālāk no nākamā karaļa Viljama mātes.» Arī britu premjers Tonijs Blērs esot izteicies, ka Diānas romāns ar Dodi varējis apdraudēt politisko situāciju.

Dokumentos bijis teikts, ka britu spiegs Deivids Spedings prasījis Lielbritānijas un ASV amatpersonām «palīdzību Dodi problēmas atrisināšanā». Ričards Tomlinsons esot redzējis sazīmētus plānus, kā nogalināt Dienvidslāvijas prezidentu Miloševiču, un tie pilnībā sakrītot ar autokatastrofu, kurā gāja bojā Velsas princese. «Pirmām kārtām, ietriecoties ar automobili betona sienā, ir maz izredžu negūt nāvējošus ievainojumus. Pastāv arī maz iespēju, ka notiekošo kāds redzētu, proti, ka notikumam būtu aculiecinieki,» bijis vēstīts britu izlūkošanas dienesta iecerētajā Miloševiča noslepkavošanas shēmā, kas tika uzzīmēta Bosnijas pilsoņu kara sākumā 1992. gadā.

Par mīklaino sakritību tūlīt pēc 31. augusta traģēdijas Tomlinsons ziņoja Dodi tēvam. Un pēc tam Tomlinsons sešus mēnešus pavadīja cietumā par Lielbritānijas valsts noslēpuma izpaušanu.

Iesaistīti Francijas slepenie dienesti

Šā gada sākumā Diānas nāves apstākļu izmeklētāji apgalvoja, ka Diānas nāvē iesaistīti Francijas slepenie dienesti. Itālijas laikraksts «La Stampa» ziņoja, ka Anrī Pols bijis Francijas slepeno dienestu darbinieks, sadarbojies ar Lielbritānijas slepeno dienestu MI–6. Šo informāciju apstiprina gan Skotlendjards, gan arī Francijas slepeno dienestu anonīmie ziņotāji.

Lielbritānijas izmeklētāji mēģināja iegūt aģenta dosjē, taču bez panākumiem. Lords Stīvenss, kas pašlaik vada komisiju, kurai uzdots noskaidrot, vai bijusi sazvērestība ar mērķi nogalināt Diānu, nosūtījis Francijas iekšējās drošības departamentam vēstuli ar lūgumu sniegt visu informāciju par Anrī Polu, lai noskaidrotu, vai automašīnas vadītājs liktenīgajā vakarā izpildījis dienesta pienākumus. «Neiedomājami sarežģītā birokrātija Francijas tieslietu sistēmā kopš pagājušā gada aizkavējusi dokumentu nodošanu,» laikrakstam «Sunday Times» paziņojuši anonīmi Skotlendjarda ziņotāji.

Vienkārša avārija?

Versiju par nelaimes gadījumu, nevis ļaunu nodomu apstiprina aculiecinieki. Viens no tiem — Mohammeds Medžahī — esot braucis ar auto pa Pontdalmas tuneli brīdī, kad tur notikusi nelaime. «Mercedes», kas braucis aiz viņa, pēkšņi lielā ātrumā tuvojies, jo tās vadītājs bija zaudējis kontroli pār auto. «Biju spiests braukt ātrāk, lai izvairītos no sadursmes, un burtiski pēc sekundes es dzirdēju šausminošu grāvienu — nevaldāmais auto bija ietriecies tuneļa sienā. Blakus un tuvumā nebija nevienas automašīnas, arī paparaci tur nebija,» stāstīja liecinieks. «Es esmu pārliecināts, ka tā bija vienkārša avārija.»

Savukārt Medžahī bijusī sieva Suada Mufakira savu versiju paziņoja tikai pēc sešiem gadiem: «Es pa aizmugures logu redzēju «Fiat Uno», kas lielā ātrumā brauca mūsu virzienā. Tas nepabrauca garām, bet samazināja ātrumu, un mēs braucām blakus. Vadītājam bija ļoti neierasta sejas izteiksme, it kā viņš domātu par kaut ko citu. Viņa izturēšanās vispār bija dīvaina. Tā mani uztrauca.» «Fiat» vadītājs bijis apmēram 35 gadus vecs, iededzis, ar tumšbrūniem asiem matiem un maza auguma, jo viņa galva tik tikko sniegusies pāri stūrei. Uz automašīnas aizmugures sēdekļa bijis liels elzasiešu šķirnes suns. «Es ļoti nobijos. Uzskatīju, ka viņš ir traks cilvēks, un aicināju Mohammedu apdzīt viņu. Viņš to izdarīja, un pēc brīža mēs sadzirdējām riepu šņirkstoņu. Es paskatījos un ieraudzīju melnu mersedesu, kas bija kļuvis nevadāms un 45 grādu leņķī brauca tieši mums virsū. Ieraudzīju, kā šis automobilis ietriecās stabā. Es tobrīd nezināju, ka esmu redzējusi katastrofu, kurā gāja bojā Diāna.»

Miesassargs apsūdz El Faedu

Mohammeds el Faeds personīgi atbalstījis «idiotisko plānu», kas beidzās ar princeses Diānas un viņa dēla Dodi nāvi Parīzē. Par to paziņojis pāra bijušais miesassargs — 40 gadus vecais Kezs Vingfīlds, kas vairs nestrādā pie el Faeda. «El Faeds, kam pieder veikalu tīkls «Harrods», vainoja katastrofā visus, izņemot sevi,» paziņojis Vingfīlds. «Es uzskatu, ka viņš tā uzvedas publiski tikai tāpēc, ka patiesība, ko viņš nēsā savā sirdī, ir pārlieku smaga nasta. Tas ir tāpēc, ka dēls vēlējās paslēpties no paparaci. El Faeds vecākais atbalstīja idiotiskās pārmaiņas plānā, pārvēršot pāra mierīgo izbraukšanu no viesnīcas «Ritz» par autosacīkstēm, kas beidzās ar mīlnieku nāvi.»

Vingfīlds bija kopā ar pāri uz Faedu jahtas «Jonikal» mīlnieku atpūtas laikā Francijas Rivjerā un apsargāja viņus līdz pēdējam vakaram, kad abi ēda viesnīcā «Ritz», kas pieder Faediem. Miesassargs apgalvo, ka sazvērestības teorija atkrīt, jo pat miesassargi līdz pēdējam mirklim neesot zinājuši, ka mīlnieki nolēmuši vakariņot viesnīcā. Tovakar princese esot izskatījusies nelaimīga. «Cilvēki uz viņiem vienkārši lūrēja. Pirms tika atnests ēdiens, Diāna klusējot apraudājās un teica, ka vēlas doties prom,» stāstījis miesassargs. Kā uzskata Vingfīlds, labāk būtu bijis, ja abi būtu palikuši pa nakti viesnīcā vai arī izgājuši pa centrālo izeju, kur pulcējās fotogrāfi. «Visi fotogrāfi bija aiz barjeras. Pāris papozētu un pēc tam mierīgi aizbrauktu. Galu galā neviens no fotografēšanās nav nomiris.»

Taču pēc tam Anrī Pols, «Ritz» drošības dienesta vadītājs, Vingfīldam paziņoja, ka viņam pāris jāuzņem mašīnā pie rezerves izejas, bet Vingfīldam tobrīd jābūt otrā mašīnā, lai veiktu atvilināšanas manevru pie galvenās izejas. Un tā mirklī, kad automobilis ietriecās tuneļa balstā, pie stūres bija Pols. Diāna, Dodi un Pols nomira, bet miesassargs Trevors Rīss Džonss — vienīgais pasažieris, kas bija aplicis drošības jostu, — bija guvis nopietnas traumas. Kā izteicies Vingfīlds, visas versijas par Lielbritānijas slepenā dienesta MI–6 iesaistīšanos šajā starpgadījumā, ir smieklīgas, jo pēdējā mirklī tika mainīts viss?— automašīna, vadītājs un maršruts.

Vingfīlds izdevumam «News Of The World» paziņojis: «Es nezinu, kas notika, kad fotogrāfi viņiem sāka sekot. Taču es pazinu Dodi. Nebija neviena šofera, kam viņš nebūtu licis uzspiest uz gāzes pedāļa, lai šķērsotu krustojumu, kad luksoforā deg sarkanais gaismas signāls, vai braukt pa vienvirziena ielu pretēji transporta plūsmai atļautajā virzienā. Tā bija traģiska un nejēdzīga avārija. Kādam manis teiktais šķitīs neinteresants un bez noslēpumainības, taču tā ir patiesība.»

Kliedē mītus

Kaut arī Faeds apgalvo, ka princese un viņa dēls plānoja salaulāties, bija pat izvēlējušies saderināšanās gredzenus un gaidīja bērnu, Vingfīlds uzsver, ka nekādus pierādījumus el Faeda teiktajam neesot redzējis. Uz jahtas «Jonikal» pārim bija atsevišķas, kaut arī blakus izvietotas kajītes. «Mēs tiešām neredzējām nevienu skūpstu, nevienu apskāvienu. Abi izturējās kā brālis un māsa,» zināja teikt bijušais miesassargs.

Klīda runas, ka pāris algojis dizaineru villas «Windsor» apskatīšanai. Šī villa kādreiz piederēja Vindzoras hercogam un hercogienei, to bija iegādājies Mohammeds el Faeds, lai iekārtotu tur dēlam rezidenci. Taču Vingfīlds, kas pavadījis abus uz šo māju, paziņoja: «Viņi iegāja mājā pulksten 15.47 un iznāca no tās 16.18 — pavisam pavadot tur tikai 31 minūti.» Nekāda dizainera tur nebija. Kā izteicies bijušais miesassargs, abi neesot apmeklējuši juvelierus Montekarlo, kur, kā tiek apgalvots, it kā izvēlējušies saderināšanās gredzenus. Arī juvelieris Alberto Reposi, kas iepriekš paziņoja, ka Dodi neilgi pirms nāves Diānai nopircis saderināšanās gredzenu, tagad no savas liecības atsakās.

Diānu varēja izglābt

Pasaulē pazīstamais kardioķirurgs Kristjans Bārnards uzskata, ka princesi varēja glābt, ja viņa steidzami būtu nogādāta slimnīcā un operēta. «Domāju, ka viņi pieļāva kļūdu, tūlīt nevedot princesi uz slimnīcu,» raksta ārsts grāmatā «50 ceļu uz sirds veselību». Ja princese Diāna būtu nogādāta slimnīcā desmit minūtēs un, veicot operāciju, būtu apturēta iekšējā asiņošana, viņa būtu izdzīvojusi, uzskata Bārnards, kas 1967. gadā veica pasaulē pirmo sirds pārstādīšanu cilvēkam. Hospitalizēt princesi tobrīd bija pilnīgi iespējams, taču viņu mēģināja glābt turpat avārijas vietā, un slimnīcā viņa tika nogādāta vairāk nekā stundu pēc avārijas.

Bārnards, kas bijis pazīstams ar princesi, atsaucas uz sekcijas materiāliem, kuros atzīts, ka Diānai bijusi skarta plaušu vēna un viņa mirusi no iekšējas asiņošanas. Arī franču ķirurgs Frederiks Maijē, kas drīz pēc avārijas nelaimes vietā bijis nejaušs garāmbraucējs, apgalvo, ka princesei bijušas izredzes izdzīvot. Viņa bijusi labākā stāvoklī nekā pārējie cilvēki, kas atradās mašīnā.

Komentāri
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu