Skip to footer
Šodienas redaktors:
Helga Justīne Siksne
Iesūti ziņu!

Taps universāla «megapietura»

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto

Viens no veidiem, kā atslogot pārblīvēto auto plūsmu pilsētas centrā, ir koncentrēt sabiedriskā transporta pieturvietas vienuviet. Pašvaldība iecerējusi, ka kopīga, daudzfunkcionāla pieturvieta varētu atrasties pašreizējā rūpniecības preču tirgus vietā. Projekts, ko cerēts realizēt trīs gadu laikā, tiek dēvēts par intermodālo sabiedriskā transporta mezglu (ISTM).

Visi ceļi vedīs uz Maskavas forštati

Rīgas centrs autoostas un dzelzceļa stacijas tuvākajā apkārtnē ir kā nosēts ar sabiedriskā transporta pieturām. Dažādās vietās pamīšus apstājas tramvaji, trolejbusi un autobusi, arī maršruta taksometri, kuriem ik pa gabaliņam jānokļūst attiecīgajā transporta joslā. Tas savukārt bremzē satiksmi un veicina sastrēgumus. Tāpēc Rīgas dome izlēmusi, ka būtu lietderīgi centra pieturvietas, cik iespējams, apkopot vienā objektā. Tā varētu raksturot intermodālā sabiedriskā transporta mezgla būtību, ko uzdots realizēt pašvaldības jaunizveidotajai SIA «Transporta infrastruktūras attīstība». «Mērķis ir izveidot vietu, kur pieturētu autobusi, trolejbusi, tramvaji un arī maršruta taksometri. Paralēli sabiedriskā transporta pieturvietām tur varētu būt arī ofisi, tirdzniecības vietas, autostāvvietas,» klāsta SIA «Transporta infrastruktūras attīstība» valdes priekšsēdētājs Anrijs Brencāns. Piemērs veiksmīgam sabiedriskā transporta mezglam nav tālu jāmeklē — Rīgas iecerēm līdzīgs objekts jau darbojas Tallinas centrā.

«Galvenie ieguvumi rīdziniekiem būs ērta pārsēšanās citā transportā, pašas pieturvietas būs drošākas un komfortablākas, turklāt cilvēkiem no šī sabiedriskā transporta mezgla būs ērti nokļūt līdz stacijai un autoostai,» stāsta Satiksmes departamenta Transporta plānošanas nodaļas vadītāja Eva Kalviņa.

Pagājušā gada februāra beigās domes Satiksmes un transporta lietu komiteja nolēma konceptuāli atbalstīt projektu par rūpniecības preču tirgus teritorijas izmantošanu intermodālā sabiedriskā transporta mezgla veidošanai. Ieplānotā teritorija veido kvartālu starp Maskavas, Gaiziņa, Prāgas un Turgeņeva ielu.

Pieturvieta trīs stāvos

Patlaban Rīgas domē notiek darbs pie teritorijas detaļplānojuma izstrādes. E. Kalviņa teic, ka satiksmes shēma netiks būtiski mainīta un lielus ieguldījumus neprasīs. Kamēr projekts vēl nav pat detaļplānojuma stadijā, nav precīzu ziņu, cik un kāda tipa ēkas pieturvietu mezglā varētu atrasties. Jebkurā gadījumā blakus transporta mezglam būs jāsaglabā ugunsdzēsēju depo, kas pašreizējā mītnē atradīsies vismaz līdz 2012. gadam, turklāt depo ēkai ir kultūras pieminekļa statuss, kas uzliek par pienākumu to saglabāt, uzsver A. Brencāns.

Kopējā zemesgabala platība ir aptuveni 11 tūkstoši kvadrātmetru. Taču sabiedriskā transporta mezgla funkciju veikšanai būtu nepieciešami 23 līdz 33 tūkstoši kvadrātmetru, tāpēc paredzēts, ka pieturas varētu būt trīs līmeņos — pazemes, pirmajā un otrajā stāvā, kur sabiedriskais transports tiktu ievirzīts zem jumta vai zem nojumes.

Vēl neesot iespējams pat provizoriski pateikt, cik lielus ieguldījumus apjomīgais sabiedriskā transporta mezgls varētu prasīt, taču zināms, ka projekts tiks finansēts pēc privātās partnerības principa, teic A. Brencāns. Lai piesaistītu potenciālos investorus, teritoriju paredzēts izmantot daudzveidīgi — pieļaujama dažādu objektu, piemēram, sabiedriskās ēdināšanas, mazumtirdzniecības veikaliņu, viesnīcu attīstība. Tādējādi tiks nodrošinātas uzņēmējdarbībai nepieciešamās cilvēku plūsmas.

Iespējams, ISTM varētu daļēji atvieglot arī Rīgas autoostas sasāpējušo «mājokļa jautājumu», ja jaunajā transporta mezglā tiktu nodrošināti vismaz daļēji starppilsētu autobusu pārvadājumi. «Taču jāskatās, lai blīvums neveidojas pārāk liels, viens no būtiskākajiem momentiem būs maršruta taksometru novirzīšana,» uzsver A. Brencāns.

Gatavs pēc trim gadiem

Detaļplānojuma izstrāde varētu beigties šā gada laikā, prognozē A. Brencāns. Tad arī būs skaidrs, tieši kādas pašreizējās sabiedriskā transporta pieturas centrā tiktu likvidētas. Tikmēr SIA «Transporta infrastruktūras attīstība» jāizstrādā iespējamais uzņēmuma darbības modelis un finansējuma plāns. Tāpat jānokārto īpašumtiesības, jo teritorija patlaban ir sadalīta vairākos zemes gabalos, kas jāapvieno un jāiegulda SIA «Transporta infrastruktūras attīstība» pamatkapitālā. Triju līdz četru gadu laikā daudzpakāpju sabiedriskā transporta mezglam ir jābūt gatavam.

Komentāri
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu