FM: Patlaban motocikliem piemērojamais nodokļa apmērs ir pamatots un samērīgs (32)

LETA
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Agnese Gulbe/LETA

Patlaban motocikliem piemērojamais nodokļa apmērs ir pamatots un leģitīms, kā arī nodokļa likmes ir samērīgas un neparedz pārmērīgu nodokļa slogu motocikliem, uzskata Finanšu ministrijas (FM) speciālisti.

Nodokļa likme motocikliem pārsniedz nodokļa likmi vieglajam automobilim, kuram piemērojama vismazākā iespējamā nodokļa likme jeb 22 lati gadā, tikai tajos gadījumos, kad motocikla motora tilpums pārsniedz 1000 kubikcentimetrus vai motocikls pirmo reizi reģistrēts pirms 2005.gada 1.janvāra, biznesa portālu «Nozare» informēja FM Komunikācijas nodaļas vadītājs Aleksis Jarockis.

Turklāt pēc Ceļu satiksmes drošības direkcijas sniegtās informācijas motociklu, kuri pirmo reizi ir reģistrēti pēc 2005.gada 1.janvāra un kuru motora tilpums ir 1001 kubikcentimetrs un vairāk, skaits ir neliels, un to īpatsvars veido tikai ap 5% no visiem motocikliem, tricikliem un kvadricikliem, par kuriem 2011.gadā tika veikta transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa samaksa.

FM speciālisti arī norāda, ka 17,6% no visiem motocikliem, tricikliem un kvadricikliem, kuri pirmo reizi reģistrēti pēc 2005.gada 1.janvāra un kuru motora tilpums nepārsniedz 500 kubikcentimetrus, nodokļa apmērs 2011.gadā samazinājās divas reizes, salīdzinot ar transportlīdzekļu nodevas apmēru, kas bija noteikta vienāda visiem motocikliem, tricikliem un kvadricikliem 2010.gadā. Savukārt 13,4% gadījumu nodokļa apmērs motocikliem nemainījās, salīdzinot ar 2010.gadā noteikto nodevas apmēru.

Tā kā motocikli un vieglie automobiļi pārsvarā tiek izmantoti privātām vajadzībām un nodokļa pārskatīšanas mērķis bija palielināt nodokļa slogu jaudīgākiem un ekskluzīvākiem transportlīdzekļiem, tad līdz ar to nodokļa apmērs tika palielināts gan jaudīgiem vieglajiem automobiļiem, gan jaudīgiem motocikliem ar dzinēja tilpumu virs 1000 kubikcentimetriem. Tādējādi vismazākais iespējamais nodoklis motocikliem ir 12 lati gadā, salīdzinot ar vismazāko iespējamā nodokļa likmi par vieglo automobili, kas pirmo reizi reģistrēts pēc 2005.gada 1.janvāra, - 22 lati gadā, vai nodokļa likmi - 25 lati gadā par vieglo automobili, kas pirmo reizi reģistrēts pirms 2005.gada 1.janvāra.

Savukārt maksimāli piemērojamā nodokļa likme par vieglo automobili, kas pirmo reizi reģistrēts pēc 2005.gada 1.janvāra, ir 462 lati gadā, un, salīdzinot ar maksimālo likmi motociklam - 48 lati gadā, tā ir gandrīz desmit reizes mazāka nekā vieglajam automobilim.

FM arī norāda, ka 2016.gada 1.janvārī stāsies spēkā norma, kas paredz, ka nodoklis par transportlīdzekli ir jāmaksā par kārtējā kalendārā gadā aizvadīto mēnešu skaitu, ieskaitot kārtējo mēnesi, nevis par kārtējo kalendāro gadu, kā to paredz likums patlaban.

Kā ziņots, tiesībsargs bija ierosinājis pārbaudes lietu par motociklu ekspluatācijas nodokļa samērību, pamatojoties uz Latvijas Motoklubu asociācijas iesnieguma pamata.

Tiesībsarga birojs medijiem nosūtītā paziņojumā raksta, ka augstākas nodokļa likmes noteikšanā motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, salīdzinot ar vieglajām automašīnām, nav saskatāmi saprātīgi iemesli un leģitīms mērķis, tāpēc FM trīs mēnešu laikā jāizstrādā priekšlikumi problēmas risināšanai.

FM saņēmusi Tiesībsarga atzinumu un atbilstoši lūgtajam to izvērtēs un sniegs risinājuma piedāvājumu trīs mēnešu laikā.

Komentāri (32)CopyTelegram Draugiem X Whatsapp

Tēmas

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu