/nginx/o/2018/07/20/10965935t1hd631.jpg)
Ziemeļindijas klasiskās mūzikas koncerts notiks piektdien, 11. oktobrī, plkst. 19:00 Pasaules tirdzniecības centra lielajā zālē Elizabetes 2, Rīgā. Tajā muzicēs sārodists Akašs Sergejs Ancupovs un pasaulslavenais tablas virtuozs Sandžu Višnu Sahai. Koncerts tiek rīkots par godu piektā mācību gada sākumam Rīgas klasiskās Indijas mūzikas skolā «Sarasvati».
Sandžu Sahai ir viens no savas paaudzes izcilākajiem Ziemeļindijas klasiskās mūzikas pārstāvjiem. Sandžu tablas spēle apliecina ne tikai viņa nepārspējamu virtuozitāti, bet arī patiesu muzikālo aristokrātismu. Mūziķis ir uzstājies pasaules brīnišķīgākajās koncertzālēs – piemēram, Ņujorkas «Carnegie Hall», Parīzes «Theatre de la Ville », Londonas Alberta Halle vai Sidnejas Operas namā, tāpat arī četrkārt aicināts uzstāties Viņas Majestātei karalienes Elizabetei II un karaliskās ģimenes priekšā.
S.Sahai muzicējis kopā ar daudziem Indijas un Eiropas slaveniem mūziķiem: Amdžadu Ali Hānu (sārods), Vilajātu Hānu (sitara), Hariprasādu Čaurāsiju (flauta), Dominiku Bilārdu (Gregorāiņu dziedāšāna), Matju Bārliju (čells), BBC filharmoniķiem u.t.t.
«Sandžu Sahai tablas solo satriec klausītājus un noved tos transa stāvoklī» (no recenzijas Indijas lielākajā angļu valodas laikrakstā «The Pioneer»).
Sārodists Akašs Sergejs Ancupovs – Ustada Amdžada Ali Hāna, viena no pasaules dižākajiem mūziķiem, māceklis – ir plaši pazīstams Latvijā. Nesen Akašs ar panākumiem uzstājās Maskavas konservatorijas Rahmaņinova zālē. «Tas patiesībā ir pārsteidzoši, ka mēs Maskavā varam pieskarties šāda neticama līmeņa mākslai ... Sergejs Akašs Ancupovs, spēlējot sārodu, pats it kā izstaroja mūziku, rāgas skaņas piepildīja telpu un uzziedēja kā eksotiski augi, ko pat vienreiz aplūkojot, cilvēks spēj pārvērst savu iekšējo pasauli – tik neatvairāmas ir to fantastiskās krāsas un tik harmonisks ir to skaistums». (no P. Čaikovska Maskavas konservatorijas Zinātniski radošā centra «Pasaules muzikālās kultūras» mājas lapas.)
Bez slavenā Sandžu Sahai tablas solo šajā koncertā ir plānots arī rāgu «Bhinna Khamadzh» un «Maru Dhanashri» pirmatskaņojums, tāpat tajā tiks spēlētas klausītāju iemīļotās rāgas «Kaunshi Kanada», «Bhairavi» un «Dwi Anandi».
«Apzīmējums «Mūzikas reinkarnācija*» ir vispiemērotākais, lai izskaidrotu Ziemeļindijas klasiskās mūzikas atskaņošanas būtību,» saka Sergejs Ancupovs, komentējot koncerta nosaukumu. «Rāga kā mūzikas ģenētiskais kods iegūst savu unikālo skaņas «ķermeni» ik katru reizi, kad tā tiek spēlēta.»
Koncertu organizē indiešu klasiskās mūzikas skola «Sarasvati», kas šādi aizsāk savu piekto mācību gadu, kopā ar uzņēmumu «Absolute Music Management», baudot Latvijas - Indijas konsultatīvās padomes, uzņēmuma «Dzelzceļa reklāma», «Raduga2005» un «Lotus Media»atbalstu.
* «Jēdzienus «reinkarnācija», «pārtapšana» parasti attiecina uz dzīvām būtnēm, jo ar tiem apzīmē dvēseles kārtējo iemiesošanos šajā pasaulē, tai ieplūstot jaunā ķermenī. Tāpēc mūzikas kompozīciju, kas pastāv kā muzikālās idejas iemiesojums pavisam konkrēta autora radītā konkrētā nošu tekstā, šādi apzīmēt var tikai nosacīti. Savukārt Indijas rāga nav kompozīcija. Kaut arī uz tās pamata var izveidot kompozīciju. Rāga – tas ir saturs, jēga, ideja, psihoemocionāls stāvoklis, kas ir mūzikas pamatā. Sava veida mūzikas dvēsele. Tāpēc Indijas klasiskās tradīcijas mūziķi attiecas pret konkrētu rāgu kā pret dzīvu būtni, kā pret dvēseli un trauslu ķermeni, kas koncerta laikā rod savu iemiesojumu skaņā atbilstoši noteikta veida harmonijas un attīstības stingrajiem likumiem. Tāds ir mūzikas reinkarnācijas noslēpums» (S. Ancupovs).
- Biļetes «Biļešu servisa» kasēs, cena no 5 līdz 15 latiem.