Šodienas redaktors:
Kārlis Melngalvis
Iesūti ziņu!

Bijušais «Baltic Taxi» darbinieks atklāj taksometru biznesa aizkulises (126)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Diāna Lozko/LETA

Izvairīšanās no nodokļiem un tūristu apkrāpšana – bijušais «Baltic Taxi» darbinieks portālam «Apollo» sniedz ieskatu taksometru biznesa aizkulisēs. 

Nopelnīt var, bet darbs piemērotāks studentiem

Jānis (vārds mainīts) ir students, kurš «Baltic Taxi» nostrādājis divus ar pusi gadus, un par taksometru biznesa aizkulisēm, kā pats apgalvo, zina pastāstīt teju visu. Darbu kompānijā viņš beidzis nesen. «Biju students un dzirdēju no draugiem atsauksmes, ka var labi nopelnīt. Pirms tam man nebija nekāda nojausma, kā tas viss notiek», viņš atklāj.

Vīrietis uz «Baltic Taxi» aizsūtījis savu CV. Brīvas vakances tobrīd neesot bijis, tomēr pēc laika tāda parādījusies. Jānis pieņemts, bet pēc tam izgājis obligātas divu nedēļu apmācības.

Kompānija nokomplektējusi 10 līdz 15 cilvēku grupu. «Nāk direktors, personāldaļa, apstāsta kas un kā. Tiešais taksometra vadītāja priekšnieks pastāsta par sistēmu, kā jāstrādā,» par apmācībām stāsta Jānis, piebilstot – ja tiec līdz apmācībām, darbu esi dabūjis. Tomēr bez krievu un angļu valodas zināšanām neiztikt.

Vaicāts par atalgojumu, Jānis saka: «Viņi pateica, cik vidēji diennaktī varēs nopelnīt, jo taksometru vadītāji strādā vienu diennakti. Tā ir kā viena maiņa vai viena darba diena. Tad bija vēl lati. Viņi teica - 40 lati vidējā izpeļņa diennaktī, bet bija visādi.»

Taksometru tā vadītājs nomā vienu diennakti. «Taksometrā bija planšete. 78 eiro ir nauda, kas jānodod taksometra firmai par vienu savu maiņu - 24 stundām,» pastāsta Jānis.

Salīdzinājumam - šobrīd viena no populārākajām taksometru firmām «Panda Taxi» par diennakti no šofera prasot apmēram 110 eiro. «Bet viņiem tarifs ir mazāks un vairāk jābraukā, lai naudu savāktu,» norāda bijušais «Baltic Taxi» darbinieks.

«Firma dod klientus. Rindas kārtībā mašīnas brauc un strādā. Viens klients vienā braucienā nobrauc 20 vai 5 eiro, kā nu kurš. Diennaktī apkalpo 20 līdz 25 klientus,» par savu pieredzi «Baltic Taxi» atklāj Jānis.

Maiņas beigās izdevies iekasēt dažādas summas. «78 eiro jāatdod firmai, jāielej sev degviela, bet tas ir atkarīgs no tā, cik kilometrus nobrauc. Vēl jānomaksā 10 procentu nodoklis valstij par to, kas iecirsts skaitītājā. Tas ir līdzīgi kā kases aparātā. Un tad paliek pāri 50, vai 100 vai 150 eiro. Tas atkarīgs no tā, kāda ir darbadiena un kāds gadalaiks,» paskaidro Jānis.

«Baltic Taxi» darba grafiks esot ļoti brīvs. «Ir mašīnas, ar kuru strādā divi, trīs vai četri cilvēki, un viņi paši brīvi var izvēlēties (cik daudz strādāt). Ir cilvēki, kas grib strādāt daudz, ir tādi, kas grib maz. Studenti grib mazāk, vecāka gada gājuma cilvēki grib vairāk, jo tas ir viņu pamatdarbs. Agrāk es strādāju diezgan daudz, kādas desmit diennaktis mēnesī. Sanāk kādas 240 darba stundas. Tas ir diezgan daudz. Pēdējā gadā es diezgan maz strādāju. Kādu reizi vai divas mēnesī,» stāsta Jānis.

Vairāk nopelnīt izdodas tad, ja strādā vasarā, kad pilsētā ir daudz tūristu. «Tad 1000 eiro noteikti varēja nopelnīt. Pat vairāk. Tas ir ļoti atkarīgs kā tajā dienā paveicās. Man personīgi visu šo gadu laikā nebija neviena reize, kad es nesavāktu tā saucamo plānu. To varēja vienmēr savākt. Nebija pašam no savas naudas nekad jāpieliek klāt. Kaut ko jau vienmēr varēja nopelnīt. Pavasaros, rudeņos, tad švakāk, kādi 50, 60, 70 eiro diennaktī,» stāsta bijušais «Baltic Taxi» darbinieks.

Viņaprāt, piemērotākais šāda veida darbs varētu būt studentiem. «Ja to ņem kā pamatdarbu, tad darba stundas ir daudz par daudz. Tas nav normāli, ka vadītājs 24 stundas vada automašīnu, bet to jau neviens neliek darīt. Var strādāt 15 stundas un 10 mājās gulēt, bet tad arī attiecīgi naudu nenopelni. Beigās vēl vari palikt parādā. Tā ka principā esi spiests strādāt 24 stundas,» norāda vīrietis.

Taksistu palīgierīce - turbīna

Vaicāts par tā saucamo turbīnu, kuru kā gada sākumā vēstīja raidījums «Aizliegtais paņēmiens» mēdz izmantot taksometru vadītāji, Jānis saka: «Baltic Taxi» nē (neizmanto). Pastāv iespēja, ka vadītājs uzliek kaut ko pats uz savu galvu, bet mums visa sistēma ir savienota ar planšeti, datoriem, termināļiem. Sistēma ir pārāk sarežģīta.»

Tomēr «Baltic Taxi» darbinieki esot informēti par to, ka šādas turbīnas tiek izmantotas. «Varbūt pat apmācībās stāstīja, ka tā nevar darīt un, ja kaut kas tāds notiks, tad uzreiz atlaidīs,» teic Jānis.

Lielās taksometru firmas, piemēram, «Panda Taxi», «Baltic Taxi» vai arī Rīgas taksometru «Red cab» takši, ko «vietējā publika izsauc pa telefonu» ar šādu ierīču izmantošanu vai tūristu apkrāpšanu nenodarbojoties. Tomēr ar tiem taksometriem, kas atrodas Vecrīgā esot pavisam cita situācija.

Tūristu apkrāpšana notiekot šādi: «Rīgas apkārtnē ir noteikts maksimālais braukšanas tarifs, kuru neviena firma nedrīkst pārkāpt. Tas ir 0,71 eiro uz kilometru, 2,14 eiro iekāpšana un laika tarifs 0,14 centi minūtē. Nedrīkst likt lielāku. Tūristi to varbūt gluži nezina. Iekāpj tūrists, kurš grib braukt uz lidostu. Vadītājs ieslēdz skaitītāju. Braucienam no lidostas līdz Vecrīgai nevajadzētu izmaksāt vairāk par 13 eiro. Varbūt 14 eiro, ja ir sastrēgumi. Zinu, ka ir tādas modernākas turbo pogas, kas ir kabatā, kā pultiņa. Uzspiež uz pogu, un skaitītājs sāk griezties.»

Braucienam sākoties, taksists parasti noskaidrojot, vai tūrists Rīgā un Latvijā ir pirmo vai otro reizi. «Ja pasaka, ka pirmo reizi, tad cena noteikti būs vēl liekāka. Tad tie ir kādi 30, 40 eiro,» zina teikt Jānis.

Vīrietim ir arī savs skaidrojums tam, kā «Panda Taxi» var piedāvāt salīdzinoši krietni lētākus braucienus: «Ja ir sava automašīna, par 600 eiro to pārveido par taksometru un uzliek «Panda» brendu. Uztaisa savu uzņēmumu, bet nodokļus nemaksā. Ja maksātu nodokļus, tad tik zemas cenas nebūtu iespējamas. Ja nobrauc 100 eiro skaitītājā, tad vēl procenti jāsamaksā nodokļos valstij.»

Katrs šoferis kompānijai «Panda Taxi» diennaktī par klientiem maksājot apmēram 13 eiro. «Vadītājiem paliek uz rokas it kā diezgan liela summa, bet viņiem pašam jāremontē sava mašīna, nodokļi jānomaksā, ko viņi nedara,» Jānis atklāj.

«Baltic Taxi» automašīnas remontējot par kompānijas līdzekļiem. «Viņiem gan ir uz pusi lielāks tarifs, tāpēc var gan nodokļus samaksāt, gan mašīnu saremontēt,» norāda bijušais firmas darbinieks.

Vaicāts, kāpēc nav vēlējies iet strādāt uz «Panda Taxi», Jānis saka: «Ar «Pandu» vairāk brauc dzērāji. Var trāpīties narkomāni. Protams, ir arī normāli klienti. Ar «Baltic Taxi» brauc cilvēki, kas var vairāk samaksāt, kuri netaupa naudu.»

Turpinājums sekos

Komentāri (126)
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu