Šodienas redaktors:
Pauls Jānis Siksnis
Iesūti ziņu!

Lietoto auto tirgus ēnas puse: «Oriģinālais noskrējiens, bez defektiem», bet kā ir patiesībā? (136)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: nakhon100, CC BY-SA 2.0

Oktobrī Latvijā reģistrētas vairāk nekā 3 500 automašīnas, no kurām pusei bija veikti grozījumi ar odometra rādījumiem un daudzas piedevām arī saremontētas pēc avārijām. Kas norādīts sludinājumā? Oriģinālais noskrējiens, bez defektiem, neprasa ieguldījumus.

Portālu «autoDNA.lv» un «autodetektīvs.lv» datubāzēs pagājušajā mēnesī tika pārbaudītas 26 000 automašīnas. Pārsvarā tiek pārbaudītas automašīnas ar dīzeļdzinēju un manuālo ātrumkārbu.

Savukārt visvairāk šmaucas ar BMW markas spēkratiem, kurus oktobra mēnesī notina 56% gadījumu.

Nepatiess nobraukums ir tikai daļa no problēmas. Nereti gadās automašīnas ar teicamu vizuālo stāvokli, kas kalpo kā dārga kosmētika pēc smagas avārijas. Pēc statistikas datiem lietoti auto ar oriģinālo nobraukumu un bez smagām avārijām ir tikai 10% gadījumu.

«Prakse rāda, ka cilvēki pirms galīgā lēmuma pieņemšanas vidēji pārbauda no trim līdz četrām automašīnām. Servisa apmeklējums neko daudz mūsdienās nedos – pakratīs uz stenda un viss. Tas ir gana dārgs pirkums, lai akli uzticētos sludinājumā rakstītajam,» norāda portāla «autoDNA.lv» pārstāvis Agris Dulevičs.

Starp visbiežāk oktobrī «attītajiem» automobiļu zīmoliem ierindojas «Audi» (49%), BMW (56%), «Toyota» (42%), «Volkswagen» (41%) un «Volvo» (47%). Vairums no pārbaudītajām automašīnām ir aprīkotas ar dīzeļdzinēju (76%) un manuālo ātrumkārbu (59%). Vismazāk pagājušajā mēnesī auto pārdevēji ir krāpušies ar «Nissan», «Opel» un «Škoda» markas automašīnām. Tikai 25% «Nissan» un «Škoda» automašīnu ir konstatētas neatbilstības odometra rādītājos pie reģistrācijas; savukārt «Opel» tie ir 28%. No premium sektora vismazāk mānās ar «Mercedes-Benz» automašīnu nobraukumu – oktobrī 67% tas ir norādīts patiess.

«Pateicoties bezmaksas CSDD informācijai par Latvijā reģistrētu automobiļu vēsturi, iespējai auto pārbaudīt pie dīlera, kā arī maksas instrumentiem, kas uztur nobraukumu un avāriju datu bāzes, piemēram, «autoDNA.lv», odometru manipulācijas sāk mazināties. Tiesa gan, patērētājs vēl nav morāli nobriedis ikdienā odometrā skatīties uz skaitli, kas ir lielāks par 180 000 kilometru. Īpaši gadījumos, kad ir vēlme iegādāties lētāko automobili no konkrētā izlaiduma gada vai komplektācijas,» norāda Auto asociācijas pārstāvis Pēteris Rubulis.

Runājot par to, kāpēc premium auto zīmoliem odometru attīšana ir populārāka, Rubulis norāda uz vienkāršu izskaidrojumu – jo dārgāks automobilis, jo lielāks ieguvums no odometra grozījumiem.

«Auto vecumam ir divi rādītāji – gads un nobraukums. Par tehnisko stāvokli un to cik biežs viesis būsi autoservisā, ir odometrs. Attiecīgi, nav tik liela ekonomiskā pamatojuma odometru koriģēt apjoma segmentu automobilim. Pati odometra manipulācija arī kaut ko maksā, ja to grib noslēpt ar falsificētām servisa grāmatām, tad arī tas maksā. Respektīvi – nav ieguvums vai arī tas ir mazs. Par «Mercedes-Benz» izņēmumu jāskatās, vai tā ir ilgstoša tendence, ka odometrus groza mazāk, vai tas ir tikai viens mēnesis kā izņēmums ar samazinājumu šo attiecīgo spēkratu grozīšanā. Ja tā ir tendence, tad tas būtu izskaidrojams ar to, ka «Mercedes-Benz» pircējs rūpīgāk pārbauda savu spēkratu un vairāk saprot, ar ko var beigties liela noskrējiena automobiļa ekspluatācija,» skaidro Rubulis.

Melots tiek arī par automašīnu izcelsmes valsti. Saskaņā ar portāla «autoDNA.lv» rīcībā esošo informāciju par oktobri, aptuveni 15% gadījumu auto nemaz nav no Vācijas, bet gan no Beļģijas, Itālijas un citām Rietumeiropas valstīm.

Komentāri (136)
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu