"Mērķis bija radīt masu psihozi." Psihologs skaidro Momo izaicinājumu

FOTO: Ekrānuzņēmums no video

Momo izaicnājums - šos divus vārdus šā mēneša sākumā vecāki viens otram teica kā baisu paroli. Runa ir par kādu baisu interneta ķēmu, kas var parādīties vismiermīlīgākās multenes vidū vai, piemēram, WhatsApp sarakstē klases grupā. Ko par to ir noskaidrojis Latvijas Televīzijas raidījums "4. studija"?

Ķēms tiešām ir diezgan nepatīkama izskata - lielām izvalbītām acīm, melniem matiem, bālu seju un baisu smaidu, gluži kā no kādas šausmu filmas. Turklāt tam ir arī nedabiskas putna kājas un cilvēka galva. 

Varbūt pieaudzis cilvēks pasmiesies un aizmirsīs, bet bērna psihe ir savādāka - viņš tiešām var nobīties, turklāt šī spēle var aicināt uz bīstamām darbībām, pat pašnāvnieciskām tieksmēm. 

Pēdējā mēneša laikā plaši apspriesta ir īpaši vardarbīga satura spēle bērniem un pusaudžiem, kura tiek izplatīta dažādās sociālo mediju platformās, piemēram, Youtube, Instagram un WhatsApp. Spēles galvenais tēls ir savāda lelle ar izķēmotu seju, kas gan biedē, gan uzrunā potenciālos spēlētājus.

"Bieži mākslinieks meklē kaut ko oriģinālu, savdabīgu, kas nav radīts pirms tam, un tad dažreiz ar tādu provokāciju un neestētiku var panākt uzmanību," skaidro multfilmu animators Vilnis Kalnaellis. 

Pēc viņa domām, šādi tēla rada zināmu satraukumu. Tā ir sabiedrības provokācija. Vizuāli viņa ir uz tādas robežas - vēl nav pretīgi, bet veidojas ziņkāre par šo tēlu. 

Savukārt psihologs Edgars Caics uzskata, ka galvenais spēles radītāja mērķis ir bijis iebiedēt vecākus, kas arī ir izdevies.  

"Tas ir ar mērķi radīt masu psihozi sabiedrībā. Vienu otru jūtīgāku pieaugušo tas drīzāk var destabilizēt," skaidro psihologs, norādot, ka svarīgākais ir vecākiem ar savu reakciju neizbiedēt bērnus. 

Par to, ka satraukums bijis lieks, pārliecināti arī Valsts policijas pārstāvji, kuri aicina vecākus nedalīties ar informāciju par bērniem bīstamām spēlēm sociālajos medijos. 

Izrādās, ka ziņas par šāda satura izplatību Latvijas Drošāka interneta centra redzeslokā parādījās jau 2018. gada vasarā. Secināts, ka galvenais spēles radīšanas un izplatīšanas iemesls ir vēlme nopelnīt uz satrauktu vecāku rēķina, kuri, vēloties brīdināt citus, dalīsies ar saturu. 

Uz augšu