S 6.03.2021.

Valdība atbalsta finansējuma piešķiršanu elektrovilcienu iepirkumam un izmaiņas vilcienu biļešu iegādes sistēmā

Elektriskais vilciens un cilvēki Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā.

FOTO: Īriss Sviklis/LETA

Ministru kabinets (MK) otrdien, 16. jūlijā, atbalstīja valsts budžeta ilgtermiņa saistības 255,889 miljonu eiro apmērā AS "Pasažieru vilciens" elektrovilcienu iepirkuma finansēšanai.

Jauno elektrovilcienu projekta, tostarp, 32 elektrovilcienu, rezerves daļu fonda pieciem gadiem un elektrovilcienu uzturēšanas iekārtu iegādes, kā arī vilcienu remontu centra izbūves kopējās izmaksas ir 255 888 753 eiro.

No šīs summas elektrovilcienu iepirkuma līguma, kurā ietilpst arī personāla apmācības, iekārtas elektrovilcienu uzturēšanai un rezerves daļu fonds, summa ir 241 888 753 eiro un remontu centra jeb depo būvniecība provizoriski izmaksās 14 miljonus eiro.

MK šodien uzklausītais informatīvais ziņojums "Par jauno elektrovilcienu projektu" un rīkojuma projekts "Par Satiksmes ministrijas (SM) ilgtermiņa saistībām jauno elektrovilcienu projektam" paredz, ka SM uzņemas valsts budžeta ilgtermiņa saistības laikposmā no 2019. līdz 2024. gadam, lai nodrošinātu "Pasažieru vilcienam" finansējumu, kas nepārsniedz 255,889 miljonus eiro, noslēdzot līgumu ar Čehijas uzņēmumu "Škoda vagonka" ("Škoda").

Rīkojuma projektā plānots SM izveidot jaunu valsts budžeta apakšprogrammu "Dotācija jauno elektrovilcienu projektam", nosakot, ka valsts budžeta finansējums jauno elektrovilcienu projektam 2019. gadā ir 36,632 miljoni eiro, 2020.gadā - 4,5 miljoni eiro, 2021.gadā - 15,053 miljoni eiro, 2022.gadā - 125,923 miljoni eiro, 2023.gadā - 44,268 miljoni eiro un 2024.gadā - 29,512 miljoni eiro.

Plānotā elektrovilcienu projekta pozitīvā provizoriskā ietekme uz vispārējās valdības budžeta bilanci 2019. gadā plānota 4,285 miljoni eiro un 2020. gadā - 2,067 miljoni eiro. Savukārt provizoriskā negatīvā ietekme 2021. gadā ir 2,178 miljoni eiro, 2022. gadā - 168,425 miljons eiro un 2023. gadā - 61,955 miljoni eiro.

Savukārt atbilstoši precizētā "Pasažieru vilciens" biznesa plāna aplēsēm sākot ar 2025. gadu pie nosacījuma, ja nav būtisku izmaiņu tirgus situācijā un normatīvajos aktos, prognozēts, ka uzņēmumam nebūs nepieciešama zaudējumu kompensācija no valsts budžeta, kā arī nebūs jākompensē izdevumi, kas saistīti ar projekta finansējuma piesaisti.

Savukārt Finanšu ministrija (FM) atzinumā par izskatīšanai valdībā iesniegto SM informatīvo ziņojumu "Par jauno elektrovilcienu projektu" un rīkojuma projektu "Par SM ilgtermiņa saistībām jauno elektrovilcienu projektam" norādīja, ka pirms valdībai lemt par finansējuma piešķiršanu elektrovilcienu iegādei, būtu jāuzklausa Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) vērtējums par riskiem, kas saistīti ar elektrovilcienu iepirkumu.

FM aicināja SM uz Ministru kabineta sēdi pieaicināt arī KNAB pārstāvjus, lai tie sniegtu aktuālo informāciju par risku esamību vai neesamību.

Jau ziņots, ka pēc vairākkārtējām pārsūdzībām 3. jūlijā Iepirkumu uzraudzības birojs noraidīja Spānijas uzņēmuma "Patentes Talgo" ("Talgo") sūdzību par "Pasažieru vilciens" elektrovilcienu iepirkumu un atļāva "Pasažieru vilcienam" slēgt līgumu ar "Škoda". "Pasažieru vilciens" 241,889 miljoni eiro vērto līgumu ar Čehijas uzņēmumu "Škoda" par elektrovilcienu piegādi var slēgt pēc tam, kad valdība apstiprina iepirkuma finansējumu.

Tāpat ziņots, ka SM rosinājusi no iepriekš Skanstes tramvajam paredzētā ES finansējuma 49 miljonus eiro novirzīt "Pasažieru vilciens" elektrovilcienu iegādei. Lai varētu turpināt SM priekšlikuma tālāku virzību un uzsāktu argumentētas sarunas ar Eiropas Komisiju (EK), vispirms ir jānoslēdz diskusijas ar FM un jāsaņem valdības konceptuāls atbalsts konkrētai rīcībai.

Valdība otrdien arī apstiprināja izmaiņas vilcienu biļešu iegādes sistēmā, kas ļaus "Pasažieru vilcienam" ieviest jaunu biļešu kasu sistēmu, biļešu tirdzniecības automātus un jaunu kases aparātus konduktoriem vilcienos.

SM sagatavotie grozījumi Ministru kabineta MK noteikumos par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtību paredz vienādot attieksmi pret visiem dzelzceļa pasažieru pārvadājumu veicējiem, nosakot, ka "Pasažieru vilciens" samaksu saņem transportlīdzeklī vai biļešu tirdzniecības vietās un izsniedz biļeti vai par maksu pārvadājamo bagāžas kvīti normatīvajos aktos par dzelzceļa pārvadājumiem noteiktajā kārtībā.

SM norāda, ka pērn 18. decembrī ir pieņemti MK noteikumi par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu tehniskajām prasībām, kas paredz, ka pasažieru pārvadāšanas transportlīdzekļos un biļešu tirdzniecības vietās kases aparātus, hibrīda kases aparātus un kases sistēmas ir jāsāk lietot ne vēlāk kā 2021. gada 1. janvārī.

Noteikumi paredzēs vienlīdzīgas prasības pasažieru pārvadātājiem pa dzelzceļu, pārdodot biļetes vilcienos, jo tas atbrīvos no obligātās nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas, kā arī atbrīvos no obligātās kases aparātu un kases sistēmu lietošanas, pārdodot biļetes dzelzceļa kasēs un dzelzceļa pieturas punktos.

SM skaidro, ka ar noteikumu grozījumiem "Pasažieru vilciens" varēs netraucēti attīstīt vilcienu biļešu tirdzniecības sistēmu. Paredzēts ieviest jaunu biļešu kasu sistēmu, biļešu tirdzniecības automātus un jaunus kases aparātus konduktoriem vilcienos.

Pieturas punktos ar ļoti mazu pasažieru skaitu biļešu iegāde, tāpat kā līdz šim, tiks nodrošināta vilcienos, kuros biļetes kontrolēs un tirgos konduktori.

Ministrija norāda, ka, uzsākot jauno elektrovilcienu iegādi, ir plānots pakāpenisks konduktoru skaita samazinājums. Tiks paplašināta arī e-biļešu tirdzniecība, palielinot aplikācijās pārdodamo biļešu skaitu un ieviešot lojalitātes programmas.

Biļešu tirdzniecības automātos, tāpat kā biļešu kasēs, tiks tirgotas visa veida vilciena biļetes. Ievērojot to, ka maksimumstudās tikai apmēram trīs līdz pieci automāti spēj nodrošināt vienas biļešu kases aizvietošanu, sākotnēji biļešu automāti tiks uzstādīti stacijās, kurās šobrīd ir vairāk par vienu kasi.

Savukārt turpmāk biļešu automāti tiks izvietoti uz jaunuzbūvējamajiem peroniem un biļešu kasēs, bet pieturas punktu un staciju secība, kur kases tiks aizvietotas ar automātiem, tiks noteikta, ņemot vērā kasu noslogojumu, kasu uzturēšanas un kasieru atalgojuma izmaksas, kā arī kasieru pieejamību darba tirgū.

Paredzams, ka viena biļešu tirdzniecības automāta cena var svārstīties no 7000 līdz 12 000 eiro bez pievienotās vērtības nodokļa (PVN), atkarībā no komplektācijas. Biļešu tirdzniecības automātu iegādei ir paredzēts rīkot atklātu konkursu, kurā varēs piedalīties visi ražotāji, kuri spēs piedāvāt tehniskajā specifikācijā aprakstītās iekārtas.

Šādus biļešu automātus var nokomplektēt un piedāvāt jebkura ar IT un inženieriju saistīta kompānija, kā arī jebkurš cits ar tirdzniecības automātu ražošanu specializējies uzņēmums.

Dzelzceļa pārvadājumu pakalpojumiem izsniedzamie darījumu apliecinošie dokumenti tiks ietverti plānotajā vienotās valsts uzturētās biļešu noliktavas sistēmā.