"Radošums tur vairs nepastāv!" Aktieri un kritiķi nobažījušies par Dailes teātra nākotni

Dailes teātra mākslinieciskais vadītājs Dž. Dž. Džilindžers.

FOTO: Edijs Pālens/LETA

Dailes teātri, iespējams, piemeklējusi mākslinieciskā krīze. Aktieri, kritiķi un skatītāji pauž bažas par teātra repertuāra izvēli un māksliniecisku attīstību teātra 100. sezonā, vēsta raidījums "Kultūršoks".

Diskusijas par teātra māksliniecisko attīstību aizsāka aktrises Rēzijas Kalniņas paustais sašutums par Dailes teātra jaunās sezonas izrādi. Reja Klūnija komēdija "Neiespējamā misija" tikusi izvēlēta tādēļ, jo teātrim nepieciešama nauda, bildis teātra mākslinieciskais vadītājs Dž. Dž. Džilindžers. Pēdējoreiz komēdija tikusi iestudēta pirms 4 gadiem. 


"Ņemot vērā, ka valsts dotē 41% no mūsu kopējā budžeta, pārējais ir jānoplena un skatītāju interese par komēdiju ir milzīga, " min Džilindžers. 

Tā kā valsts dotācijas nenosedzot pat darbinieku algas, nauda ir jānopelna. Citādi nav iespējams runāt par spēcīgāku Eiropas režisoru piesaisti. 

Arī Dailes teātra direktors Andris Vītols norāda, ka iestudēt komēdiju ir laba taktika, lai piesaistītu pēc iespējas vairāk skatītājus un izpārdotu biļetes. Vītols atzīst, ka šobrīd teātris ir gatavs piekāpties mākslinieciskiem kompromisiem, lai nopelnītu. 

Diemžēl teātra kritiķe Zane Radzobe norāda, ka jau ilgāku laiku teātris atrodas stagnācijas periodā un to pamanījuši ne tikai kritiķi, bet arī teātra skatītāji. Šobrīd satraukums ir vēl lielāks, jo arī paši teātra mākslinieki par situāciju sākuši runāt publiski. 

Foto: Latvijas slavenības ierodas uz Dailes teātra jaunās sezonas atklāšanu 


Teātra kritiķe Henriete Verhoustinska min, ka izteikums par teātra māksliniecisko krīzi ir pārspīlēts, jo joprojām tiek iestudētas kvalitatīvas un interesantas izrādes, bet lielākoties tās nav veidojis teātra mākslinieciskais vadītājs.

"Tas, kas liek raizēties par teātri, ir tieši Džilindžera mākslinieciskais izsīkums, kas vērojams pēdējos gados," norāda Verhoustinska. 

Arī starp aktieriem vērojams satraukums. Aktieris Lauris Dzelzītis gan norāda, ka repertuāra izvēlē vainojami neatrisināti tehniski jautājumi pašā teātrī: "Lielā zāle - ja es sēžu aizmugurē, līdz zāles vidum ir 40 metri no aizmugurējā krēsla - ko es tur varu redzēt, ko varu saprast."

Dzelzītis min arī, ka pati Dailes teātra ēka ir novecojusi un elektrības un siltuma izmaksas ir pārāk lielas, kas liek pārdomāt peļņas iespējas, tātad arī repertuāra izvēli. 

Aktrise Rēzija Kalniņa pēc atgriešanās no 2 gadu prombūtnes atzīst, ka teātrī ir mainījusies atmosfēra, ka "nav demokrātiskas sadarbības un cilvēciskas attieksmes, radošums no kolektīva puses vairs nepastāv, protams, ar atsevišķiem izņēmumiem."
Džilindžers gan norāda, ka teātrī nav totalitāra režīma un visiem tiek nākts pretī. Tomēr aktieru bažas par teātra likteni liecina pretējo. 

Uz augšu