Svētku priekšvakars - laiks, kad jau laikus meklēt visvaļīgāko jostu, vai ne? Ziemas svētkos ir pierasts klāt bagātīgu galdu, taču tas var negatīvi atspoguļoties mūsu pašsajūtā un izbojāt svinīgo noskaņu. Par to, ko darīt, lai svētki būtu gardi un viegli - portāla "Apollo" sarunā ar reģistrētu uztura speciālisti un Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) pasniedzēju Kseniju Andrijanovu.

Rasola kalni un kotlešu upes

Cik daudz ir par daudz? Uztura speciāliste min, ka "varbūt gluži nevajag pāris kilogramus ar rosolu vai neskaitāmas karbonādes!"

"Cilvēkam no sākuma vajadzētu saprast, kāds ir viņa "svinētāja profils" - ir cilvēki, kuri ikdienā ēd veselīgi, savukārt svētkos atļaujas pieēsties un pēc tam ir laimīgi. Ja cilvēks nākamajā dienā pamostas smaidīgs, jūtas labi un ir apmierināts, nedomāju, ka viņam kaut ko noteikti ir jāmaina," stāsta Ksenija Andrijanova.

Pāris pārēšanās dienas uz cilvēka kopējā veselības fona tikpat kā neko nemainot - visas patiesi kaitīgās lietas cilvēka organismam nodara sistēmiski ieradumi, nevis izņēmumi. Ja cilvēks mostas ar vainas sajūtu, sliktu dūšu un gremošanas problēmām - jāsāk domāt par to, ko var darīt citādāk.

"Lai cik salkani tas neizklausītos, vajadzētu atcerēties, ka Ziemassvētki tomēr primāri ir miera periods.

Ēdiens varbūt gluži nav viss, kam šajā laikā vajadzētu pievērsties - tas ir laiks, kas ir jāpavada kopā ar sev mīļajiem," stāsta RSU pasniedzēja.

Nevajadzētu mēģināt sevi apmānīt un izlaist visas ēdienreizes, lai vakarā kārtīgi pieēstos - tas ir ļoti kaitīgi gremošanas sistēmai un kuņģim. Jādara tieši pretējais, jo, badojoties visu dienu, ir lielāks risks pārēsties, nekā tad, ja pirms tam kaut kas ir ēsts. Pilnībā pietiek ar vieglām ēdienreizēm - smūtijiem, viegliem salātiem, kādu augli.

Eksperte iesaka labāk svētku laikā palutināt sevi ar kādu nodarbi, kurai ikdienā nepietiek laika - pastaigāt pa mežu vai kaut vai aizbraukt uz SPA. Kāpēc tieši ir jāpieēdas?

"Saprotu, padomju laikos uz galda lika visu to, ko citkārt nevarēja atļauties - dažādas desas, kūpinājumus un mandarīnus, kas tajā laikā bija ekskluzīvi, nevis brīvi pieejami visos veikalos. Pilnīgi saprotams, ka visi gribēja svētkos pieēsties, jo tas bija kaut kas tik ļoti gaidīts. Mūsdienās, kad mums vai no katra stūra ir pieejamas dažādas delikateses, mēs nez kādēļ esam saglabājuši ieradumu ēst tā, it kā mēs nekad nebūtu ēduši neko gardu!", komentē Andrijanova.

Kā padarīt svētkus mazāk "smagus"?

Speciālistes galvenais ieteikums? Nepārēsties, protams!

Jokus pie malas - eksperte min, ka "laba doma ir paņemt līdzi pārnēsājamu ūdens pudeli un neaizmirst to piepildīt un lietot. Ūdens mehāniski piepilda kuņģa tilpumu un tajā fiziski ir mazāk vietas, kur iestūķēt ēdienu.

Otrs padoms, kuram sekoju pati - pirms došanās ciemos noskaidrot, kādi būs cienasti. Tas ļauj ieplānot trīs vai četrus ēdienus, kurus vakara laikā baudīsim. 

Ir kāda ļoti svarīga sastāvdaļa - mums ir jāvizualizē, cik daudz esam apēduši. Ja pie svētku galda visu laiku sanāk pagrābt kaut ko no zem deguna slīdošā trauka, pastāv liela iespēja pārēsties.

Darām tā - paņemam šķīvi un uzreiz uzliekam savu porciju un sarunājam ar sevi, ka vairāk neko neņemam. Ēst var visu, taču jāievēro samērības princips".

Tiesa, par svētku galdu jādomā jau no paša sākuma - gatavojot.

"Man personīgi šķiet briesmīgi gatavot ar tādu kalnu, ka arī nākamā rīta brokastīs sanāk pārēsties.

Jāpažēlo sevi - kad gan varam patiesi atpūsties, ja ne svētkos?

Tad nu lūk - nama saimniekiem iesaku pagatavot kaut ko gardu, taču ne tik lielos daudzumos. Ciemiņi tomēr nenāk uz svētkiem, lai pieēstos - visa pamatā ir mazliet citas vērtības," secina eksperte.

Viņa iesaka meklēt veselīgākas alternatīvas dažādiem ēdieniem.

"Cūkgaļas karbonāžu vietā var galdā celt cepeškrāsnī ceptu vistas fileju, kurai gluži tāpat var uzlikt sieru un tomātu, taču gala rezultāts nebūs cepts taukos, kas jau ir ļoti vērtīgi. Zirņu un speķa vietā var izmantot ceptu vistas fileju ar garšvielām - būs tikpat sātīgi. Tradicionālajam rosolam desas vietā var pievienot ceptu vistas fileju un aizdaram izmantot nevis majonēzi, bet gan maztauku krējumu, beztauku jogurtu vai pat salātu kefīru. Ja beztauku Islandes jogurtu sajauc ar sinepēm, sanāk patiesi gards risinājums, ko brīžiem var pat sajaukt ar majonēzi," stāsta Ksenija Andrijanova. 

Pīrādziņu gatavošanā izmantot pilngraudu mīklu, pildījumam izmantot nevis speķi, bet liesu sieru, dārzeņus, vistas fileju.