Sv 29.11.2020.

"Smart-ID" lietotājus aicina uzmanīties no krāpniekiem

Telefons. Ilustratīvs foto.

FOTO: Unsplash

Finanšu nozares asociācija brīdina par telefoniskiem aicinājumiem apstiprināt piekļuvi bankas lietotnei, izmantojot "Smart-ID", informēja asociācijas pārstāve Sabīne Spurķe.

Viņa norādīja, ka pēdējās nedēļas laikā ir saņemta informācija par mēģinājumiem pamudināt personas apstiprināt piekļuvi viņu bankas lietotnēm, izmantojot "Smart-ID. Tādējādi šīs lietotnes izstrādātājs - "SK ID Solutions", kā arī Latvijas Finanšu nozares asociācija un bankas aicina būt uzmanīgiem.

Pēc Spurķes minētā, vairāku banku klienti Latvijā saņēmuši telefona zvanus no nepazīstamiem numuriem. Zvanītājs uzdevies par "Smart-ID" tehniskā atbalsta dienesta darbinieku un mēģinājis iegūt informāciju un mudinājis veikt darbības, kas, iespējams, palīdzētu viņam piekļūt zvana saņēmēja "Smart-ID" kontam. 

Spurķe atzīmēja, ka patlaban nav ziņu par to, ka šāds krāpšanas mēģinājums būtu izdevies un kādam klientam būtu nodarīti finansiāli zaudējumi, tomēr pret šādiem anonīmiem zvaniem būtu jāizturas īpaši uzmanīgi. 

Asociācijā skaidroja, ka "Smart-ID" nodrošina divu faktoru autentifikāciju, kas ir daudz drošāka par iepriekš banku izmantotajām kodu kartēm, kuras bija vieglāk pazaudēt, un to kodi bija statiski. Tomēr tas nemaina nepieciešamību internetbankas un bankas lietotņu lietotājiem būt īpaši uzmanīgiem un arī pašiem pastāvīgi rūpēties par datu drošību. 

"Viens no galvenajiem nosacījumiem - nekad savā "Smart-ID" lietotnē neievadīt PIN kodus, ja tajā brīdī netiek izmantota internetbanka vai kāda no bankas lietotnēm un nav ierosināts darījums. Tas var liecināt par situāciju, ka tajā brīdī kāds cits mēģina piekļūt jūsu bankas kontiem," uzsvēra asociācijas pārstāve.

Finanšu nozares asociācijas valdes priekšsēdētāja Sanita Bajāre atzina, ka ir jābūt īpaši piesardzīgiem, ja kāds mudina izmantot līdzekļus, ko lieto piekļuvei bankas lietotnēm un maksājumu apstiprināšanai. 

"Atcerieties, ka bankas nesūtīs klientiem e-pastus, lūdzot tajos ievadīt autentifikācijas informāciju vai sniegt atbildes uz sensitīviem jautājumiem. Saņemot jebkādus pieprasījumus izmantot jums izsniegtos maksājumu apstiprināšanas rīkus, kas nav jūsu pašu iniciēti, nekādā gadījuma to nedariet un nekavējoties sazinieties ar savu banku," norādīja Bajāre.

Arī "SK ID Solutions" Latvijas filiāles vadītāja Sanita Meijere pauda, ka "Smart-ID" uzturētāja uzņēmuma darbinieki nekad nezvanīs klientiem ar mērķi noskaidrot viņa datus. 

"Īpaši jāuzmanās arī tad, ja telefonā parādās paziņojums apstiprināt darījumu ar "Smart-ID", kaut lietotājs darbības, kam šāds apstiprinājums būtu nepieciešams, neveic. Tas var nozīmēt, ka krāpnieki mēģina piekļūt sistēmai, kura lietotāja autentifikācijai izmanto "Smart-ID" lietotni. Pakalpojuma sniedzēja vārds lietotnē redzams autentifikācijas pieprasījuma augšpusē," sacīja Meijere.

Jau ziņots, ka Igaunijas uzņēmums "SK ID Solutions" risinājumu "Smart-ID" prezentēja 2017.gada sākumā. To var izmantot e-pakalpojumu nodrošināšanai finanšu, izglītības, telekomunikāciju, enerģētikas, mazumtirdzniecības un arī dažādu valsts pakalpojumu nodrošināšanai.

No 2018.gada novembra "Smart-ID" digitālā paraksta risinājums Baltijā, kas atbilst Eiropas "eIDAS" regulējuma tehniskajai specifikācijai. Šis sertifikāts apliecina risinājuma līdzvērtīgumu ar roku rakstītam parakstam un to ir jāpieņem visās Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīs.

Aktuālākās ziņas