/nginx/o/2020/07/14/13210401t1h6f28.jpg)
Klāt vasara, kad termometra stabiņš rāda visaugstāko temperatūru gadā. Šādiem laikapstākļiem ir virkne plusu, taču aizmirst nevar arī par mīnusiem – autovadītāji visbiežāk šajā laikā sūdzas par sakarsušo salonu, bet ir vēl kāda visai izplatīta ķibele, kas mēdz kļūt aktuāli tieši gada karstākajos mēnešos un skar gan jaunas, gan krietni lietotas automašīnas. Tā ir automašīnas dzinēja pārkaršana, par ko pastāstīsim sīkāk!
Kā atpazīt automašīnas dzinēja pārkaršanu?
Protams, viens no efektīgākajiem dzinēja pārkaršanas indikatoriem ir dūmi, kas nāk no motortelpas, taču par pārāk augstu dzinēja temperatūru priekšā pasaka arī automašīnas instrumentu panelis. Precīzāk – tajā esošais dzinēja temperatūras mērītājs vai kāda no signāllampiņām (“Check Engine” vai “Temperature”).
Kas ir galvenie dzinēja pārkaršanas cēloņi?
/nginx/o/2020/07/14/13210403t1he073.jpg)
Dzinēja pārkaršana pēc būtības ir ļoti elementāri izskaidrojama – dzesēšanas sistēma nespēj no dzinēja novadīt lieko karstumu. Aukstākajos mēnešos talkā nāk arī zemā temperatūra ārpus automašīnas dzinēja, taču vasarā dzinēja un gaisa temperatūras atšķirība ir mazāka, tāpēc tieši siltajos mēnešos dzinēji mēdz pārkarst biežāk. Iemesli, kāpēc jauni un lietoti auto pārkarst, var būt daudz un dažādi. Aplūkosim izplatītākos no tiem:
- Noplūde dzesēšanas sistēmā – dzesēšanas šķidrums var noplūst, “pateicoties” bojātām šļaukām, radiatoram, termostata korpusam vai kādai citai komponentei. Par to, ka dzesēšanas sistēma radusies noplūde, liecina pārāk bieža nepieciešamība automašīnu papildināt ar dzesēšanas šķidrumu;
- Nepietiekams dzesēšanas šķidruma līmenis – šādā gadījumā atliek vien papildināt dzesēšanas sistēmu, tajā ielejot nepieciešamo dzesēšanas šķidruma apjomu;
- Bojāts termostats – no termostata atkarīgs, vai dzinējam nepieciešamības gadījumā tiek padots dzesēšanas šķidrums. Ja termostats ir bojāts un noslēdz dzesēšanas šķidruma padevi, tas nespēj atdzesēt dzinēju;
- Bojāts radiators – dzesēšanu var traucēt arī ar netīrumiem aizsērējis radiators, tāpēc pēc izbraucieniem pa zemes ceļiem to vajadzētu pārbaudīt un iztīrīt.
Tāpat pie vainas var būt plīsusi ventilatora siksna, neatbilstošs dzesēšanas šķidrums, bojāts cirkulācijas sūknis, kā arī citi defekti.
Ko darīt, lai pārkaršana Tavam auto “mestu līkumu”?
Atbildot vienā teikumā – gan jauni, gan lietoti auto regulāri jāpārbauda un jāuztur darba kārtībā, tādējādi problēmu novēršot jau pašā pamatā. Taču, ja runājam konkrēti par dzinēja pārkaršanu, pats pirmais solis ir pārbaudīt jau minēto informāciju instrumentu panelī – ja ar dzinēja temperatūru kaut kas nav kārtībā, par to ziņos dzinēja termometrs vai kāda no signāllampiņām.

Publicitātes foto
Jāpaveic arī mājasdarbs, proti, regulāri jāpārbauda dzesēšanas sistēma un visas tās komponentes. Ja šajā lauciņā sevi neuzskati par ekspertu, pareizākais un vienkāršākais risinājums ir automašīnu atrādīt uzticamā autoservisā. Mājas apstākļos gan noteikti vari sekot līdzi dzesēšanas šķidruma līmenim un, tiklīdz tas ir pārāk zems, tvertni papildināt. Tāpat pievērs uzmanību, vai dzesēšanas šķidrums nav jāpapildina arvien biežāk, jo tas parasti norāda uz to, ka radusies noplūde; šādā gadījumā nekavējoties meklē autoservisu neatkarīgi no tā, vai esi jaunas vai lietotas mašīnas īpašnieks!
Svarīgs aspekts ir arī pats dzesēšanas šķidrums un tā darbības periods – kad dzesēšanas šķidruma derīguma termiņš beidzies, tas jānomaina. Nozīme ir arī motoreļļai un tās laicīgai nomaiņai, jo tā palīdz samazināt berzi (un līdz ar to arī temperatūru), dzinējam darbojoties. Savukārt, lai dzesēšanas sistēma neaizsērētu, reizi vienā vai divos gados (vai kā norādīts automašīnas rokasgrāmatā) jāveic tās skalošana pie profesionāļa.
Kā rīkoties, ja auto pēkšņi pārkarsis brauciena laikā?
Dzinējam pārkarstot brauciena laikā, ir ļoti svarīgi saprast, kā šādā situācijā rīkoties. Ja automašīnu apturēt uzreiz nav iespējams, ieslēdz salona apsildi maksimālajā režīmā un atver logus. Jā, šis risinājums, it īpaši karstākajās vasaras dienās, komfortu pavisam noteikti neuzlabos, taču tādējādi daļa karstā gaisa no dzinēja tiks novadīta uz salonu, no kura caur atvērtajiem logiem tas “aizceļos”. Atceries, ka dzinēja pārkaršanas gadījumā jāizslēdz gaisa kondicionieris!

Publicitātes foto
Ja dzinējs ir pamatīgi pārkarsis, tiklīdz tas iespējams, apturi automašīnu un izslēdz dzinēju, lai ļautu tam atdzist. Šādā brīdī turpinot braukšanu, sekas var būt ļoti nepatīkamas, jo pastāv liels risks nodarīt ievērojamus bojājumus gan dzesēšanas sistēmai, gan pašam dzinējam. Lielākoties dzinējs atdziest pēc 30–60 minūtēm. Ļoti uzmanīgi atver motora pārsegu, lai pārbaudītu, vai tvertnē ir pietiekami daudz dzesēšanas šķidruma. Ja tas trūkst, pēc dzinēja atdzišanas ielej nepieciešamo dzesēšanas šķidruma daudzumu, taču karstā sistēmā nelej aukstu šķidrumu, jo tādējādi vari sabojāt vairākas dzesēšanas sistēmas komponentes. Vāciņu ver vaļā ļoti uzmanīgi, izmantojot cimdu vai drānu, lai neapplaucētos! Bet, ja problēma atkārtojas, nekavējies un dodies uz tuvāko autoservisu (vai, ja tas nav iespējams – izsauc evakuatoru), lai ar problēmu tiktu galā speciālisti.
Kādi ir secinājumi? Pārkarst var gan pavisam jauni, gan lietoti automobiļi, tāpēc ir svarīgi būt gatavam šādai situācijai. Savukārt, ja šobrīd esi savas nākamās automašīnas meklējumos, ienāc BRC Autocentrs mājaslapā – šeit atrodami lietoti auto ļoti plašā klāstā ne tikai no Latvijas!