Sprādziens Beirūtā - bīstamā krava, kurai pirms vairākiem gadiem nemaz nevajadzēja nonākt Libānā

FOTO: Reuters/ScanPix

Beirūtas ostā uzsprāgusī lauksaimniecības mēslojuma amonija nitrāta krava Libānā ieradās pirms septiņiem gadiem uz apšaubāmā stāvoklī esoša Krievijas kuģa. Kā tagad izteicies toreizējais kuģa kapteinis, kuģim "Rhosus" toreiz Beirūtas ostā nemaz nevajadzēja ienākt, vēsta aģentūra "Reuters". 

Kuģis "Rhosus" ienāca Beirūtas ostā 2013. gadā, kad tas bijis ceļā uz Āfriku ar 2750 tonnām amonija nitrāta. 

Kuģis bijis ceļā no Gruzijas ostas Batumi uz Mozambiku un tas piederējis Krievijas pilsonim Igoram Grečuškinam, kurš dzīvo Kiprā. 

Beirūtas ostas inspektori aizturējuši kuģi sakarā ar rupjiem ekspluatācijas noteikumu pārkāpumiem un vēlāk tā krava tika konfiscēta. 

Kuģa toreizējais kapteinis Boriss Prokoševs atceras, ka brīdī, kad kuģis atradies Vidusjūrā, no īpašnieka saņemts rīkojums doties uz Beirūtu, lai uzņemtu papildu kravu. 

"Viņi bija alkatīgi," kuģa īpašnieku rīcību raksturo tā bijušais kapteinis. 

Beirūtā kuģim bija paredzēts uzņemt ceļu būves aprīkojumu un nogādāt to Jordānijā, bet pēc tam turpināt ceļu uz Āfriku. 

Tomēr kuģis Beirūtu tā arī nepameta. Sākotnēji radās problēmas ar plānotās papildu kravas iekraušanu, bet vēlāk arī izcēlās domstarpības par nenomaksātajām ostas nodevām. 

Ja papildus kravu būtu izdevies iekraut, kuģis būtu devies prom no Libānas. 

Pēc problēmu rašanās Grečuškins faktiski pametis kuģi Beirūtā un nav maksājis algu tā apkalpes locekļiem Krievijas un Ukrainas pilsoņiem. 

Savukārt bīstamā krava no kuģa dažus mēnešus vēlāk pārkrauta noliktavā, kur tā glabājusies gadiem ilgi. Otrdien metināšanas darbu laikā noliktavā izcēlās ugunsgrēks, kas novedis pie postošās eksplozijas. 

Kuģa kapteinis un trīs apkalpes locekļi Beirūtas ostā pavadīja kopumā 11 mēnešus. Algu par šo laiku viņiem neviens nemaksāja, bet viņu pārtikas krājumi bija ierobežoti. 

Kad viņi devās prom, amonija nitrāts no kuģa tika pārkrauts noliktavā ostas teritorijā. 

"Tā krava bija ļoti eksplozīva. Tam amonija nitrātam bija augsta koncentrācija," bīstamo kravu raksturo kuģa bijušais kapteinis. 

1

Aģentūra "Reuters" mēģināja sazināties ar kuģa īpašnieku Igoru Grečuškinu, tomēr šie centieni nav vainagojušies  ar panākumiem. 

Tomēr kā liecina aģentūras rīcībā esošā informācija, ar Grečuškinu viņa mājās Kiprā šonedēļ sarunājusies Kipras policija.

Libānā eksplodējušo amonija nitrāta kravu pārdeva Gruzijas mēslojuma ražotājs "Rustavi Azot" un to bija paredzēts piegādāt Mozambikas sprāgstvielu ražotājam "Fabrica de Explosivos". 

"Rustavi Azot" vadītājs Levans Burdiladze izteicās, ka Beirūtas ostas lēmums tik ilgi uzglabāt bīstamo kravu uzskatāms par smagu drošības procedūras pārkāpumu, jo amonija nitrāts savas noderīgās īpašības zaudējot aptuveni sešu mēnešu laikā. 

Tikmēr bijušais "Rhosus" kapteinis Prokoševs norāda, ka 2013. gada septembrī, kad kuģis iegāja Beirūtas ostā, tas bija kuģošanai derīgs, tomēr tam bija dažādas tehniskas problēmas. 

Kapteinis gan atceras, ka Beirūtas ostas amatpersonas uz kuģa esošajai potenciāli bīstamajai kravai īpašu uzmanību neesot pievērsušas.  

Prokoševs arī norāda, ka viņš 2018.gada maijā saņēmis informāciju, ka "Rhosus" esot nogrimis. Tas noticis Beirūtas ostā - vietā, kur kuģis bija pietauvots. 

Uz augšu
Back