:format(webp)/nginx/o/2020/10/19/13421494t1h80c0.jpg)
Klāt oktobris – laiks, kad oficiāli var atsākt ziemas riepu lietošanu. Daļai auto īpašnieku priekšā ir lielais lēmums – kuras riepas iegādāties: ziemas vai vissezonas? Varētu likties, ka šī debate ir mūžīga, bet laiks tomēr tai pielikt punktu. Kuras no šīm riepām ir labākas? Abas ir vienlīdzīgas un neviena no tām nav labāka par otru. Kādēļ tā? Uzzini raksta turpinājumā!
Ziemas riepu raksturojums
Lai varētu salīdzināt ziemas riepas ar vissezonas riepām, vispirms ir jāzina, kas katru no tām raksturo. Vispirms – ziemas riepu apskats.
Gumijas sastāvs
Ziemas riepu gumijas sastāvs ir veidots tā, lai riepas nesastingtu zemās temperatūrās. Visefektīvāk šīs riepas savu funkciju pilda temperatūrā līdz +70C grādiem, bet, jo zemāka temperatūra, jo labāk tās kalpo.
Protektors
Protektora uzdevums ir nodrošināt saķeri ar ceļu, no riepas un ceļa seguma saskares punkta izvadot ārā šķēršļus, kas var pasliktināt saķeri - sniega “putru”, sniegu, ūdeni, dubļus. Tā kā ziemā šo šķēršļu ir vairāk, riepām nepieciešama lielāka spēja no tiem atbrīvoties ātrākā laikā, tādēļ ziemas riepu protektora rievas ir platākas un dziļākas. Atceries – Latvijā pieļaujamais minimālais riepas protektora dziļums ir 4 mm, bet vēlams šādas riepas neizmantot jaunajai sezonai.
Lameles
Lameles ir smalkas rieviņas, kas atrodas riepas protektora daļā, kas saskaras ar ceļu. Tās palīdz uzlabot riepas saķeri ar ceļu, īpaši bremzēšanas procesā. Braucot, lameles atveras un sakļaujas, savācot rieviņās uz ceļa esošos akmentiņus, kas bremzējot radīs papildu pretestību un palīdzēs ātrāk apstāties. Ziemas riepām ir daudz lameļu, un, jo to vairāk, jo drošāka riepa (tas ir viens no riepu drošību noteicošajiem aspektiem).
Papildu funkcijas
Viena no ziemas riepu papildfunkcijām (atsevišķa riepu grupa) ir riepas ar radzēm, kas lieti noderēs, braucot pa apledojušu, piesnigušu vai netīrītu ceļu, kurā iebrauktas pieblietēta sniega rises, kā arī pa grants un lauku ceļiem ziemas sezonā. Braucot pa tīru asfaltētu vai bruģētu ceļu, šis nebūs labākais variants.
Apzīmējums
Uz ziemas riepu sāniem parasti starp visiem apzīmējumiem ir redzama sniegpārsliņa un/vai apzīmējums 3PMSF. Tas nozīmē, ka riepa ir paredzēta braukšanai zemās gaisa temperatūrās.
/nginx/o/2020/10/19/13421499t1h665b.jpg)
Vissezonas riepu raksturojums
Gumijas sastāvs
Vissezonas riepu gumija ir cietāka nekā ziemas riepu, bet mīkstāka nekā vasaras riepu gumija. Tomēr pēc gumijas sastāva tās ir līdzīgākas vasaras riepām, līdz ar to būs derīgas valstīs, kur ziemas vidējā gaisa temperatūra ir ap nulle grādiem.
Protektors
Vissezonas riepām tāpat kā ziemas riepām protektora dziļumam zemas sezonā ir jābūt ne mazākam par 4 mm. Atšķirībā no ziemas riepām, vissezonas riepu protektora frēzējums ir šaurāks un smalkāks, jo šīs riepas nav paredzētas braukšanai pa kārtīgu sniegu vai netīrītu ceļu, kas klāts ar sniega “putru”.
Lameles
Vissezonas riepu virsmu arī klāj lameles, taču to ir daudz mazāk un tās ir seklākas un šaurākas nekā ziemas riepām.
Apzīmējums
Vissezonas riepas apzīmē ar AW (All Weather), 4S (4 Seasons), AS (All Season), AT (All Terrain) vai TT (Tous Terrain). Atceries, ka M+S neapzīmē vissezonas riepas – tas ir Mud + Snow apzīmējums, ko visbiežāk var redzēt uz apvidus auto riepām un reizēm uz ziemas riepām.
Kopsavilkums
Salīdzinot abu riepu tipu raksturojumus, secinājums ir vienkāršs: neviena no tām nav labāka vai sliktāka par otru – viena ir piemērotāka vieniem apstākļiem, otra – citiem. Vissezonas riepas labi derēs, ja galvenokārt brauc pa tīriem lielpilsētas ceļiem, savukārt ziemas riepas – ja jāizbrauc arī ārpus pilsētas centra.
Neatkarīgi no tā, kuram riepu veidam par labu esi pieņēmis lēmumu, pērc tās interneta veikalā 1a.lv! Šeit tevi sagaida visu veidu riepas plašā izvēlē par izdevīgām cenām. Iepērcies tagad un paspēj nomainīt, pirms servisā uzrodas rinda