Pirmais tituls slīd ārā no rokām - kādas ir Verstapena izredzes liegt Hamiltonam labot Šūmahera rekordu?

Makss Verstapens

FOTO: AP/Scanpix

Līdz šā gada Pirmās formulas (F-1) sezonas beigām ir atlikušas vien divas sacīkstes, kuru laikā tad arī izšķirsies Maksa Verstapena un Luisa Hamiltona aizraujošā dueļa liktenis. Šobrīd vadībā ar astoņu punktu pārsvaru vēl ir Verstapens, bet favorīta statusu, visticamāk, jau ir pārņēmis tieši Hamiltons.

Svētdien, 21. novembrī, pirmajā Kataras "Grand Prix" ar pārliecinošu sniegumu uzvaru izcīnīja Luiss Hamiltons. Brita tiešais konkurents cīņā par čempiona titulu, Makss Verstapens kvalifikācijā kopā ar savu sacīkšu inženieri Džanpjero Lambiasi pieļāva, objektīvi vērtējot, rupju kļūdu, kā rezultātā nīderlandietis sacīksti bija spiests sākt no septītās, nevis otrās starta pozīcijas.

Neskatoties uz sodu, Verstapens ātri vien aizcīnījās līdz otrajai pozīcijai, bet, kā atzina arī pats nīderlandietis, šajā sacīkstē cīņa par pirmo vietu nebija reāla, tāpēc atlika tikai "saglābt" punktu par ātrāko apli, ko viņš arī izdarīja.

Pieredzējušāko fanu sirdis noteikti sasildīja Fernando Alonso atgriešanās uz pjedestāla, bet, atkāpjoties no nostalģijas, sausais atlikums pēc Kataras ir pavisam vienkāršs - Verstapenam titulcīņas pavediens sāk slīdēt ārā no rokām.

Makss beidzot sāk "parādīt nervus"?

Verstapens, kurš F-1 karjeru sāka jau 17 gadu vecumā, līdz šai sezonai nav bijis liekams vienā teikumā ar vārdiem "mierīgs" un "nosvērts". Nedz trasē, nedz ārpus tās. Tomēr šogad situācija bija atšķirīga. 24 gadus vecais nīderlandietis lielāko daļu sezonas izskatījās nesatricināms un kontrolēja notikumu gaitu.

Kad Hamiltons norādīja, ka cīņa par pirmo titulu, iespējams, uz Verstapenu rada papildu spiedienu, nīderlandietis par šādu konkurenta apgalvojumu izteicās nievājoši.

Tomēr Verstapena kvalifikācijas braucienā pieļautā kļūda liecina, ka arī viņš, iespējams, sāk "lūzt". Ir grūti rast racionālu izskaidrojumu tam, kāpēc Verstapens turpināja braukt pilnā ātrumā, kad trases malā tika vicināti dzeltenie karogi "par godu" Pjēra Gaslī avārijai. Verstapena apļa laiks pēc otrā sektora jau bija par trim desmitdaļām lēnāks nekā Hamiltona iespētais, un trešais sektors arī nebija "Red Bull" stiprā puse. Līdz ar to bija skaidrs, ka Hamiltona laiks vairs nav aizsniedzams.

Kāpēc Verstapens nesamazināja ātrumu? Viņam šajā situācijā nebija ko iegūt. Pat ja trešajā vietā esošais Valteri Botass kvalifikācijā nīderlandieti būtu apdzinis, Verstapens būtu sācis sacīksti no tā dēvētās tīrās trases puses. Iespējams, Verstapenu samulsināja fakts, ka viņa stūres monitorā neparādījās dzeltenais karogs, bet šeit tad akmens arī Lambiaso "dārziņā". Kāpēc viņš nepaziņoja Maksam, ka ātrums ir jāsamazina?

Kā jau minēts, šajā situācijā Verstapenam vairs nebija ko iegūt, bet viņš turpināja braukt pilnā ātrumā, par ko arī tika sodīts. Vai Hamiltons uzvaru būtu izcīnījis arī bez Verstapena soda? Visticamāk, bet pirmais līkums būtu bijis interesants...

Atkāpjoties no Verstapena salīdzinoši rupjās kļūdas kvalifikācijā, rodas vēl citi jautājumi par nīderlandieša noskaņojumu. Jau iepriekš viņš ir izteicies, ka viņa dzīvē nekas īsti nemainīšoties, pat ja titulu šogad neizdosies izcīnīt. 

Tāpat pēdējās divās nedēļas nogalēs Verstapens, neskatoties uz faktu, ka viņa pārsvars kopvērtējumā strauji rūk, uz reportieru jautājumiem atbild ar nelielu smaidu, norādot, ka (pārfrāzējot) "nekas slikts vēl nav noticis".

Šobrīd Maksam vairs nav, par ko smaidīt, jo nākamajās trasēs, vismaz "uz papīra", favorīts, visticamāk, būs tieši Hamiltons. Vai Verstapens jau ir padevies? Nīderlandieša faniem atliek cerēt, ka ne, tomēr šobrīd ap jauno pilotu vairs nevalda tāda nesatricinātības aura, kāda tā bija sezonas pirmajā pusē.

Makss Verstapens

FOTO: EPA/Scanpix

Kalendārā atlikušas "meršu" trases

Saūda Arābijas trase, kurā F-1 viesosies jau pēc divām nedēļām, vēl nav pilnībā pabeigta, tāpēc grūti spriest par spēku sadalījumu šajās sacīkstēs. Savukārt Abū Dabī trase ar divām secīgām DRS ("Drag Reduction System") zonām pirms visnotaļ garām taisnēm liek domāt, ka šajā posmā favorīts ar savu ātrumu taisnēs būs tieši Hamiltons un "Mercedes".

Lai gan Verstapens aizvadītās sezonas Abū Dabī sacīkstēs izcīnīja uzvaru, "Mercedes" priekšnieks Toto Vulfs tobrīd jau sen tekošās sezonas kontekstā bija aizpīpējis cigāru un uz galda sakrustojis kājas, jo "kabatā" bija gan pilota tituls, gan konstruktoru kauss. Līdz ar to arī "Mercedes" sniegumu šajā "Grand Prix" nevarēja ņemt "par pilnu". Šogad situācija ir daudz atšķirīgāka. 

Ja skatāmies uz Saūda Arābijas trases izkārtojumu, tad atliek secināt - ja Maksam izdosies izcīnīt vienu vitāli svarīgo uzvaru, tad tas, visticamāk, notiks šajā trasē.

Neskatoties uz to, ka F-1 sabiedrībā valda pārliecība, ka arī Saūda Arābijas potenciāli ātrajā trasē favorīti būs "Mercedes", ir pāris "bet", pie kuriem Verstapens un "Red Bull" var pieķerties.

Pirmkārt, Džedas trasē nav garu taišņu, kurās varētu izpausties "Mercedes" dzinēja pārsvars. Otrkārt, šī trase vairāk līdzinās tā dēvētajām ielu trasēm, kuras "Mercedes" vienībai allaž sagādājušas problēmas.

Šobrīd Verstapenam vajag izcīnīt vienu uzvaru, lai vairāk vai mazāk nodrošinātu uzvaru kopvērtējumā. Protams, iespējamie scenāriji vēl ir daudzi un dažādi, kuros ietilpst arī Verstapena triumfs čempionātā jau sacīksti pirms sezonas beigām. Tomēr, domājot reālistiski, čempions, visticamāk, oficiāli tiks noskaidrots tieši sezonas pēdējā "Grand Prix" jeb Abū Dabī.

"Mercedes" motoru jauda

Hamiltons Katarā pārliecinošo uzvaru izcīnīja ar salīdzinoši vecāku dzinēju, kas brita formulai tika uzstādīts pirms Turcijas "Grand Prix". Tas nozīmē, ka Hamiltonam azotē vēl ir Brazīlijas "monstrs" jeb motors, ar kuru viņš Sanpaulu sacīkstēs konkurentiem izgāja cauri kā silts nazis sviestam.

Šeit gan rodas jautājums - vai Hamiltons šo dzinēju pilnībā "nenodzina" jau Sanpaulu Lielās balvas izcīņā. Oficiālas informācijas par šo jautājumu nav, bet baumu līmenī ir izskanējušas runas, ka "Mercedes" Hamiltona bolīda dzinējam ir uzstādījusi režīmu, kas palīdz attīstīt lielāku jaudu, upurējot tā izturību.

Sanpaulu bija "visu vai neko" moments "Mercedes" vienībai. Ja Verstapens Brazīlijā būtu izcīnījis uzvaru, Hamiltona izredzes kļūt par čempionu, reālistiski domājot, būtu visai mazas. Tāpēc nevar izslēgt iespēju, ka "Mercedes" tik tiešām no Hamiltona dzinēja izspieda visu, lai tikai noturētos "virs ūdens".

Tāpat izskanējušas baumas, ka "Mercedes" Hamiltona kolēģi Valteri Botasu trīs reizes četru sacīkšu nogrieznī "apdāvināja" ar jaunu dzinēju, lai atrastu optimālo režīmu, ko pēcāk izmantot Hamiltona motoram.

Atgriežoties pie dzinēja, ar kuru Hamiltons dominēja Brazīlijā, jautājums, ko pavisam noteikti uzdod F-1 fani, ir - vai tas tik tiešām vēlreiz spēs Hamiltonam sagādāt ievērojamu jaudas pārsvaru, vai arī Brazīlijas "Grand Prix" bija vienreizējs pasākums un šis dzinējs jau savu ir nokalpojis?

Luiss Hamiltons

FOTO: EPA/Scanpix

Nav šaubu, ka F-1 fanu vidū netrūkst cilvēku, kuri pēc septiņu gadu ilgās Hamiltona un  "Mercedes" dominances (tiesa, 2016. gadā par čempionu kļuva Niko Rosbergs) vēlētos redzēt citu čempionu. Tāpat daļa nevēlas redzēt, ka kādam izdodas pārspēt Mihaela Šūmahera septiņu čempiona titulu atzīmi.

Tomēr šobrīd labākas kārtis ir tieši Hamiltona rokās. Lai arī Verstapens ir aizvadījis kolosālu sezonu un pavisam noteikti ir pelnījis izcīnīt čempiona titulu, viņam no sevis ir "jāizspiež" vēl viens meistarstiķis. Un to visreālāk būs izdarīt tieši 5. decembrī, svaigi uzbūvētajā Džedas trasē.