"Nevaru saprast, kā tā sistēma viņiem strādā." Autovadītājs mēģina saprast, kā tiek piemēroti soda punkti

Ilustratīvs attēls.

FOTO: Ieva Leiniša/LETA

Elvijs pie automašīnas stūres sēžas teju katru dienu un mēro lielus attālumus. Pēdējā gada laikā viņam radušies vairāki jautājumi par tā dēvēto soda punktu sistēmu, vēsta raidījums "Bez Tabu".

"Pirmais pārkāpums bija maijā. Tur sanāca, ka nogriezos krustojumā, kur nedrīkst. Tur bija laika ierobežojums. Nogriezos, bija policija, apstādināja… Uzlika 30 eiro sodu un soda punktus nepieminēja," stāsta vadītājs.

Par aizmāršības un steigas dēļ veikto neatļauto manevru Melnsila un Kalnciema ielu krustojumā Rīgā tomēr tika piemērots viens soda punkts. Elvijs, atstāstot sarunu ar ceļu policistu, uzsver, ka likumsargs norādīja, ka soda punktu nebūšot.

"Es tāds saskumis sēdēju. Un policists teica, lai neuztraucos, ka par šo pārkāpumu soda punktus nepiemēro.

Forši! Sodu nomaksāju laicīgi, nodomāju, ka nevajadzētu būt problēmām. Es vēl saprastu, ka nebūtu nomaksājis laicīgi sodu un tā iemesla dēļ to sodu punktu piešķirtu. Bet es reāli nomaksāju laicīgi," stāsta Elvijs.

Policijas darbinieka kompetencē nav soda punktu uzskaites kārtības vai to esamības skaidrošana, tā "Bez Tabu" norāda Valsts policijas Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Juris Jančevskis:

"Droši vien, ka šajā situācijā ir kāds cilvēciskais faktors – vai nu nezināšanas dēļ, vai kādas savstarpējās saprašanās kļūda."

Lai arī likumsargs pieļāvis kļūdu, ieminoties par soda punktiem, pārkāpuma būtību tas nemainot. Un tad – rudens nogalē – Elvijs atkal tiek apturēts. Šoreiz jau par ātruma pārsniegšanu ārpus apdzīvotas vietas.

"Uzlika 80 eiro sodu. Un par soda punktiem arī neko neteica. 2. decembrī skatos, klāt vēl 2 soda punkti. Nevaru saprast, kā tā sistēma viņiem strādā."

Soda punktu sistēmu administrē Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD). Ceļu policija Iekšlietu ministrijas sistēmā Sodu reģistrā ievieto informāciju par pārkāpumu, savukārt CSDD saņem šo informāciju un sistēma tad automātiski veic soda punkta piemērošanu, to skaidro CSDD Kvalifikācijas daļas priekšnieks Juris Teteris.

Pēc četriem soda punktiem CSDD atgādina šoferītim būt prātīgam uz ceļa. Pēc astoņiem soda punktiem autovadītājam ir jāapmeklē īpaši apmācības kursi. Pie 10 punktiem transportlīdzekļu vadītāji līdz divu gadu stāžam uz gadu zaudē vadītāja apliecību.

Pārējiem pie 12 punktiem ir obligāti atkārtoti jānokārto teorijas un vadīšanas eksāmens. Ir arī gadījumi, kad autovadītāji 10 gadu laikā pat divreiz zaudē tiesības par soda punktiem. Šādā gadījumā autovadītāja apliecība tiekot pilnībā anulēta. Jaunas iegūšanai ir atkārtoti jāveic pilns apmācību kurss – teorija un braukšana autoskolā, kā arī attiecīgie CSDD eksāmeni.

Jaunākā CSDD rīcībā esošā statistika liecina, ka no aptuveni 800 000 autovadītāju Latvijā gada laikā teju 2500 ir sasnieguši kritisko 12 punktu robežu.

Elvijs sevi gan neuzskata par neapzinīgu vai agresīvu autovadītāju. 

Aktuālākās ziņas