Šodienas redaktors:
Pauls Jānis Siksnis
Iesūti ziņu!

Honkongā izvirza apsūdzības "Balticconnector" sabojājušā kuģa kapteinim

Raksta foto
Foto: SIPA/Scanpix

Honkongā apsūdzības izvirzītas kapteinim, kurš vadīja kuģi "Newnew Polar Bear", kas tiek turēts aizdomās par Igauniju un Somiju savienojošā zemūdens gāzesvada "Balticconnector" sabojāšanu 2023.gada oktobrī, atsaucoties uz laikrakstu "South China Morning Post", vēsta Igaunijas laikraksts "Posimees".

Honkongā reģistrētā kuģa kapteinis Vans Venuo tiek apsūdzēts noziedzīgu bojājumu radīšanā un divās apsūdzībās par jūras satiksmes noteikumu pārkāpumu.

Mediji vēsta, ka 43 gadus vecais kapteinis aizturēts saistībā ar "Balticconnector" sabojāšanu 2023.gadā.

Vans ceturtdien stājās Honkongas Austrumu tiesas priekšā, kur viņam izvirzīja apsūdzība par noziedzīgu bojājumu radīšanā un divas apsūdzības par jūras satiksmes noteikumu pārkāpumu saistībā ar "NewNew Polar Bear" braucienu 2023.gada oktobrī-decembrī.

Prokuratūra apsūdzēto, kurš ir no kontinentālās Ķīnas, uzskata par atbildīgu saistībā ar bojājumiem, kas nodarīti "Balticconnector", kā arī netālu esošajam telekomunikāciju kabelim, kad kravas kuģis 2023.gada 8.oktobrī šķērsoja Somu līci.

Vanu arī apsūdz par kuģošanas drošības protokolu pārkāpšanu, jo tas nebija nodrošinājis, ka kuģim ir pietiekami daudz enkuru, un nebija sniedzis ikdienas ziņojumus kuģa īpašniekam. Tiesa ieplānoja nākamo tiesas sēdi jūlija sākumā, lai būtu pietiekami laika izmeklēšanas turpināšanai.

2023.gada oktobrī tika bojāts gāzesvads "Balticconnector", kas pa Baltijas jūru savieno Somiju un Igauniju, kā arī zemūdens sakaru kabelis. Gāzes cauruļvada bojājums notika Somijas ekonomiskajā zonā, bet sakaru kabelis tika bojāts Igaunijas ekonomiskajā zonā. Ķīna vēlāk atzina, ka viens no tās kuģiem patiešām bija iesaistīts gan kabeļa, gan cauruļvada bojāšanā, bet noliedza jebkādus pieņēmumus, ka bojājumi būtu bijuši tīši.

Ķīnas Ārlietu ministrijas preses pārstāvji 2024.gada maijā paziņoja, ka Ķīna ir gatava sadarboties ar Igauniju Ķīnas kuģa "NewNew Polar Bear" darbības izmeklēšanā, taču līdz šim Igaunijas iestādēm nebija informācijas par to, vai Ķīna ir veikusi kādas darbības. Kuģis arī nesen mainīja karogu un tagad tam ir Panamas karogs.

Tallinas prokuratūras preses pārstāvis Kauri Sinkevičs pagājušajā mēnesī "Postimees" sacīja, ka prokuratūra ar tiesiskās palīdzības lūgumu ir pieprasījusi no Ķīnas dažādus datus, taču Ķīna uz šo lūgumu vēl nav atbildējusi.

"Mums vēl nav iespējams novērtēt, vai un kādus datus Ķīna jau ir savākusi un kā tas ietekmēs turpmākās procesuālās darbības. Tajā pašā laikā Igaunijas Iekšējās drošības dienests vāc arī citus pierādījumus," tolaik sacīja Sinkevičs.

"Postimees" atgādināja, ka incidents ar "NewNew Polar Bear" bija pirmais iespējamais sabotāžas akts Baltijas jūrā, un vēlāk sekojuši vairāki līdzīgi incidenti.

Pērn aprīlī pēc 35 miljonu eiro vērtiem remonta darbiem atsākās gāzes transportēšana pa "Balticconnector".

Komentāri
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu