/nginx/o/2025/05/19/16856994t1hf602.jpg)
Lietuva plāno iegādāties no Norvēģijas karakuģus, kas spēj pildīt dažādas funkcijas, pirmdien pēc tikšanās ar Norvēģijas kolēģi Tūri Sannvīku paziņoja Lietuvas aizsardzības ministre Dovile Šakaliene.
"Mēs ļoti intensīvi strādājam, lai izvērtētu mūsu iespējas iegādāties kuģus no Norvēģijas. Tiek izvērtēti daži priekšlikumi, un arī Norvēģijas puse aplūko kuģu modeļus, lai redzētu, kā šis process varētu virzīties uz priekšu," preses konferencē pēc tikšanās Lietuvā sacīja Šakaliene.
"Tie ir modulāri 'Vanguard" klases kuģi," viņa teica, ka tos var izmantot dažādām misijām. Šakaliene paskaidroja, ka Lietuvas flote ir neliela, tādēļ kuģiem jābūt pietiekami universāliem dažādu misiju pildīšana, tiem jāatbilst Lietuvas vajadzībām un jāspēj efektīvi sadarboties ar sabiedroto spēkiem.
Kā paziņoja Lietuvas aizsardzības ministre, lēmumi par kuģu iegādi būtu jāpieņem līdz gada beigām.
Viņa piebilda, ka kuģu iegāde ne tikai būtiski pastiprinātu Lietuvas militārās spējas, bet arī radītu aizsardzības rūpniecības nozares sadarbības iespējas.
"Ja lielāko daļu komponentu varētu ražot Lietuvā, protams, izņemot ieroču sistēmas, tas patiešām ļautu mūsu vietējai rūpniecībai iesaistīties un mēs daudz iegūtu," viņa piebilda.
Kā teica Šakaliene, ir plānots, ka Lietuva izmantos tos pašus kuģu modeļus, ko Norvēģija.
"Lai mums vairs nebūtu tādu situāciju, ka Lietuva pērk kādu nestandarta modeli kādai militārajai tehnikai un tad mums ir daudz ieilgušu problēmu ar loģistiku, piegādēm, remontu un tā tālāk," sacīja ministre.
"Viens no būtiskākajiem jautājumiem ir Norvēģijas lēmums par to, vai norvēģi izmantos to pašu kuģa modeli. Balstoties uz to, kā pašlaik notiek visas diskusijas, mums noteikti vajadzētu saņemt lēmumus no Norvēģijas līdz gada beigām, un mūsu lēmumi būs saistīti ar to," viņa klāstīja.
Pagājušajā nedēļā Lietuva, Norvēģija un astoņas citas Eiropas valstis parakstīja memorandu, kura mērķis ir stiprināt kritiskās zemūdens infrastruktūras aizsardzību Baltijas jūrā.
Tas paredz pastiprināt sadarbību, lai uzlabotu jūras kabeļu un cauruļvadu noturību, piegādes ķēdes drošību, zemūdens uzraudzību un ātrās remonta iespējas.