/nginx/o/2018/07/13/8908372t1hc907.jpg)
Latvijas ceļos netrūkst šiku autiņu, kas valstī nokļuvuši nelegālos ceļos, bet tagad pilnīgi legālā statusā vizina savus turīgos, nereti arī sabiedrībā labi zināmos īpašniekus. Turklāt nereti nelegālo darboņu afērās samērā cieši iesaistīti arī it kā lieli, stabili un ilggadēji autotirdzniecības uzņēmumi ar skanīgiem nosaukumiem. «Vakara Ziņas» piedāvā apskatīt prestižos autiņus, kurus fiktīvie darboņi nepaguva legalizēt, kā arī izzināt populārās nelegālo darījumu shēmas.
Policijas stāvvietā krājas hammeri un porši
Nudien vairs sen nepārsteidz tas, ka Latvijā netrūkst aktīvistu, kuri, izstrādājot dažādas shēmas, pamanās vismaz uz laiku apiet PVN maksājumus un dažkārt pat tos saņem no valsts. Tāpat īpaši šokējošs nav apstāklis, ka ir ne mazums iedzīvotāju, kas, cerēdami ietaupīt, tiešā veidā atbalsta nodokļu nemaksātājus. Tomēr tas, ka fiktīvajos darījumos ar mērķi izvairīties no nodokļiem un gūt ātru peļņu nereti iesaistītas arī nopietnas, ilggadējas autotirdzniecības firmas ar skanīgiem un krietni atpazīstamiem nosaukumiem, raisa izbrīnu.
Kopš decembra sākuma VAS «Materiālās rezerves» stāvvietā līdzās citiem tiesībsargājošo iestāžu aizturētiem transportlīdzekļiem krājas arī «Hummer» džipi, «Porsche», «Mustang», «Dodge» un citas ne mazāk prestižas un, pēc daudzu viedokļa, arī ekskluzīvas automašīnas. Notikumu attīstība liecina, ka tām drīzumā pievienosies vēl kāds šiks autiņš, kas Latvijā nokļuvis nelegāli.
Kā liecina izmeklēšanas materiāli, atsevišķos gadījumos ar fiktīvu firmu palīdzību tiek apkrāpta ne tikai valsts, kas nesaņem nodokļus, bet arī lētticīgie mašīnu pircēji — kāds par aptuveni 50 tūkstošus ASV dolāru vērtu džipu samaksājis 70 tūkstošus — cenu, kas konkrētās markas džipam nav sameklējuma pat visšikākajā komplektācijā. Nelegālajam darbonim šāda izdošanās solīja krietnu peļņu — vispirms jau turpat desmit tūkstošus dolāru izdodas ieekonomēt, izvairoties no pievienotās vērtības nodokļa (PVN), otrkārt — papildus divdesmit tūkstošus dod naivā klienta gatavība dāsni maksāt.
Paši strādā nelegāli un konsultē citus
Nesen tiesībsargājošo iestāžu uzmanību pievērsa kāda personu grupa, kas tiek turēta aizdomās par krietnu apmēru afērām. Šie darboņi izmantojot gan pilnīgi fiktīvas, gan arī puslegālas vai pat legālas firmas, kas nodarbojas ar prestižu automašīnu tirdzniecību. Valsts ieņēmumu dienesta Komunikācijas nodaļas priekšniece Agnese Grīnberga pastāstīja, ka šie «biznesmeņi» pamatā nodarbojās ar prestižu ASV ražotu automašīnu tirdzniecību. Pateicoties labi izstrādātai darbības shēmai, zināšanām nodokļu jautājumos vai, pareizāk sakot, to vājajos punktos, šo darboņu peļņa, apejot nodokļus, ir rēķināma desmitos tūkstošos latu. Plus vēl peļņu palielina arī vairākos gadījumos veiktās mahinācijas ar vairākos gadījumos uzrādīto nepamatoti zemo automašīnas vērtību un, protams, arī lētticīgi, bet ļoti maksātspējīgi klienti, kas par izvēlēto auto gatavi krietni pārmaksāt. Turklāt šie aktīvisti labprāt snieguši arī konsultācijas trešajām personām, kas interesējušās par iespējām apiet nodokļus — arī šīs konsultācijas veidoja daļu ienākumu.
Izvairīšanās no PVN — populārākā
«Saskaņā ar spēkā esošajiem likumiem pievienotās vērtības nodoklis par preci, kas Eiropas Savienībā ievesta no trešās valsts — piemēram, no ASV —, jāmaksā tajā valstī, kur preci paredzēts realizēt. Proti, ja ASV ražota automašīna sākotnēji tiek ievesta Lietuvā un firma muitas deklarācijā norāda, ka automašīna paredzēta transportēšanai uz Vāciju, kur tā tiks realizēta, tad Lietuvā tiek nomaksāts tikai muitas nodoklis. Savukārt PVN jāmaksā Vācijā, kur preci paredzēts realizēt. Šādi, ar muitas deklarāciju un pavadzīmi, automašīna var brīvi pārvietoties Eiropas Savienības valstīs. Tomēr izmanīgi darboņi var nokārtot, ka faktiski uz Vāciju transportējamā mašīna tiek realizēta, piemēram, Latvijā. Ar konkrētas firmas (tā parasti ir fiktīva, uz bezpajumtnieka vārda reģistrēta) pavadzīmi mašīna dažkārt tiek nodota tālāk vēl vienai vai vairākām tikpat fiktīvām firmām, bet beigās — arī realizēta un pilnībā legalizēta. «Uzrādot šo pavadzīmi, pircējs bez liekiem sarežģījumiem mašīnu var reģistrēt Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) un to pilnībā legalizēt,» sarunā ar «Vakara Ziņām» pastāstīja muitas kriminālpārvaldes amatpersonas, kas gan nevēlējās publiskot savu vārdu. Tas, ka CSDD nav pieejama informācija par nodokļu nomaksu, un tas, ka faktiski tāda arī netiek prasīta, šo shēmu padara par salīdzinoši vienkārši īstenojamu. Daļā gadījumu automašīnas iegādājušās un uz sava vārda reģistrējušas personas, kas bija informētas par transportlīdzekļu nelegālo ceļu līdz Latvijai. Tomēr ir arī gadījumi, kad pircējs par iepriekš veiktajām mahinācijām neko nav zinājis.
Ar prestižām mašīnām tirgojas bezpajumtnieki
Muitas kriminālpārvaldes speciālistu darbā gadījušies gan darboņi, kas no nodokļiem izvairās, izmantojot tikai fiktīvas, kā jau iepriekš minēts, uz bezpajumtnieku vārda reģistrētas firmas, gan arī tādas, kas vismaz daļēji darbojas atbilstoši likumiem. Pirms kāda laika izmeklētāju uzmanību piesaistījusi firma, kas sevi bija pasludinājusi par oficiālo «Hummer» dīleri Latvijā. «Šai firmai tiešām bija dīlera tiesības, un vismaz sākotnēji tā bija centusies darboties likuma ietvaros. Tomēr acīmredzot kāre pēc ātras un lielas peļņas ir pietiekami liels vilinājums, lai arī legālā biznesā ieviestu kādas korekcijas, kas ļauj izvairīties no nodokļu nomaksas. Rezultātā visas automašīnas, kas bija firmai, tika aizturētas. Daļai no tām firmas pārstāvji joprojām nespēj uzrādīt nekādus dokumentus, bet par citām kaut kādi dokumenti tomēr ir parādījušies. Tiesa gan, arī to autentiskums ir apšaubāms. Turklāt, pārbaudot firmas darbību, ir atklāti vairāki gadījumi, kad konstatēta apzināta automašīnas vērtības samazināšana oficiālajos dokumentos. Tas, protams, būtiski samazina arī nodokļu likmi,» — tā Grīnberga. Viņa stāsta, ka nevienai no šīs firmas ievestajām automašīnām vērtība nav zemāka par 20 tūkstošiem dolāru, tātad summa, kas veido nenomaksāto PVN, ir mērāma desmitos tūkstošos latu. Daļa personu, kas iegādājušās nelegāli ievestās automašīnas, ir bieži manāmas preses slejās. Turklāt atsevišķos gadījumos ir pamatotas aizdomas, ka tagad jau legālais mašīnas īpašnieks bijis visai labi informēts par nelikumīgajiem paņēmieniem, kā auto ievests Latvijā. Tomēr konkrēti vārdi vismaz pagaidām nosaukti netiek.
Lielie auto tirgotāji veicina nelikumības
Netiek nosauktas arī ilggadējas un labi zināmas autotirdzniecības firmas, kas ir arī nopietnu automarku oficiālie izplatītāji Latvijā un tomēr veicina nelegālo darboņu aktivitātes, dažkārt tās pat tiešā veidā izmantojot. «Pa Latvijas ceļiem automašīna drīkst pārvietoties ar trju veidu reģistrācijas zīmēm. Pirmās ir visiem labi zināmās automašīnu pastāvīgās reģistrācijas zīmes. Otrās — tranzīta numurzīmes, kas tiek uzstādītas konkrētai mašīnai, ko paredzēts tranzītā vest no vienas valsts uz otru. Trešās ir tirdzniecības numurzīmes, ko CSDD izsniedz tirgotājiem un kas nav piestiprinātas kādai konkrētai automašīnai. Šo numurzīmi var mainīt neskaitāmām mašīnām, kas atrodas konkrētās firmas tirdzniecības laukumā. Tā paredzēta, lai pircējs kopā ar firmas darbinieku varētu doties izmēģinājuma braucienā. Savukārt izmantot automašīnu ar šādu reģistrācijas zīmi bez firmas darbinieka klātbūtnes ir aizliegts. Mums ir gadījies pieķert ne vienu vien automašīnu, kas ar šādiem numuriem braukā bez jebkāda pamatojuma. Konkrētajā mašīnā ne tikai neatrodas persona, kas pārstāv numurzīmes saņēmējfirmu, bet attiecīgais transportlīdzeklis šajā firmā vispār nekad nav bijis. Un tā arī, izmantojot šādas numurzīmes, mašīnu var viegli transportēt pa Latvijas ceļiem un pārdot pircējam, kas, to reģistrējot uz sava vārda, jau pilnībā legalizē. Kad, veicot pārbaudi par šo tirdzniecības numuru nelikumīgu lietošanu, vērsāmies pie firmas, kurai tas CSDD izsniegts, atbilde bija visai nenopietna. Proti, firmas amatpersonas nezināja, kā tai izsniegtais numurs varēja parādīties uz svešas mašīnas. Tika pieļauts, ka numuru, kas kaut kur nolikts un neviena nepieskatīts mētājies, vienkārši paņēmis kāds mehāniķis,» stāsta izmeklētājs. Viņš apstiprina, ka ir bijuši arī gadījumi, kad radušās nopietnas aizdomas, ka lielie autodīleri fiktīvajiem darboņiem paši pasūtījuši konkrētu automašīnu, kas valstī iekļuvusi, nenomaksājot nodokļus, un vēlāk tā arī bez nodokļu nomaksas realizēta.
Latgales mazpilsētā pazūd ekskluzīvi takši
Vēl viena shēma, kas ļauj krietni piepelnīties, apejot nodokļus, ir saistīta ar taksometru pakalpojumu sniedzējiem. «Persona, kas nodibina taksometru pakalpojumu sniegšanas uzņēmumu un saņem tam nepieciešamo licenci, Latvijā var ievest un bez PVN maksāšanas izmantot automašīnas, kas tiek deklarētas kā uzņēmuma pamatlīdzekļi. Arī šī norma vienu otru darboni vedina uz iesaistīšanos nelegālos darījumos. Pirms kāda laika, veicot analīzi par valstī ievestajiem transportlīdzekļiem, par kuriem nav maksāts PVN, mūsu uzmanību piesaistīja kāds Latgales mazpilsētas taksometru pakalpojumu sniegšanas uzņēmums, kas valstī bez PVN nomaksas bija ievedis krietnu skaitu šiku kabrioletu un limuzīnu. Muitā firma visas šīs ievestās automašīnas deklarēja kā uzņēmuma pamatlīdzekļus. Aizdomas vispirms jau izraisīja tas, ka šikās mašīnas mazpilsētas iedzīvotāji vienkārši nav spējīgi apmaksāt. Aizbraucot uz šo mazpilsētu, kur bez īpašas pārspīlēšanas četras mājas izvietotas uz trim šķērsielām, neieraudzījām nevienu šiko taksometru. Protams, atklājās, ka firma reģistrēta personai, kas nav maksātspējīga,» apstiprina Grīnberga. Savukārt uz jautājumu, kur tad ir visi dārgie kabrioleti, atbildēts pavisam vienkārši — bizness neaizgāja, un mašīnas notirgotas. Rezultātā valstij izkrāpta prāva summa par nenomaksāto pievienotās vērtības nodokli, bet personas, no kuras to varētu piedzīt, vienkārši nav. Šajā gadījumā pārsteidzoša šķiet arī mazpilsētas domes attieksme, bez liekiem jautājumiem izsniedzot taksometra licenci un tādējādi veicinot nelegālo darījumu. Tikmēr ekskluzīvās mašīnas, kas it kā bija paredzētas taksometru pakalpojumu nodrošināšanai, — pazudušas.
Dzīvojot patversmē, savu bagātību nenojauš
Bezpajumtnieku izmantošana afērās ar nodokļiem nav nekāds jaunums. Šādas firmas valstī tiek izmantotas kopš Latvijas atmodas laika pirmsākumiem, un, visticamāk, tādu netrūks arī turpmāk. Kāpēc gan lai bezpajumtnieks atteiktos no naudas tikai par to vien, ka ik pa laikam uz kaut kādiem čekiem vai dokumentiem uzliek savu parakstu? Būtu lieki piebilst, ka, piemēram, Jānis Bērziņš, vadot savas dienas bezpajumtnieku patversmē, nemaz nenojauš, ka uz viņa vārda reģistrētas firmas kontā bankā viens pēc otra krājas tūkstoši. Ja šāds bezpajumtnieks būtu gana attapīgs, viņš vienā dienā pēkšņi varētu kļūt stāvus bagāts — bankai taču nav nekāda iemesla neizsniegt viņam kontā uzkrāto summu. Tiesa gan, reālajā dzīvē darboņi, kas šādu Jāni Bērziņu sameklējuši un uz viņa vārda piereģistrējuši firmu, ir pietiekami attapīgi, lai šādu situāciju nepieļautu. Bet, lai darbība būtu vēl drošāka un summas no bankas konta būtu viegli pieejamas, fiktīvo darījumu kārtotāji skaidru naudu saņem, pamatojoties uz Jāņa Bērziņa izrakstītajiem čekiem. To uzrādīšana jebkurā bankā ļauj saņemt attiecīgo naudas summu. Šādu fiktīvu variantu ir daudz, bet pierādīt konkrētu personu vainu nav viegli.
Aktīvi arī sīkie krāpnieki
Kamēr lielie mahinatori, lai izvairītos no nodokļiem, dibina fiktīvas firmas, mūsu valstī netrūkst mazgabarīta darboņu, kas nereti sastopami arī visiem labi zināmajā Rumbulā. Pietiek vien Latvijā ievest kādu autiņu, kas tiek deklarēts kā paša vajadzībām nopirkts, pievienotās vērtības nodoklis nav jāmaksā. Un tad pavisam vienkāršā ceļā šādu mašīnu var realizēt arī trešajai personai. Tas nekas, ka uz konkrētā darboņa, kā arī uz viņa radu, draugu un paziņu vārda regulāri tiek reģistrētas aizvien jaunas mašīnas.
Tikmēr Iekšlietu ministrijas stāvvietā turpina krāties šikie autiņi, kas Latvijā ievesti nelikumīgi. Kas notiks ar šīm automašīnām? Tas precīzi nav zināms, par to lems tiesa. Iespējams, kāda no šikajām mašīnām tiks tirgota izsolē, bet cita atdota atpakaļ tās likumīgajam īpašniekam, ja tas izrādīsies labticīgs un afērās neiesaistīts.
***
Tradicionālais nodokļu mahinators:
— Latvijā aktīvākie ir nelegālie darboņi vecumā līdz 35 gadiem;
— krāpšanas shēmas «smadzenes» parasti ir gados jauni cilvēki ar vidējo izglītību. Ir komunikabli, ar plašu pazīšanos un asu prātu;
— krāpšanas izpildītājs parasti ir persona ar augstāko izglītību (tātad prot rakstīt un pareizi sastādīt līgumus), ir diezgan erudīts, pašpārliecināts, atstāj labu iespaidu. Prot runāt darījumu valodā.