Daži svarīgi padomi par drošu braukšanu ziemas apstākļos

CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: AFI

Līdz ar pirmo sniegu iezīmējas laiks, kas autovadītājiem nozīmē paaugstinātu braukšanas risku un savas specifikas dēļ tiek dēvēts par «ziemas braukšanu». Drošas braukšanas skolas (DBS) apmācīšanas pieredze liecina, ka tieši ziemā visskaudrāk izpaužas fakts — autovadītājiem trūkst zināšanu un praktisku iemaņu, kā braukt apstākļos, kad nav saulaina diena, teicams ceļš un paļāvība.

Slideni ceļi, neredzami gājēji un tumsa ir galvenie faktori, kas apgrūtina auto vadīšanu, tāpēc svarīgi ievērot vairākus drošas braukšanas pamatprincipus.

Notīri stiklus, pareizi noregulē un izvēlies gaismas

Lielāko daļu informācijas autovadītājs uzņem ar redzi. Laba redzamība uzlabos ne tikai autovadītāja komfortu, bet arī spēju reaģēt kritiskās situācijās.

Svarīgi, lai stikli būtu tīri gan no iekšpuses, gan no ārpuses un nekas neaizsedz autovadītāja redzesloku, piemēram, pie atpakaļ skata spoguļa piekarinātās smaržu eglītes un plīša mantiņas.

Tuvās gaismas staru kūlis izgaismo ceļu aptuveni 40 metru attālumā. Braucot ar ātrumu 80–90 km/h, autovadītājs šo distanci nobrauc mazāk nekā divās sekundēs. Tālo gaismu staru kūlis izgaismo ceļu apmēram 150 metru attālumā, dodot trīsreiz vairāk laika (apmēram sešas sekundes) laika nepieciešamajai reakcijai.

Izvēlies pareizo braukšanas ātrumu un pievērs uzmanību ceļa segumam

Ja mēs varētu paskatīties uz riepu no apakšas, redzētu, ka saķeres laukums riepai ar ceļa virsmu ir apmēram plaukstas lielumā. Tāpēc jo sevišķi svarīgi ir izvēlēties labas kvalitātes ziemas riepas.

Lielākoties gadījumos, kad automašīna ir sākusi slīdēt, par iemeslu bijusi nepareiza ātruma izvēlē, pārāk straujas darbības ar stūri un pedāļiem. Tāpēc, lai pēc iespējas samazinātu slīdēšanas draudus, jāizvēlas segumam atbilstošs ātrums un visām darbībām ar automašīnu jābūt pēc iespējas plūdenām.

Ja automašīnai sāk slīdēt aizmugure, stūre jāgriež uz to pusi, uz kuru ir sākusi slīdēt mašīnas aizmugure. Ja automašīnai sāk slīdēt priekšpuse, visbiežāk izplatītā autovadītāja kļūda ir mēģināt stūri sagriezt vēl vairāk, tā papildus noslogojot priekšējos riteņus. Pareiza rīcība šādā situācijā ir psiholoģiski grūti izpildāma, jo stūre būtu jāatgriež nedaudz atpakaļ, jāatjauno saķere un jāmēģina griezt līkumā atkal.

Pārzini automašīnas drošības sistēmas!

Nepareizi lietojot automašīnas drošības sistēmas, braukšanas risks palielinās.

Autovadītājam jāpārzina, kāds ir drošības sistēmu uzdevums un ko no tām gaidīt. ABS ne vienmēr samazinās mūsu bremzēšanas ceļu, bet ļaus apbraukt priekšā radušos šķērsli, jo drošības sistēmas uzdevums ir neļaut riteņiem bloķēties un saglabāt iespēju stūrēt. Savukārt ESP sistēmas uzdevums ir neļaut automašīnai sākt slīdēt un sagriezties pie pārāk straujām darbībām ar stūri.

Drošas braukšanas pamatprincipu ievērošana palīdzēs autovadītājiem laikus saskatīt bīstamu situāciju, paredzēt tās attīstību, pieņemt pareizo lēmumu un novērst avāriju, pirms tā radusies.

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu