Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Tikai 20% skolas vecuma bērnu ir pareiza stāja

FOTO: Publicitātes foto

Viena no vadošajām starptautiskā kurjerpasta uzņēmumiem pasaulē «DHL Express» jauniešu izglītības un veselības veicināšanas programmas «GoTeach» ietvaros aicinās skolas vecuma bērnus, vecākus, skolotājus un sabiedrību kopumā pievērst lielāku uzmanību skolēnu muguras veselības un pareizas ergonomikas jautājumiem. Lai Latvijas skolu audzēkņus mudinātu iesaistīties, programma tiks veltīta muguras muskuļu un balsta sistēmu nostiprinošiem vingrinājumiem skolās.

Latvijā šī iniciatīva tiks rīkota pirmoreiz. Šogad tās ietvaros īpaši gados jauni cilvēki tiks aicināti pārdomāt savus ieradumus sēžot skolas vai auditorijas solā, ilgstoši strādājot ar datoru vai atrodoties piespiedu pozā, nepareizi nesot smagumus, tai skaitā arī skolas somas, tādā veidā nepareizi pārslogojot muguru un balsta muskulatūru.

Jūlija Usoviča, GoTeach akcijas pārstāve: «Pēc speciālistu sniegtajiem datiem tikai 20 procentiem skolas vecuma bērnu ir pareiza stāja. Apmēram tikpat bērniem ir būtiskas novirzes no normas, tātad nepieciešama ārstēšana, pārējiem vajadzīga stājas korekcija. Būtiski, ka šādu gadījumu skaits Latvijā palielinās ar katru gadu. Tāpēc, organizējot šo sociālo kampaņu, ar Latvijas skolu, valsts institūciju un sadarbības partneru atbalstu, kopīgi vēlamies pievērst sabiedrības uzmanību ne tikai skolēnu mazkustīgajam dzīvesveidam, bet arī veselības problēmām, kuras saistītas ar ilgstošu un nepareizu smago skolas somu nēsāšanu vai arī sēžot ar tā saukto apaļo muguru

Silvija Umbraško, «Anatomijas un antropoloģijas institūta pārstāve: «Stājas traucējumu rašanās galvenais iemesls ir nepareizs kustību nosacījuma reflekss ķermeņa pozas noturēšanai, kas kļūst par ieradumu. Bērnam augot mainās ķermeņa proporcijas, līdz ar to mainās biomehāniskie faktori, kas veido stāju. Normālā stājā ķermenī veidojas visu orgānu sistēmu līdzsvarots stāvoklis, kas nodrošina optimālu locītavu, muskuļu darbu un maksimālu komfortu krūšukurvja un vēdera dobuma orgāniem, pasargā locītavu skrimšļus no mikrotraumatizācijas.»

Vieglas muguras sāpes var kļūt par nopietnām saslimšanām

Lai gan bērnu skaits samazinās, nekļūst mazāk to skolēnu, kam nepieciešama stājas korekcija. Kā atzīst ārsti un speciālisti, hipodinamija jeb mazkustība, muskulatūras disbalanss, fiziskas pārslodzes un nepareiza smagumu celšana ir vieni no primārajiem muguras saslimšanu veicinātājiem skolas vecuma bērnu vidū. Bieži vien bērni ilgstoši nesūdzas par muguras vai locītavu sāpēm, jo viņu organisms spēj labāk piemēroties, tomēr, nepievēršot vērību šiem simptomiem, tie jau pusaudžu gados var pārtapt par daudz nopietnākām muguras saslimšanām.

Lai nostiprinātu muguras muskulatūru un veicinātu normālu balsta sistēmas attīstību, eksperti iesaka ikdienā veikt regulārus muguras vingrinājumus, kuri ir viegli izpildāmi jebkura vecumā un neprasa daudz laika. Šoruden Latvijas skolu audzēkņi no 1. līdz 12. klasei tiks aicināti kopīgi vingrot un uzzināt jaunus, speciāli muguras veselībai piemērotus vingrinājumus, kā arī dalīties padomos ar dažādiem ergonomiskiem risinājumiem skolās un mājas.

Pieci vingrojumi:

  1. Supervaroņa veiksmes solis

Lai izpildītu supervaroņa veiksmes soli, sper labo kāju uz priekšu. Iztaisno muguru un galvu. Stiep kreisās kājas muskuļus. Skaiti līdz 10. Pēc tam taisi nākošo lielo supervaroņa veiksmes soli ar otru kāju. Kopā pieveic 2-4 soļus!

  1. Supervaronis gatavojas lidot!

Nostājies ar kājām plecu platumā, taisnu muguru un skaties debesīs. Pacel rokas augšup, elkoņos taisnas un stiep rokas. Necelies pirkstgalos, bet izstiep rokas pēc iespējas augstāk skaitot līdz 10. Izpildi vingrinājumu 2-4 reizes!

  1. Superstiepiens

Saāķē rokas aiz muguras supertvērienā. Muguru turi taisnu, skaties uz priekšu. Izpildi Superstiepienu ceļot rokas uz augšu, līdz savu spēju līmenim un izskaiti līdz 5. Tad lēnām nolaid rokas sākuma pozīcijā. Atkārto 2-4 reizes!

  1. Supervaroņa sveiciens saulei

Ar taisnu muguru un stāvot kājām plati, saāķē abas rokas virs galvas un stiep tās debesīs. Stiepies augšup un vienlaicīgi liecies uz labajiem, bet pēc tam uz kreisajiem sāniem. Izpildi vingrinājumu 3-5 reizes uz katru pusi!

  1. Supervaronis sasien apavu auklas

Kājas turi vienu otrai blakus, mazliet ieliektas ceļos. Ar rokām stiepies uz leju un centies aizsniegt pirkstgalus. Kad tas izdarīts, iztaisno kājas. Lēnām piecelies sākuma pozīcijā. Izpildi vingrinājumu vairākas reizes, skaitot līdz 5!

Vairāk informācijas par šo sociālo kampaņu varat uzzināt sociālajos medijos, meklējot atslēgas vārdus «DHL GoTeach LV» vai arī zvanot uz informatīvo tālruni 67350504.