Šodienas redaktors:
Kārlis Melngalvis

Fotoradari pastiprināti kontrolēs OCTA un tehniskās apskates derīgumu (4)

Stacionārais fotoradars. Ilustratīvs attēls.
Stacionārais fotoradars. Ilustratīvs attēls. Foto: Ieva Čīka / LETA

Lai skaidrotu sabiedrībai OCTA un tehniskās apskates savlaicīgas veikšanas nepieciešamību,  kā arī mazinātu to autovadītāju skaitu, kas neiegādājas OCTA vai neveic transportlīdzekļa tehnisko apskati, laika posmā no 14. oktobra līdz 11. novembrim Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) sadarbībā ar CSDD un Valsts policiju, īsteno sociālu kampaņu.

Kampaņas laikā vairāki fotoradari visā Latvijā veiks OCTA un tehniskās apskates kontroli ārpuskārtas režīmā – neatkarīgi no transportlīdzekļu braukšanas ātruma.

Uzsākot sociālo kampaņu "Ja Tev nav OC/TA – nebrauc!", LTAB lēš, ka kopējais neapdrošināto transportlīdzekļu skaits uz Latvijas ceļiem ir 1 - 3%.

"Kampaņas ietvaros veiksim plašu profilaktisko darbu, skaidrojot autovadītājiem, ka OCTA vai tehniskā apskate nav tikai formalitāte, ko valsts uzspiedusi autovadītājiem, bet gan drošības garants pašam autovadītājam, pasažieriem un citiem satiksmes dalībniekiem," stāsta LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Pirms kampaņas LTAB veiktajā aptaujā secināts, ka gandrīz puse (46,5%) autovadītāju nezina, ka par piedalīšanos ceļu satiksmē bez derīgas OCTA un tehniskās apskates fotoradari un policijas ekipāžas vienas diennakts laikā var sodīt vairākkārtīgi. Tāpat salīdzinoši daudz ir to autovadītāju, kas vispār nav informēti, ka fotoradari un policijas ekipāžas spēj pārbaudīt ne vien braukšanas ātrumu, bet arī to, vai automašīnai ir derīga OCTA (18,5% respondentu) un tehniskā apskate (21,5% respondentu).

» Drošības elements vai naudas pelnīšanas mašīna? Nedienas ar fotoradariem Latvijā

"Pērn līdzīgas kampaņas ietvaros konstatējām kādu nelāgu autovadītāju paradumu – ir pamats domāt, ka daļa transportlīdzekļu vadītāju, kas piedalās satiksmē bez OCTA un / vai tehniskās apskates, iespējams apzināti izvairās no pārvietošanās pa ceļiem, kur varētu sastapties ar kontroli. To apstiprina arī šīgada aptaujas laikā iegūtie rezultāti – 31,3% no autovadītājiem, kuri izmanto aplikāciju Waze, to lieto galvenokārt, lai tiktu brīdināti par radaru un policijas ekipāžu atrašanās vietu," informē J.Abāšins.

Šobrīd sods par piedalīšanos ceļu satiksmē bez savlaicīgi veiktas tehniskās apskates ir 55 - 120 EUR un 2 soda uzskaites punkti, savukārt par piedalīšanos ceļu satiksmē bez derīgas OCTA - 85 līdz 120 EUR un 2 soda uzskaites punkti.

"Jāpiebilst, ka atlīdzības par negadījumiem, kurus izraisījis neapdrošināts transportlīdzeklis, tiek izmaksātas no OCTA Garantijas fonda. To veido iemaksas no katras iegādātās OCTA polises. Ik gadu no Garantijas fonda atlīdzībās par neapzinīgo autovadītāju izraisītajiem negadījumiem tiek izmaksāts vairāk nekā miljons eiro," skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs.

Paredzams, ka kampaņas laikā apkopotā statistika un izdarītie secinājumi ļaus nākotnē pilnveidot metodes autovadītāju informēšanai par OCTA un tehniskās apskates nepieciešamību, kā arī cīnīties ar pārkāpējiem.

"Noteikti vērts izskatīt iespēju nākotnē pielāgot stacionāros fotoradarus OCTA un tehniskās apskates kontrolei visā transporta plūsmā, neatkarīgi no transportlīdzekļu braukšanas ātruma. Tāpat lielāka uzmanība jāvelta to ceļu posmu uzraudzībai, kas ikdienā netiek kontrolēta ar stacionārajiem fotoradariem," piebilst J.Abāšins.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu