Vairāk nekā 15 gadu laikā, kopš Rīgas ostas pasažieru termināls ir privātās rokās, tā stāvoklis turpinājis pasliktināties. Aizkadrā Rīgas jūras vārtus amatpersonas dēvē par “šrotu”. Top jauna termināļa projekts politbiznesmeņiem piederošā īpašumā.
Jaunajai Rīgas domei būs jālemj, vai projektā ieguldīt arī pilsētas līdzekļus. Tikmēr vienīgais uzņēmums, kas regulārus jūras pasažieru pārvadājumus nodrošinājis līdz šim – “Tallink”, brīdina, ka bez Latvijas valdības atbalsta nevar garantēt prāmju kustības atsākšanos pēc gaidāmās Covid-19 ziemas.
Pagājušajā gadā ar prāmi Rīgā ieradās gandrīz pusmiljons cilvēku. 70 000 no tiem ar kruīza kuģiem, pārējos atveda “Tallink” prāmji maršrutā Stokholma-Rīga. Aptuveni desmitā daļa tūristu Latvijā nonāk ar “Tallink”.
Covid-19 pandēmijas dēļ martā Latvija uz laiku apturēja visu starptautisko pasažieru satiksmi. Vēlāk saslimstība Zviedrijā bija pārāk augsta, maršrutu slēdza. “Tallink” sāka satiksmi starp Helsinkiem un Rīgu. Taču tagad arī iebraucējiem no Somijas jāievēro karantīna, tāpēc plūsma apstājusies un līnija slēgta. Pasažieru skaita samazinājums šogad ir 90%.
Igaunijas valdība “Tallink” aizdeva 100 miljonus. Darbinieki saņēma dīkstāves pabalstus. Patlaban “Tallink” sācis darbinieku atlaišanu – Latvijā 500, Igaunijā – 1200. Kopumā no 7000 paliks 4000 cilvēku. Pagājušajā nedēļā “Tallink” vadītājs tikās ar Latvijas ekonomikas ministru. Viņš darīja zināmu, ka “Tallink” pārtrauc reisus no Rīgas un atsāks tos tikai tad, ja saņems Latvijas un Rīgas atbalstu.
“Galvenā diskusija bija, tā kā jūras transporta nozare ir kapitālietilpīga un mēs piedzīvojam zaudējumus, ja mums uz klāja nav pietiekami pasažieru, kā mēs varam sadarboties, lai turpinātu nodrošināt šos maršrutus no Rīgas uz Helsinkiem un Stokholmu nākamajā gadā un ko valdība un ostas pārvalde var darīt, lai palīdzētu mums samazināt riskus, lai mēs varētu atvērt maršrutus,” pauž “Tallink Grupp” valdes priekšsēdētājs Pāvo Negene.
“Tallink” plāno aprīlī atsākt regulāros braucienus uz Stokholmu un maijā atjaunot arī šovasar atklāto līniju uz Helsinkiem. Taču pretī prasa samazināt nodevas, kas jāmaksā Rīgas ostā. Ir idejas kopā ar Ekonomikas ministriju reklamēt Latviju un Rīgu kā tūrisma galamērķi Zviedrijā un Somijā.
Ekonomikas ministrijas valsts sekretāra vietnieks Raimonds Aleksejenko uz jautājumu, ko “Tallink” lūdz vai aicina, atbildēja, pirmkārt, – iziet no šī tirgus, bet to nedarīt klusējot, jo tā ir pārāk pamanāma kompānija.
Rīgas brīvosta šogad prognozē septiņu vai astoņu miljonu eiro kritumu, taču zaudējumu nebūs. Vienīgajam pasažieru prāmju operatoram, kas strādā Rīgā, brīvosta nākusi pretī. Neraugoties uz to, ka “Tallink” prāmji šogad ostā ienāk retāk, uzņēmumam turpina piemērot apjoma atlaides. Taču ar šo palīdzību neesot pietiekami. “Tallink” pagājušajā gadā ostas nodevās Latvijā nomaksājis četrus miljonus eiro, bet nākamajos gados to vairs nevarēšot atļauties.
Ekonomikas ministrijas valsts sekretāra vietnieks Raimonds Aleksejenko saka, ka ir “jāsaliek kopā” gan plānotais, ko uzņēmums piedāvā, kāds tūristu apjoms tas varētu būt. “Attiecīgi, tad var sākt kalkulēt, vai gada samazinājums, ieņēmumi par miljonu, ostai ir kompensējams no budžeta, vai ir jēga no tā,” viņš saka.