Sv 18.04.2021.

"airBaltic": Atkārtota vēršanās pēc valsts papildu atbalsta ir nenovēršama

Lidsabiedrības "airBaltic" lidmašīna starptautiskajā lidostā "Rīga".

FOTO: Ieva Leiniša/LETA

Tuvāko mēnešu laikā Eiropas lidsabiedrību atkārtota vēršanās pēc valstu papildu atbalsta ir nenovēršama, aģentūrai LETA norādīja Latvijas nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" izpilddirektors Martins Gauss.

Kā secināja Gauss, tā kā vīrusa izplatība bijusi līdzīga visā Eiropā, situācija citās valstīs ir viegli salīdzināma. Pavasarī un vasaras sākumā vairums lidsabiedrību Eiropā saņēma dažāda veida valsts atbalstu - lielākā vai mazākā apmērā, jo valstu valdības visā Eiropā, tostarp Latvijā, labi saprot vietējo lidsabiedrību ietekmi uz savienojamību un iekšzemes kopproduktu (IKP).

"Lidsabiedrībām un lidostām saskaroties ar grūtībām, dabiski tiek ietekmēti arī citi uzņēmumi nozarē - ar tūrismu saistītas kompānijas, taksometru uzņēmumi, veikali, lidlauka pakalpojumu kompānijas, degvielas piegādātāji, lidmašīnu un to rezerves daļu ražotāji, kā arī daudzi citi," teica Gauss.

"airBaltic" cer, ka, vakcīnai Eiropā un pasaulē pakāpeniski kļūstot aizvien pieejamākai, līdz vasarai tiks atjaunota lidošana un valdības atcels dažādus ceļošanas ierobežojumus. "Atsevišķi ierobežojumi saglabāsies, padarot lidošanu tuvākajā nākotnē citādāku nekā bijām pieraduši pirms pandēmijas, taču, neskatoties uz to, lidošana būs pieejama un droša," sacīja Gauss.

Kompānijas pārstāvis izcēla, ka, viņaprāt, galvenie faktori, kas nākotnē atkal nodrošinās ceļošanas iespējas, ir tieši vakcīnas, veselības un drošības pasākumi, kā arī kopīga atbildība un vienotība. Aviācijas nozares profesionāļi, tai skaitā lidsabiedrībā "airBaltic", pieraduši strādāt paaugstinātas drošības vidē, kas ticis apliecināts pēdējā gada laikā, kad ieviesti jauni pasākumi, lai nodrošinātu darbinieku un pasažieru drošību un veselību.

"Cilvēki ilgojas pēc ceļošanas, un, kā mēs to novērojām pagājušajā vasarā, kad atkal tika atvērtas robežas un bija iespējama droša ceļošana atpūtas nolūkos, pieprasījums atjaunojās visai ātri. Tas pats notiks, kad būs droši atcelt ierobežojumus. Balstoties uz dažādiem atlabšanas scenārijiem, mēs jau esam sagatavojušies šī gada vasaras sezonai, un mēs no Rīgas piedāvāsim reisus uz vairāk nekā 65 galamērķiem. Līdzko "airBaltic" būs atjaunojusi stabilu un regulāru darbību, mēs atkal spēsim veicināt Latvijas ekonomiku, tādējādi palīdzot atbalstīt vietējos uzņēmumus," teica Gauss.

Izpilddirektors minēja, ka līdzīgi kā citi nozīmīgi notikumi, kas pagātnē izraisījuši krīzes aviācijas nozarē, pašreizējā krīze nozari izmainījusi uz visiem laikiem. "Neskatoties uz to, mēs esam gatavi atkal piedzīvot izaugsmi, jo Eiropas aviācijas nozare beidzot redz gaismu tuneļa galā, kamēr būs pieejamas aizvien vairāk vakcīnu," skaidroja Gauss.

Reizē "airBaltic" pārstāvis izcēla, ka Latvijā daļa cilvēku bažījas, ka tieši aviācija veicina vīrusa izplatību, taču dažādi pētījumi norāda, ka nepastāv saikne starp inficēto cilvēku ierašanos valstī un vīrusa izplatību valsts līmenī.

"Jau 2020.gada oktobrī Eiropas Komisija aicināja dalībvalstis atjaunot brīvu cilvēku pārvietošanos. Aviācijas nozare jaunajai realitātei ir labi pielāgojusies, un lidošana šobrīd nešaubīgi ir drošākais transporta veids," norādīja "airBaltic" izpilddirektors.

Jau vēstīts, ka Eiropas Komisija pēc vairāku mēnešu izvērtēšanas pagājušā gada jūlija sākumā atbalstīja Latvijas valdības lēmumu "airBaltic" pamatkapitālā ieguldīt 250 miljonus eiro, lai sniegtu atbalstu Covid-19 krīzes pārvarēšanai. Pērn 4.augustā finansējums tika ieguldīts, un "airBaltic" pamatkapitāls sasniedza 506 472 824 eiro

"airBaltic" pagājušajā gadā pārvadāja 1,34 miljonus pasažieru, kas ir par 73% mazāk nekā 2019.gadā, tostarp janvārī aviokompānija pārvadāja 311 004 pasažierus.

Latvijas valstij pieder 96,14% balsstiesību "airBaltic" kapitālā, bet finanšu investoram, Dānijas uzņēmējam Larsam Tūsenam piederošajam "Aircraft Leasing 1" - 3,86%.