Sprāgusi raķete un spļāviens uz cilvēktiesībām - Pirmās formulas tumšā puse

Matīss Kleinbergs
, Apollo Sports žurnālists
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
F-1 bolīdi Džedas trasē
F-1 bolīdi Džedas trasē Foto: SIPA/Scanpix

Aizvadītā nedēļas nogale nebija viena no Pirmās formulas (F-1) spožākajiem brīžiem. Lieku reizi pierādījās fakts, ka F-1 pāri visam stāv nauda un tikai tad pilotu drošība vai konkrētās valsts cilvēktiesību pārkāpumi.

Aizvadītajā nedēļas nogalē notikušajā Saūda Arābijas "Grand Prix" uzvaru pēdējos apļos izcīnīja pašreizējais pasaules čempions Makss Verstapens. Sacīkstes bija aizraujošas ar vairākām interesantām cīņām, tomēr šoreiz runa ir par notikušo ārpus trases.

Ir skaidrs, ka profesionālā sporta organizācijas galu galā ir bizness, bet visam ir savas robežas...

Pilotu drošība ir prioritāšu saraksta 8. vietā

Jo pirmās septiņas acīmredzot ieņem nauda un iespēja nopelnīt. Kā gan citādāk var izskaidrot faktu, ka piloti devās trasē, kurai teju blakus vēl piektdien nogranda sprādziens?

Tiek ziņots, ka Jemenas hutu nemiernieki piektdien, 25. martā, uzspridzināja "Aramco" naftas bāzi. Minētā naftas bāze atradās vien dažu kilometru attālumā no Džedas F-1 trases, kurā bija jādodas trasē pasaules labākajiem pilotiem. Makss Verstapens piektdienas treniņu laikā pat sūdzējās par deguma smaku gaisā...

Sprādziens netālu no F-1 trases Saūda Arābijas pilsētā Džedā
Sprādziens netālu no F-1 trases Saūda Arābijas pilsētā Džedā Foto: AFP/SCANPIX

Bet sacīkstes notika. Tas nekas, ka pieminētā "Aramco" kompānija ir "Aston Martin" vienības titulsponsors. Tas nekas...

Tiek ziņots, ka piloti pēc piektdien nograndušā sprādziena piedalījās vairāk nekā četru stundu ilgās pārrunās ar sacīkšu organizētājiem un komandu pārstāvjiem. Tā rezultātā tika nolemts, ka piloti nerīkos boikotu un sacensības norisināsies pēc plāna.

F-1 prezidents Stefano Dominikali norādīja, ka sacensību organizatori apsolījuši lietot visaugstākos drošības mērus. Tas gan nebija vienīgais solījums. Raidsabiedrības BBC rīcībā nonākusi informācija, ka sacensību organizatori "brīdinājuši komandas par sarežģītāku izkļūšanu no valsts", ja piloti nolemtu boikotēt sacensības.

Citiem vārdiem sakot - komandām tika draudēts ar saņemšanu gūstā.

Varbūt komandas vēl nav paspējušas pamest Saūda Arābiju un tāpēc nav izskanējuši komentāri par sadarbības pārtraukšanu ar Džedas trasi. Vai arī (visdrīzāk) 550 miljoni ASV dolāru 10 gadu periodā ir pārāk kārdinoša summa, lai domātu par pilotu drošību, neskatoties uz saņemtajiem draudiem. 

Tāpat nevaram noliegt faktu, ka Saūda Arābijā joprojām ir problēmas ar cilvēktiesībām. Tomēr argumentus, kāpēc sacīkstēm Saūda Arābijā nevajadzētu notikt, var atrast, arī atkāpjoties no politikas.

Protams, subjektīvs vērtējums, bet Džedas trase varētu būt pati bīstamākā F-1 kalendārā. Šaura trase, kas gan šogad tika paplašināta, slikta pārredzamība, izbraucot no līkumiem un aptuveni 80% trases šādos apstākļos tiek pavadīti ar "pilnu gāzes pedāli".

Bija tikai laika jautājums, kad Džedas trasē notiks kāds smags negadījums. Ilgi nebija jāgaida. Šī bija tikai otrā nedēļas nogale, kad piloti devās Džedas trasē, bet jau šoreiz smagu avāriju piedzīvoja Miks Šūmahers.

Varam tikai priecāties, ka F-1 bolīdu drošība pēdējo gadu laikā ievērojami ir gājusi uz priekšu. Vēl pirms desmit gadiem Miks, visticamāk, nebūtu ticis cauri sveikā, bet laikos, kad savu karjeru sāka viņa tēvs... kas to lai zina.

Cilvēktiesības?

Atgriežoties pie hutu nemiernieku uzbrukuma "Aramco" naftas bāzei, tiek ziņots, ka Saūda Arābijas valdība atbildēja ar uzbrukumu nemiernieku bāzēm Jemenā. Vai tā nav raksturojama kā karadarbība?

Sākoties Krievijas noziedzīgā režīma uzbrukumam Ukrainai, FIA paziņoja par lēmumu pārtraukt sadarbību ar Krievijas "Grand Prix". Lēmums, protams, ir pareizs un tikai atbalstāms. Patiesībā šādam lēmumam uz citu sporta vadošo organizāciju fona bija jābūt obligātam. 

"F-1 čempionāts apciemo dažādas valstis visā pasaulē ar vīziju apvienot cilvēkus un satuvināt valstis. Mēs vērojam notikumus Ukrainā ar skumjām un šoku, kā arī ceram uz pašreizējās situācijas mierīgu atrisināšanos," bija teikts FIA paziņojumā.

Krievijas karadarbība pret Ukrainu FIA uztverē ir nosodāma (kas ir pareizi), bet Saūda Arābijā notiekošie nemieri un valsts agresija uz ārpusi acīmredzot ir pieņemama. 

Atgriezīsimies pie Krievijas sacīkstēm. Soču GP F-1 kalendārā atgriezās 2014. gada oktobrī. Atcerēsimies, ka šī paša gada sākumā Krievijas bruņotie spēki iebruka Krimas pussalā. Jau toreiz F-1 sevi parādīja ne no pašas labākās puses. Bet ko var gribēt no cilvēka (Bērnija Eklstouna), kurš Vladimiru Putinu nosauc par godprātīgu un godājamu cilvēku? Galu galā Eklstouns pēdējos gados pie F-1 stūres jau bija krietni "aizsēdējies" un nereti nāca klajā ar netolerantiem un pat skandaloziem izteikumiem.

2017. gadā F-1 iegādājās ASV masu mediju grupa "Liberty Media Corporation". Viens no F-1 jauno īpašnieku galvenajiem mērķiem bija motosporta karaliskās klases padarīšana par pelnošu projektu.

2018. gadā tika pieņemts lēmums, ka pirms sacensībām trasē vairs neatradīsies modeles jeb tā dēvētās "grid girls", jo tas mūsdienās ir nepieņemami un tādējādi tiekot noniecināta sieviešu loma sabiedrībā. Atbalstāmi, bet šīs sievietes bija profesionālas modeles, kuras darīja savu darbu. Varbūt jāpaskatās uz modeļu profesiju kopumā?

Bet ne par to stāsts. Stāsts ir par to, ka F-1 ar jaunajiem īpašniekiem priekšgalā modeļu dalību ceremonijā pirms sacensībām uzskatīja par novecojušu praksi. Bet trīs gadus vēlāk F-1 kalendārā parādījās Kataras "Grand Prix". Neaizmirsīsim, ka Katarā termins "sieviešu tiesības" būtībā ir vārdu savienojums bez nozīmes. Citiem vārdiem - Katarā sieviešu tiesības ir ļoti ierobežotas. Tomēr sacīkstes šajā valstī notiek. Iezīmējas diezgan nopietna pretruna...

Kataras GP nav šīs sezonas kalendārā, bet jau nākamgad tas atgriezīsies F-1 čempionātā, jo ir noslēgts sadarbības līgums uz desmit sezonām. Informācija par līguma summu dažādos avotos ir atšķirīga, tomēr varam būt droši, ka arī Katara maksā ne to mazāko summiņu.

F-1 pēdējo gadu laikā ir mēģinājusi būt sociāli atbildīga. Piemēram, iestāšanās par "Black Lives Matter" kustību, kas gan, visticamāk, lielā mērā bija Luisa Hamiltona iniciatīvas nopelns.

Atgriežoties pie Saūda Arābijas, Luiss Hamiltons pirms sacīkstēm norādīja, ka saņēmis ļoti satraucošu vēsti: "Šie stāsti ir prātam neaptverami. Dzirdēju, ka man nosūtīta vēstule no 14 gadus veca puiša, kuram piespriests nāvessods. Kad tev ir 14, tu taču vēl ne velna nesaproti, ko šajā dzīvē dari."

Lūk, šādā valstī F-1 startē...

Ja F-1 tik tiešām rūpētu cilvēktiesības un to uzlabošana, tad sacensības Tuvajos Austrumos nenotiktu. Bet bez Tuvo Austrumu valstu dalības F-1 kalendārā, visticamāk, nav izpildāms jauno īpašnieku mērķis - padarīt Pirmo formulu par rentablu projektu.

Nav arī tā, ka Bahreinas, Saūda Arābijas vai Kataras sacensības būtu ar bagātu vēsturi, kā, piemēram, Monako sacīkstes. Nē, tās vienkārši ir valstis, kuras F-1 maksā labu naudu.

Nobeigumā var tikai un vienīgi ielikt pēdējās dienās popularitāti guvušo mirkļbirku #WeRaceForMoney (Mēs sacenšamies naudas dēļ).

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp

Tēmas

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu