Kas zināms par Palangā aizturēto lidmašīnu, kura iesaistīta Krievijai noteikto sankciju apiešanā

CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lidmašīna "Cessna". Attēls ilustratīvs.
Lidmašīna "Cessna". Attēls ilustratīvs. Foto: Cristian M Balate/Shutterstock

Teju mēnesi privātā lidmašīna "Cessna" atrodas Palangas lidostā, Lietuvā, pēc tam, kad to aizturēja saistībā ar iesaisti Krievijai noteikto sankciju apiešanā. Šobrīd norit izmeklēšana, vēsta TV3.lt. 

Palanga pilota maršrutā bijis tikai pieturas punkts.

16. martā lidmašīna pacēlusies no Zviedrijas, un viss būtu noritējis gludi, ja pilots nebūtu izlēmis apstāties Palangā. 

Kā Lietuvas televīzijas kanālam TV3 skaidroja Lietuvas transporta drošības administrācijas direktora vietnieks Justas Rasomavičus, iepriekš neesot bijusi nekāda informācija par lidojuma plānu no Zviedrijas uz Lietuvu. 

"Tā bija pēkšņa. Vēlāk lidojuma plānā parādījās cita informācija, ka nākamais virziens ir Krievija," sacīja Rasomavičus, norādot, ka tajā mirklī esot aizliegts lidmašīnai turpināt ceļu. 

Par to, ka pilots vēlas lidot uz Krieviju, Pleskavu, tika paziņots pēc nolaišanās Palangas lidostā. Saskaņā ar pašreizējām sankcijām, lidojumi uz vai no Krievijas uz Lietuvu ir iespējami tikai izņēmuma gadījumos, piemēram, humanitāros nolūkos.

"Pilots tika informēts, ka, ja viņš vēlas turpināt lidojumu, viņam jāvēršas transporta drošības administrācijā, jāsaņem izņēmuma atļauja.

Un tad viņš zvanīja, jautāja, kādi ir izņēmumi. Viņam paskaidroja, kādi dokumenti nepieciešami, un... viņš pazuda," stāsta Rasomavičus.

Kas zināms par pilotu?

Lidmašīnas pilots ir Krievijas pilsonis, bet viņam ir uzturēšanās atļauja Lietuvā. Viņš strādājis Lietuvas aviācijas grupas "Avia Solutions" pilotu apmācības uzņēmumā "BAA Training" Spānijas filiālē. 

"Minētais darbinieks pie mums strādā kopš 2018. gada. Viņš strādāja pie mums par lidojumu instruktoru, apmācīja topošos pilotus mūsu organizācijā. Viņš strādāja pie mums apmēram 10 stundas mēnesī, tās ir 0,25 pilnas slodzes," norādīja uzņēmumā.

Uzņēmumā skaidro, ka instruktoriem nereti ir papildu darbs, bet tas, ko viņi dara brīvajā laikā, uzņēmumā netiek kontrolēts. Taču pēc šī incidenta instruktors tika atlaists.

Lietuva nonākusi sankciju apiešanas shēmas tīklā

Lietuvas sabiedriskās raidorganizācijas LRT rīcībā esošā informācija liecina, ka Lietuva nonākusi tīklā, kura centrā ir Krievijā strādājošs uzņēmums, kas piedāvā palīdzēt sankciju dēļ apturētu lidmašīnu vai to detaļu iegādi vai atjaunošanu. Lidmašīnas reisos piedalījās Itālijas kompānija, kuras īstenie īpašnieki atrodas Krievijā. Lai gan oficiāli lidmašīna ir reģistrēta Dānijā, tā nesen esot pārdota Turcijas kompānijai, kas pieder Krievijas pilsonim Jevgēnijam Kabanovam.

Kabanovs vada uzņēmumu arī Itālijā, kas reklamē krieviem, ka var palīdzēt apiet sankcijas un, piemēram, atvest lidmašīnas no Eiropas uz Krieviju, ziņo Lietuvas TV3.

Lietuvas varas iestādes tagad vērtē, ko darīt ar Palangā esošo lidmašīnu.

Transporta drošības administrācija tagad izmeklē notikušo. Izmeklēšanas laikā lidmašīna nevar atstāt Palangu.

Institūcijas civilās aviācijas nodaļas vadītāja Virdžīnija Žegunīte sacīja, ka gadījumā, ja tiks noskaidrots, ka fraktētājs vai lidmašīnas pircējs ir saistīts ar Krieviju, tas varētu būt sankciju pārkāpums.

Lietuvas satiksmes ministrs Marjus Skuodis norādīja, ka līdzīgi lēmumi, lidmašīnām aizliedzot ielidot vai izlidot no valsts esot daudz, bet izņēmumi netiekot pieņemti.

"Atbildīgo iestāžu nostāja ir stingra," norādīja ministrs. "Runājot par sankcijām, tas ir ikdienišķs process."

Kāds varētu būt paša pilota liktenis, nav skaidrs. Viņam draudētu atbildība, ja tiktu pierādīts, ka viņš ir piedalījies sankciju apiešanas shēmā. Taču, ja neparādīsies ne lidmašīnas pilots, ne tās īpašnieks, Lietuvai būs jādomā, ko darīt ar Palangā novietoto lidmašīnu.

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu