/nginx/o/2023/05/19/15332155t1h0621.jpg)
Mūsdienās virtuālā realitāte jeb VR ir svarīga, jo tai ir potenciāls mainīt veidu, kā mēs mijiedarbojamies ar digitālo saturu. Virtuālā realitāte paver plašas iespējas ļoti daudzās jomās, sākot no izklaides un beidzot ar medicīnu u.c. Ja vēl dažus gadus atpakaļ pie mums virtuālās brilles šķita kā tehnoloģiju brīnums, tad šobrīd ir jūtams liels izrāviens gan sabiedrības informētības ziņā, gan reālā pielietojumā. Kā virtuālā realitāte ir izmainījusi mūsu dzīvi un ko varam sagaidīt nākotnē? Lasi šo rakstu, kas tapis sadarbībā ar VR Room Riga “GUNSnLASERS”!
Virtuālās realitātes nozīme
Vai šobrīd mēs varam iedomāties savu ikdienu bez viedierīces? Vai varam veikt ikdienišķas darbības, ja nav stabils interneta pieslēgums? Tehnoloģijas attīstās, pateicoties lietotāju vēlmēm pēc kaut kā jauna un unikāla. Tas mudina pētīt, atklāt, testēt līdz izdodas radīt ko nebijušu. Virtuālā realitāte Rīgā arī kļūst arvien pieprasītāka, jo cilvēki vēlas izmēģināt ko jaunu.
Lai arī virtuālās realitātes koncepts aizsākās jau 1930. gados, pirmās virtuālās brilles tika radītas 20. gadsimta sešdesmitajos gados. Tās izveidoja datorzinātnieks Ivans Sazerlends, nosaucot šo ierīci par “Damokla zobens”. Ievērojamu izrāvienu virtuālās realitātes tehnoloģija piedzīvoja astoņdesmitajos un deviņdesmitajos gados, kad tika izstrādātas jaunas ierīces un sistēmas. Tomēr tā laika iespējas nav salīdzināmas ar to, ko varam izmantot mūsdienās.
/nginx/o/2023/05/19/15332156t1h33e5.jpg)
Virtuālā realitāte spēlē ļoti nozīmīgu lomu sabiedrības vidū:
- ieskaujoša pieredze - virtuālās brilles ļauj lietotājiem pilnībā iegremdēties digitālajā saturā, radot klātbūtnes sajūtu, kas nav līdzvērtīga citiem medijiem vai platformām;
- apmācība un izglītība - virtuālā realitāte tiek izmantota dažādās jomās apmācību un izglītības nolūkos. Piemēram, medicīnas studenti var praktizēt ķirurģiju virtuālajā vidē, savukārt rūpnīcu darbinieki var tikt apmācīti darbam ar jaunām iekārtām vai procedūrām drošā un kontrolētā vidē, tāpat arī karavīri var apgūt jaunus ieročus vai taktiskus scenārijus;
- izklaide - virtuālā realitāte kļūst arvien populārāka izklaides un atpūtas industrijā, ļaujot lietotājiem pilnībā iegremdēties virtuālajā pasaulē un tās sniegtajā pieredzē. Tas ir kaut kas unikāls, ko nevaram piedzīvot īstenībā;
- pieejamība - virtuālā realitāte sniedz plašākas iespējas cilvēkiem ar invaliditāti. Piemēram, cilvēki ar kustību traucējumiem var piedzīvot virtuālu pastaigu pa kalniem vai kāds ar redzes traucējumiem var izmantot audio signālus, lai pārvietotos virtuālajā vidē, tādējādi simulējot reālās dzīves notikumus vai vietas;
- virtuālais tūrisms - virtuālā realitāte var sniegt cilvēkiem iespēju izpētīt jaunas vietas un kultūras, neizejot no mājām. Tas var būt īpaši noderīgi ceļošanas ierobežojumu laikā, kā tas bija COVID-19 pandēmijas laikā, vai situācijās, kad apmeklēt konkrēto lokāciju dzīvajā ir pārāk bīstami. Virtuālās brilles mums sniedz iespēju ielūkoties gadsimtu senā vēsturē tā, it kā mēs tur tik tiešām atrastos;
- terapeitiskie pielietojumi - virtuālā realitāte jau šobrīd tiek izmantota terapijā, lai ārstētu dažādus garīgās veselības stāvokļus, piemēram, fobijas un posttraumatiskā stresa radītās sekas. Radot kontrolētu un drošu vidi, VR var palīdzēt pacientiem stāties pretī bailēm un pārvarēt tās;
- dizains un arhitektūra - virtuālās realitātes tehnoloģijas tiek izmantotas, lai izveidotu virtuālus prototipus, ļaujot dizaineriem un inženieriem pārbaudīt un uzlabot savus produktus pirms tie ir fiziski uzbūvēti. Tas palīdz ietaupīt laiku un naudu, kā arī radīt ilgtspējīgākus risinājumus;
- nekustamais īpašums - tiek veidotas virtuālās īpašumu tūres, ļaujot potenciālajiem pircējiem izpētīt īpašumus attālināti. Tas var būt īpaši noderīgi starptautiskiem darījumiem vai tiem, kuri fiziski nevar apmeklēt īpašumu. Ļoti ērts veids, kā ietaupīt laiku un citus resursus;
- fiziskie treniņi - VR iespējas tiek izmantotas sporta treniņiem, lai radītu simulētas situācijas. Tādā veidā sportisti, karavīri, policisti, glābēji u.c. profesiju pārstāvji trenējas drošā un kontrolētā vidē.
/nginx/o/2023/05/19/15332158t1h824b.jpg)
Šīs nav vienīgās jomas, kurās jau šobrīd virtuālās realitātes iespējas tiek plaši pielietotas. “Interese par VR cilvēku vidū pieaug. Virtuālā realitāte Rīgā kļūst arvien pieprasītāka tieši izklaides nozarē. Redzam, ka mūsu VR Room Riga klienti izmanto, lai interesantā veidā atzīmētu dzimšanas dienas, vecpuišu ballītes vai vienkārši jautri pavadītu savu brīvo laiku. Mūsu klientiem ir pieejams viss, kas nepieciešams - virtuālās brilles, audio sistēma, attēlošanas ekrāni, oficiālās spēles. Esam par visu parūpējušies, lai ikvienam interesentam būtu iespēja piedzīvot lieliskas emocijas,” stāsta VR Room Riga pārstāve.
Pieprasījums aug un turpinās pieaugt arī lietotāju prasības. Tomēr kādā ziņā jau šobrīd virtuālā realitāte ir izmainījusi mūsu dzīvi un ko varam sagaidīt tuvākā nākotnē?
Pateicoties virtuālajai realitātei, mums ir iespēja mācīties un praktizēt ar izciliem simulatoriem, attēlojot reālajā dzīvē iespējamas situācijas, tomēr neviens netiek pakļauts īstām briesmām. Mums ir iespēja veikt dažādus pētījumus un modelēt medicīniskas procedūras un pat operācijas. Tie ir tikai daži no daudziem piemēriem. Virtuālā realitāte ir nozīmīgs atbalsts teju ikvienā jomā. Rezultātā speciālisti ir daudz apmācītāki un lietotājam vai klientam ir iespējams saņemt kvalitatīvāku un drošāku produktu.
Virtuālās realitātes produktus, tostarp virtuālās brilles, piedāvā vairāki zīmoli, taču populārākie ir:
- Ocolus;
- HTC;
- Sony;
- Google;
- Samsung;
- Valve.
Virtuālās realitātes nozarē darbojas daudzi uzņēmumi visā pasaulē, tajā skaitā arī jaunuzņēmumi jeb start up, attīstot dažādas VR tehnoloģijas un lietojumprogrammas. Ja jau šobrīd VR ierīces nodrošina plašu un izcilu pielietojumu to lietotājiem, vai nākotnē ir gaidāma stagnācija?
“Nē, noteikti nē. Jau tagad redzam, ka virtuālās brilles un citas ar VR saistītās ierīces strauji uzlabojas. Tirgus piedāvājums kļūst arvien plašāks un izvēles iespējas ir patiesi daudz. Domāju, ka jau tuvāko gadu laikā ir gaidāma liela izaugsmes gan izklaides, gan citās nozarēs. Ja virtuālā realitāte Rīgā pašlaik ir pieejama tikai atsevišķos izklaides centros, tad nākotnē tā noteikti būs daudz pieejamāka. Protams, virtuālās brilles un cits ekipējums ir nopērkams arī lokālos un online elektronikas preču veikalos, tomēr jāņem vērā, ka atpūtas un izklaidi pārstāvētajiem uzņēmumiem ir iespēja iegādāties patiešām izcilas aparatūras,” norāda VR Room Riga darbiniece.
/nginx/o/2023/05/19/15332159t1he3b4.jpg)
Nākotnes prognozes
Ir grūti precīzi paredzēt, cik straujā tempā šī nozare attīstīsies, tomēr raksta turpinājumā iepazīsties ar pāris interesantiem datiem!
- Saskaņā ar vadošo tirgus pētījumu aģentūru “Statista” ziņojumu paredzams, ka globālais VR tirgus apjoms pieaugs no 7,9 miljadiem ASV dolāru 2020. gadā līdz 20,9 miljardiem ASV dolāru 2025. gadā.
- Sagaidāms, ka VR displeju izšķirtspēja turpinās uzlaboties, un daži eksperti prognozē, ka nākamajā desmitgadē varētu būt iespējami displeji ar 16K vai pat vēl augstāku augstāku izšķirtspēju.
- Tiek prognozēts, ka turpinās attīstīties haptiskās (taustes) atgriezeniskās saites tehnoloģija, kas lietotājiem ļauj izjust virtuālo vidi uz “savas ādas”. Atsaucoties uz “MarketsandMarkets” sniegto informāciju, sagaidāms, ka haptisko tehnoloģiju tirgus apjoms pieaugs no 10,5 miljardiem ASV dolāru 2020. gadā līdz 40 miljardiem ASV dolāru līdz 2026. gadam.
- Bezvadu un pārnēsājamo VR ierīču izstrāde notiek jau šobrīd. Saskaņā ar “Allied Market Research” publicēto informāciju tiek prognozēts, ka globālais bezvadu VR ierīču tirgus apjoms līdz 2026. gadam sasniegs 11,6 miljardus ASV dolāru.
- Virtuālās brilles un VR tehnoloģijas jau šobrīd tiek izmantotas apmācībām un izglītībā. Sagaidāms, ka šī tendence turpinās pieaugt. Balstoties uz “Future Market Insights” publicēto informāciju, paredzams, ka globālais virtuālās realitātes tirgus izglītības jomā līdz 2026. gadam sasniegs 1,6 miljardus ASV dolārus.
Kopumā šīs prognozes liecina, ka VR nākotni, visticamāk, raksturos nepārtraukta izaugsme un inovācijas, VR tehnoloģijai kļūstot reālistiskākai, visaptverošākai un plaši izmantotai dažādās nozarēs.
/nginx/o/2023/05/19/15332157t1hbf51.jpg)
Ja arī Tevi interesē virtuālā realitāte Rīgā, dodies uz “GUNSnLASERS” VR Room Riga, kas atrodas Mārkalnes ielā 10. Lai pieteiktu izklaidi lielākai vai mazākai grupai, aizpildi online kontaktformu mājaslapā www.gunsnlasers.lv (rezervācija ir veikta tikai tad, kad ar Tevi sazināsies klientu konsultants), raksti uz e-pastu info@gunsnlasers.lv vai arī zvani pa tālr. +371 27274646 (pēc savienojuma spied taustiņu 1 un tad atkal 1). Virtuālā realitāte Rīgā strādā katru dienu, arī brīvdienās un svētku dienās.