/nginx/o/2022/09/08/14816423t1hb607.jpg)
Latvijas skolās noslēdzies Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) skolēnu kompetenču pētījums - 2025. gada PISA pētījums, informēja Izglītības un zinātnes ministrijā (IZM).
Pētījumā piedalījās teju 7000 skolēnu no 269 Latvijas skolām - 15 gadus veci skolēni, kuri gatavojas pabeigt obligātās izglītības posmu. Skolēni pētījumā parādīja spējas izmantot skolā iegūtās zināšanas un prasmes, kā risināt problēmas reālai dzīvei pietuvinātās situācijās.
Pētījums dod iespēju novērtēt skolēnu sagatavotību dzīvei mūsdienu uz zināšanām balstītā sabiedrībā, gatavību mācīties, turpināt izglītību un sekmīgi iekļauties sabiedrības dzīvē.
Pētījumā iegūtā informācija par skolēnu kompetencēm un ar šīm kompetencēm saistītiem rādītājiem skolās un ārpus tām tiek izmantota datu informētu lēmumu pieņemšanā par pasākumiem labākas izglītības nodrošināšanai un uzlabošanai.
Latvija piedalās PISA programmā kopš pirmā cikla 2000.gadā. Šogad notika devītais pētījuma cikls, un tajā piedalās vairāk nekā 90 valstis.
"PISA 2025" pētījuma galvenā satura joma ir dabaszinātnes. Tajā uzmanība ir pievērsta vispārējiem dabaszinātņu izglītības rezultātiem - dabaszinātņu kompetencei, vides zinātnes kompetencei un skolēnu dabaszinātniskajai identitātei.
Papildus tradicionālajām jomām - lasīšanai un matemātikai - tiks vērtēta arī jauna joma "Mācīšanās digitālajā pasaulē", lai salīdzinātu valstu pieejas skolēnu digitālo prasmju attīstīšanai.
Tuvākajā laikā plānots uzsākt datu apkopošanu un analīzi. Pirmais OECD ziņojums par pētījuma starptautiskajiem rezultātiem tiks publicēts 2026.gada 8.septembrī.
Balstoties iepriekšējā, 2022.gada pētījuma cikla rezultātos, OECD ierindo Latvijas izglītības sistēmu starp desmit taisnīgākajām. Starp labi nodrošinātu un mazāk nodrošinātu skolēnu sniegumu bija salīdzinoši mazāka starpība nekā citās valstīs.
Latvijā arī lielāka nekā vidēji OECD valstīs 15 gadus vecu skolēnu daļa sasniedz vismaz pamata līmeni matemātikā, lasīšanā un dabaszinātnēs. Dabaszinātnēs Latvija ir starp 20 valstīm ar augstāko sniegumu. Salīdzinoši zemāks sniegums 2022.gadā mūsu skolēniem bija lasīšana, lai gan tuvu OECD valstu vidējam līmenim. Tas bija arī nedaudz samazinājies, salīdzinot ar Latvijas skolēnu 2018.gada rezultātiem.
OECD uzsver, ka augstākas prasmes ir nozīmīgi saistītas ar augstākiem darba tirgus, ekonomiskajiem, sociālajiem un veselības ieguvumiem. Tādēļ Latvijā būtiska ir lasītprasmes pamatu veidošana ģimenē un pirmsskolā, un nostiprināšana pamatskolā. Latvijas bērnu un pieaugušo prasmju attīstībai ļauj līdzi sekot dalība starptautiskajos salīdzinošajos izglītības pētījumos.