Skip to footer
Šodienas redaktors:
Helga Justīne Siksne
Iesūti ziņu!

Bijušais darbinieks ceļ trauksmi par nelikumīgām virstundām šoferiem "Rīgas Satiksmē"

"Rīgas satiksmes" autobuss.

Vairāki tūkstoši rīdzinieku, lai nokļūtu skolā, darbā, mājās, izmanto sabiedrisko transportu. To nodrošina pašvaldībai piederoša kapitālsabiedrība Rīgas Satiksme. Taču satraucošus faktus par darba organizēšanu atklājis trauksmes cēlējs, kas vērsies Valsts darba inspekcijā. Bijušais Rīgas satiksmes šoferis norāda uz nelikumīgām transporta vadītāju virsstundām. Kapitālsabiedrība pārkāpumus atzīst, un aizbildinās ar šoferu trūkumu, ziņo "Nekā personīga".

Rīgas satiksme ir viena no 10 galvaspilsētai piederošajām kaptiālsabiedrībām. Ar vairāk nekā 184 miljonu eiro apgrozījumu 2023.gadā tas ir lielākais pašvaldības uzņēmums, kurā strādā vairāk nekā 3500 darbinieku, no tiem ap 1300 šoferu, kas nodrošina pārvadājumus 79 sabiedriskā transporta maršrutos. Pērn Rīgas satiksme pārvadāja gandrīz 116 miljonus pasažieru.

Pagājušā gada nogalē Valsts darba inspekcija saņēma trauksmes cēlēja ziņojumu ar satraucošiem faktiem par šoferu darba organizāciju Rīgas Satiksmē. Bijušais darbinieks ziņojumā raksta, ka transportlīdzekļu vadītāji pārstrādā likumā noteikto virsstundu skaitu.

Šoferu darbu uzņēmumā organizē trīs maiņās – rīta, vakara un dalītā. Stundu skaits katrā maiņā atšķiras pēc tā kādā maršrutā vadītājs nozīmēts. Rīta un vakara maiņas garums ir no 5 līdz 10 stundām, savukārt dalītā maiņa nozīmē, piemēram, dažas stundas strādāt no rīta, un pēc pāris stundu pārtraukuma atgriezties darbā vakarā.

Šoferiem noteikts summētais darba laiks, kas nozīmē, ka nostrādātās stundas un virsstundas skaita trīs mēnešu periodā, taču likums saka, ka aizliegts nodarbināt strādnieku ilgāk par 56 stundām nedēļā jeb atļauts strādāt 8 virstundas septiņu dienu periodā. Trauksmes cēlējs apkopojis informāciju, ka 2023.gada pēdējos trīs mēnešos uzņēmumā šī norma pārkāpta.

Valsts darba inspekcijā ierosināta administratīvā lieta. Institūcijā skaidro, ka katra virstundu pārstrāde ir jāvērtē indivduāli, jo esot pieļaujami gadījumi, kad tas noticis neparedzamu apstākļu dēļ. Ja inspekcija secinās, ka virs-virstundām ir objektīvs iemesls, sodu, visticamāk, nepiemēros, bet uzņēmumam sniegs rekomendācijas vai rīkojumu, lai pārkāpumus novērstu.

Ja inspekcija konstatēs, ka pārkāpumi ir sistemātiski, tad sods var būt no 70 līdz 1100 eiro. Rīgas Satiksme gadā apgroza 184 miljonus.

Uzņēmuma valdes priekšsēdētāja saka, ka virsstundu pārsniegšanai ir pamatoti iemesli. Pirmkārt, uzņēmumam trūkst šoferu. Šobrīd tur strādā 1313, bet ir brīvas 109 šoferu vakances. Ir arī neparedzēti apstākļi, piemēram, ja sabiedriskais transports iekļuvis avārijā, šoferim var nākties pat vairākas stundas gaidīt policiju un gaidīšanā pavadītais laiks arī tiek ieskaitīts darba stundās. Tomēr lielākās problēmas esot slimības lapu dēļ. Vidēji mēnesī uz slimības lapas atrodas aptuveni 12% jeb 157 šoferi.

Darba inspekcija norāda, ka viens no galvenajiem kritērijiem, kā izvērtēt pārkāpuma sistemātiskumu, ir plānotais grafiks - ja tajā jau sastādīšanas laikā ir ierēķināts pārāk liels virstundu skaits.

Tas nozīmē, ka nelikumīgas virstundas strādājuši līdz pat 200 šoferi. Garas darba stundas un relatīvi īsi atpūtas periodi veicina šoferu nogurumu. Tas, savukārt, samazina koncentrēšanās spējas un ir riska faktors, kas palielina negadījumu risku.

Darba inspekcija pēta ne tikai 2023. gada pēdējo ceturksni, par ko cēla trauksmi ziņotājs, bet arī pagājušo un šī gada pirmos mēnešus. Pārbaudi varētu noslēgt līdz jūlijam. Kapitālsabiedrība raidījumam norādīja, ka šogad pirmajos četros mēnešos atļautās virsstundas pārstrādājuši 27 šoferi.

Uzņēmums pagājušajā gadā vadītāju trūkuma dēļ samazināja reisu skaitu. Līgumā ar domi noteikts, ka reisu izpilde nedrīkst būt zemāka par 98%, citādi var tikt piemērots sods. Rīgas Satiksme saņem dotācijas no pašvaldības, to apjoms pēdējos gados pieaudzis. Kopš 2020.gada pašvaldība uzņēmumam piešķīrusi gandrīz 800 miljonus. Par trauksmes cēlēja ziņojumu dome uzzināja no Nekā personīga.

Pirms jaunā valde pārņēma uzņēmuma vadību, Rīgas Satiksmes vārds plaši izkanējis saistībā ar dažiem no lielākajiem korupcijas skandāliem galvapsilsētā, piemēram, nanoūdens lieta, kur uzņēmumu sodīja par dalību kartelī, vai joprojām policijas izmeklēšanā esošā fiktīvo konsultantu lieta. Šī arī nav pirmā lieta, kas ierosināta Valsts darba inspekcijā par darba organizēšanu Rīgas Satiksmē. Pēdējo piecu gadu laikā uzņēmums saņēmis septiņus rīkojumus no uzrauga. Nevienā no gadījumiem sods nav piemērots.

Komentāri
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu