NEPLP izvirzījuši nosacījumus TV3 un LNT apvienošanās plāniem

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Edijs Pālens/LETA

Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) izvirzījusi nosacījumus, kurus ievērojot, NEPLP neiebilstu pret LNT un TV3 apvienošanos. Viens no nosacījumiem - LNT un TV3 jāpaliek bezmaksas apraidē.

NEPLP nosacījumos arī teikts, ka esošajiem kanāliem LNT un TV3 kā bezmaksas apraidē esošiem kanāliem katram atsevišķi ir saglabājamas neatkarīgas un patstāvīgas ziņu raidījumu redakcijas, neizslēdzot iespēju, ka katrā vai vienā no kanāliem ziņas nodrošina neatkarīgais producents; kanāli piekrīt mainīt (papildināt) programmu koncepcijas, garantējot oriģinālā satura pieejamību, nosakot minimālo kvotu vidēji piecas stundas dienā (nedēļas ietvaros), nesamazinot esošajās koncepcijās noteikto ziņu un informācijas apjomu.

Nosacījumos izvirzīts, ka MTG regulāri iesniedz neatkarīgu mediju tirgus pētījumu datus (piemēram, SIA «TNS Latvia») par savās programmās ietverto Latvijā veidotā satura apjomu.

Obligāts nosacījums būtu MTG grupas piedāvātā ombuda izveidošana, ko finansē pats MTG un kas seko līdzi viedokļu daudzveidības nodrošināšanai, norāda NEPLP.

Visiem MTG grupas kanāliem katram atsevišķi jābūt brīvi pieejamiem vairumtirdzniecībā. MTG grupa vai tās pilnvaroti pārstāvji (aģenti), veidojot programmu pakas, nedrīkst noteikt izdevīgākus nosacījumus nekā pērkot katru kanālu atsevišķi – respektīvi, kabeļoperatoriem vai citiem retranslētājiem jābūt iespējai iegādāties katru kanālu atsevišķi bez diskriminējošiem vai ierobežojošiem nosacījumiem, teikts nosacījumos.

Reklāmdevējiem jābūt iespējai iegādāties reklāmu katrā kanālā atsevišķi pēc «nediskriminācijas principa», respektīvi, kanāli nevar tikt uzspiesti komplektā vai vairāku grupas kanālu izvēle nevar būt nosacījums «labākai» reklāmas cenai, informē NEPLP.

NEPLP otrdien nosūtījusi vēstuli Konkurences padomei (KP) saistībā ar «MTG Broadcasting AB» ar apvienošanās darījumu ar AS «Neatkarīgie Nacionālie Mediji», kura ietvaros uzņēmums iegādājas AS «Latvijas Neatkarīgā Televīzija» (LNT) akcijas.

Kā norāda NEPLP pārstāve Sanita Blomniece, NEPLP vēstulē raksta, ka apvienošanās darījums ir specifisks un jāvērtē gan Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma (EPLL), gan arī Konkurences likuma ietvaros un to kopsakarībās.

NEPLP arī norāda, ka bez KP identificētajiem tirgiem, kuru kontekstā jāvērtē darījums, pastāv vēl viens būtisks nosacītais tirgus «mediju daudzveidība», kas garantē medija piedāvājuma un skatījumu uz notikumiem, procesiem utt. daudzveidību. NEPLP aicina KP šim aspektam, vērtējot apvienošanās darījumu, pievērst īpašu uzmanību.

NEPLP kompetencē nav noteikt, vai apvienošanās darījuma rezultātā radīsies dominējošais stāvoklis un kā tieši tas ietekmēs kādu no nosacītajiem tirgiem. Tomēr NEPLP norāda uz iespējamiem darījuma riskiem (apstākļiem) un uzskaita potenciāli veicamās darbības, kas būtu nosakāmas saistošajos noteikumos, lai novērstu vai mazinātu Apvienošanās darījuma riskus, informē Blomniece.

NEPLP uzskaita, kādi riski var radīt dominējošo stāvokli:

1. Pēc apvienošanās MTG grupā ietilps televīzijas kanāli LNT un TV3, kā rezultātā līdz 2013.gada 31.decembrim tie veidos 50% no brīvā ētera kanāliem. Vērtējot no pozīcijas, ka LTV7 ir šauras auditorijas kanāls, tad MTG grupas kanālu īpatsvars plašas auditorijas kanālos būs 66,6% pret LTV 33,3%.

2. Pēc 2013.gada 31.decembra situācija bezmaksas apraides tirgū var mainīties, kādam no MTG kanāliem (TV3 vai LNT) kļūstot par maksas kanālu. Tas savukārt būtiski ietekmēs «mediju daudzveidības» pieejamību skatītājiem.

3. Apvienojoties var samazināties Latvijā veidotā televīzijas satura apjoms un attiecīgi pieejamība, jo MTG grupa, optimizējot izmaksas, savos kanālos var samazināt oriģinālās produkcijas apjomu. Tāpat var tikt samazināts no neatkarīgajiem producentiem iepirktās produkcijas apjoms.

4. Apvienojoties, var tikt apvienotas ziņu redakcijas, kā rezultātā samazinās viedokļu (skatījumu) daudzveidība, jo lēmumu pieņemšana notiek arvien mazākā cilvēku lokā – viens redakcionālais uzstādījums un attiecīgi skatupunktu samazināšanās.

5. Apvienošanās darījuma rezultātā MTG grupas kanāliem būtiski palielināsies televīzijas reklāmas tirgus daļa. Ņemot vērā MTG grupas ietvaros esošo kanālu skaitu, var veidoties situācijas, kad reklāmdevēji nevar izvietot reklāmu vienā sev vēlamā kanālā. MTG grupa vai kāds starpnieks var veidot reklāmas pakas, piespiežot reklāmdevēju izvietot reklāmu sev vēlamajā un vēl arī citos kanālos. MTG grupas ievērojamā ietekme reklāmas tirgū, kā arī minētā iespēja veidot reklāmas pakalpojumu pakas (komplektus) var būtiski ietekmēt elektronisko plašsaziņas līdzekļu vienlīdzīgu konkurenci.

6. Apvienošanās rezultātā radīsies apstākļi, kuru ietvaros MTG grupa varēs ietekmēt televīzijas programmu vairumtirdzniecības tirgu, paši vai ar starpnieku (aģentu) palīdzību piedāvājot visus vai daļu kanālu vienotā pakā. Šādā situācijā programmu retranslētājiem nebūs iespējams izvēlēties, kuras programmas iekļaut un kuras neiekļaut savās retranslējamo programmu pakās.

Apvienošanās darījums var būtiski ietekmēt Latvijas elektronisko plašsaziņas līdzekļu tirgu un iespējamās sekas var būt pretrunā ar NEPLP uzdevumiem, informē Blomniece.

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu