Raksta foto

Šogad, ieviešot jaunos pamatizglītības standar­tus, kas izstrādāti 2004. gadā, Izglītības satura un eksaminācijas centra (ISEC) speciālistu vadībā norit vidējās izglītības mācību priekšmetu visu standartu izstrāde, kura pēc pāris mācību gadiem tiks ieviesta arī praksē. Viens no šiem mācību priekšmetiem ir matemā­tika, kurā nākamajiem vidusskolēniem vairs ne­būs jācenšas atcerēties visas matemātiskās for­mulas no galvas, bet gan vairāk jādomā un jāiemā­cās lietot informāciju.

ISEC matemātikas spe­ciāliste Ilze France stāsta, ka jaunais vidējās izglītības matemātikas standarts tiek veidots, ņemot vērā jauno pamatizglītības matemāti­kas standartu. Primārais mērķis jaunajos standartos, izstrādājot saturu un prasī­bas apguvei, rast iespēju skolēnam mācīties spriest, secināt, analizēt un izman­tot informāciju, nevis pār­baudīt, cik daudz formulu iespējams atcerēties no galvas. Atsevišķus jautāju­mus, kurus skolēni agrāk apguva pamatskolā, — nā­kotnē mācīsies tikai vidus­skolā, attiecīgi koriģējot arī matemātikas saturu vidus­skolā, lai tas nebūtu ļoti pār­blīvēts. Tas nozīmē, ka faktu ziņā skolēni apgūs mazāk, I. France norāda, toties viņi būs vairāk motivēti domāt. «Matemātika vidusskolā dod skolēnam priekšstatu par matemātiku kā zinātni un kulturālu pašvērtību, izmantojot tās zināšanas citu priekšmetu apguvē, kā arī sagatavot skolēnu augst­skolai,» saka I. France.

«Ja pamatskolas mate­mātikas standarta mērķis ir bērnu vispār mācīt, lai viņš prastu izmantot zināšanas praktiskajā dzīvē un loģiski pamatot, tad vidusskolas matemātikas standarta mērķis ir dot bērnam aka­dēmiskās zināšanas, saga­tavot skolēnu tālākai izglītī­bas apguvei augstskolā. Vidusskolēnam ir ne tikai jāprot pielietot zināšanas, bet arī jāmāk spriest,» uz­skata Rīgas 3. vidusskolas direktora vietniece meto­diskajā darbā un matemā­tikas skolotāja Rota Nābele, tāpēc arī jaunajos vidē­jās izglītības standartos lie­lāks īpatsvars būs veltīts spriešanas spējām, lai bēr­ni mācītos analizēt un izdarīt secinājumus.

Pozitīvi vi­ņa vērtē diskrētās matemā­tikas mācīšanu vidussko­lās un centralizētajiem ek­sāmeniem izveidotās ma­temātisko formulu lapas, lai skolēniem vairs nebūtu nepieciešams iemācīties visas formulas no galvas, bet gan vajadzētu tās prast atrast, sistematizēt un iz­mantot. 12. klases audzēk­ņi uzskata, ka šobrīd sko­lotājam ir lielāka atbildība skolēnu priekšā, bet arī vi­ņiem jābūt nopietnākai at­tieksmei pret mācībām. Ie­mācīt matemātiku varot ti­kai tad, ja skolēns ar skolo­tāju kopā mācās un grib strādāt, viņi spriež.

Karmena Liepiņa, Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas (RV1Ģ) matemātikas sko­lotāja un direktora vietnie­ce metodiskajā darbā, teic, ka šogad pirmo reizi darbā ar skolēniem viņa praktizē tā saukto labvēlīgo jeb po­zitīvo pieeju, paraugu ņe­mot no RV1Ģ kolēģa, ma­temātikas skolotāja Krika. Tas nozīmē kontroldarbos nevis atklāt, ko skolēns ne­zina, bet gan tieši izcelt to, ko viņš zina un varētu mā­cīties vēl labāk. Rezultātā visu skolēnu atzīmes, salī­dzinot ar iepriekšējiem ga­diem, ir ievērojami uzlabo­jušās, katrs vismaz reizi se­mestrī ir ieguvis augstāko vērtējumu. Un to nav ne­maz tik grūti panākt, K. Lie­piņa atzīst, jo vajag tikai at­klāt, ko skolēni zina un mo­tivēt viņus gatavoties kon­troldarbiem, piemēram, ie­priekš skolēniem dodot kontroldarba uzdevumu piemērus.

«Dažkārt, kad uzrakstu kontroldarbā tādu pašu uzdevumu, kādu es­mu norādījusi piemērā, skolēni to saskata un sa­prot, ka bija vērts mājās rē­ķināt un mācīties. Man skolēna atzīme nav svarī­ga, taču vēlos, lai viņi apgūst matemātiku un no tās nebaidās,» stāsta K. Liepi­ņa. Iepriekš metodiskajā darbā viņa izmantojusi arī grupu darbu, ļaujot skolē­niem apgūt tēmas patstāvī­gi. Skolēni tiek sadalīti gru­pās, un katra grupa vēlāk klases biedriem stāsta par konkrētu apgūstamās vie­las tematu, bet pārējie klausās, uzdod jautāju­mus, un vērtē, izraisot dis­kusiju. K. Liepiņa atklāj, ka tādējādi iespējams tikt skaidrībā, kurš skolēns ir vairāk darba ieguldījis, sa­gatavojot stundu, kurš ma­zāk, bet bērni tā iemācās pamatot izklāstu un pre­zentēt darbu.

Nav noslēpums, ka daļai skolēnu matemātikas apgū­šana sagādā zināmas pro­blēmas. I. France pieļauj domu, ka matemātika kā specifisks mācību priekš­mets ir saistīta ar tās uzbūvi — neiemācoties un nesapro­tot to pirmajās klasēs, ma­temātika var sagādāt pro­blēmas līdz pat vidusskolas absolvēšanai, jo visa mācī­bu struktūra ir ciešā saistī­bā. Otrajā variantā skolotā­jiem ir sarežģītāk tieši modi­nāt interesi skolēnos par matemātiku kā saistošu mācību priekšmetu.

Realizējot gan vispārē­jās vidējas izglītības pro­grammu vispārizglītojošā virzienā, gan arī mazākum­tautību pamatizglītības pro­grammu ar bilingvālo ap­mācību, Jelgavas 6. vidus­skolas matemātikas skolo­tāja Jeļena Golmeistare pa­sniedz matemātiku pamat­skolā un arī vidusskolā. Jel­gavas pilsētas matemāti­kas skolotāju MA vadītāja J. Golmeistare ne tikai mā­ca matemātiku, bet arī plā­no MA darbu, organizē ma­temātikas olimpiādes, pilda eksperta pienākumus mā­cību iestāžu akreditācijas laikā, izstrādā un realizē pedagogu tālākizglītības programmas, apmeklējot un organizējot kursus, kā arī konsultē citus pedago­gus, sniedzot viņiem meto­disko atbalstu.

Strādājot par matemātikas skolotāju 15 gadus, J. Golmeistare stāsta, ka katra mācību ga­da sākumā skolēni tiek ie­pazīstināti ar attiecīgās kla­ses priekšmeta mācību sa­turu un tā pamatprasībām. Mācību procesa gaitā no­tiek arī dažādas skolēnu aptaujas, kuru rezultāti tiek analizēti un ņemti vērā mā­cību procesa kvalitātes uz­labošanā. Ļoti būtiskas ir arī savstarpējās attiecības starp skolēniem un skolo­tāju, kā arī pozitīvas attiek­smes veidošana, uzskata J. Golmeistare, kas mācību procesā cenšas sekmēt skolēnu izziņas darbības aktivizēšanu un analītisko un kritisko domāšanu.

«H. Freudentāls savā darbā «Matemātika kā pedago­ģiskais uzdevums» rakstīja: «Matemātika ir pārāk svarī­ga, lai to mācītu tikai topo­šajiem matemātiķiem.» Pē­dējos gados skolēnu zinā­šanu līmenis matemātikā, spriežot pēc valsts pārbaudēs darbu rezultātiem un salīdzinot tos ar vidējo rādī­tāju valstī, Jelgavā ir ne­daudz augstāks par vidējo. Stājoties vidusskolā, ne katrs skolēns apzinās sa­vus nākotnes plānus. Ļoti bieži vidusskolēns apgalvo, ka nākotnē matemātika viņam nebūs vajadzīga, bet 12. klasē izrādās, ka izvēlē­tā augstskola pieprasa centralizētā eksāmena re­zultātus matemātikā,» atklāj J. Golmeistare.

Matemātikas kursa uz­būve vidusskolām sastāv no aptuveni divām trešda­ļām algebras un vienas trešdaļas ģeometrijas, lai gan standartos šī proporci­ja nav atspoguļota un no­teikta. Paredzēts, ka mate­mātika pamatprogrammā tiek apgūta četras mācību stundas nedēļā, padziļinā­tā programmā — sešas mā­cību stundas nedēļā.

«Mūsu skolā mācās skolēni, kuri īpaši uz matemātiku vairs nav jāieinteresē. Visi viņi ir motivēti un ļoti grib mācīties,» uzsver K. Liepi­ņa. Ģimnāzijā viņa māca matemātiku 10. klasēm, kurām tieši matemātika un angļu valoda ir profilējo­šais priekšmets, tāpēc al­gebru un ģeometriju jāmācās sešas stundas nedēļā. Šogad pirmo gadu K. Lie­piņa strādā ar skolēniem, kuri pamatizglītību ieguvu­ši citās skolās, jo iepriekš viņa pasniegusi stundas ti­kai tiem bērniem, kuri RV1Ģ mācās no 7. klases. Skolotāja paskaidro, ka grūtāk strādāt ir tieši ar bērniem, kuri jau iepriekš mācījušies RV1Ģ, jo ne rei­zi vien, apgūstot jauno te­matu, skolēni atbild — mēs jau to zinām!

«Un nav sa­protams, kā viņi to zina? Varbūt iepriekšējais skolo­tājs ir iemācījis, rezultātā vi­ņiem ātrāk uztverams, viņu domāšana atšķirīgāka. Bija grūtāk ar viņiem strādāt, tomēr šī gada skolēniem ir lēnāks uztveršanas un uz­devumu risināšanas pro­cess, nedaudz pietrūkst treniņa,» K. Liepiņa nāk pie slēdziena, taču tagad vis­maz ir skaidrs, ko skolēni nezina un kas viņiem visā­dā ziņā būtu jāapgūst un jāiemāca, šogad vienā no klasēm, kurā K. Liepiņa pa­sniedz stundas, pieci sko­lēni pamatizglītību ieguvuši krievvalodīgajās skolās un saprot skolotājas stāstīto.

R. Nābele pasniedz al­gebru un ģeometriju divām 12. klasēm — viena no tām ir eksaktā, kurā matemātiku padziļināti māca sešas stundas nedēļā, bet otra ir humanitārā virziena klase, kurā katru nedēļu matemā­tiku apgūst četras stundas. R Nābele atklāj, ka vairāk uzmanības tiek pievērsts eksaktajai klasei, kuri ap­gūst matemātikas, dabaszinību un tehnikas virziena mācību programmu «Mate­mātika un datori», matemātikas stundās paralēli strādājot ar datoriem. Vidusskolas mācību procesā šie skolēni jau trešo gadu iz­manto profesionālu mate­mātikas programmu «MathCAD», tēmas apgūstot individuāli, matemātikas stundām atvēlētajā laikā in­formātikas kabinetā, kur vienlaikus strādā matemāti­kas un informātikas skolo­tāji.

[s:9502]

Komentāri