/nginx/o/2018/07/17/10466582t1h5130.jpg)
Šausmīga aina šajās dienās agrā rīta stundā pavērās Ropažu ielā netālu no Čiekurkalna tirgus – jaunais zemās grīdas tramvajs tā vietā, lai uz sliedēm esoša putnu bara priekšā piebremzētu, vēl paātrināja gaitu un ar pamatīgu ātrumu ietriecās putnos.
Lielākā daļa paglābās, bet ne visi – bija briesmīgi skatīties, kā liela, balta kaija tiek parauta zem riteņiem un samalta gabalos, no tramvaja apakšas uz visām pusēm lidojot ne tikai spalvām, bet arī asiņainiem gaļas gabaliem.
Kad tramvaja vadītājai, vidēja vecuma sievietei, tika jautāts, kāpēc viņa šādi rīkojusies, pašvaldības uzņēmuma «Rīgas satiksme» darbiniece visā nopietnībā atcirta: viņai neesot jāuztraucas par visu, kas mētājas pa sliedēm, un viņa netaisoties bremzēt katra sīkuma dēļ.
Nudien būtu interesanti no «Rīgas satiksmes» vadītāja Leona Bemhena uzzināt divas lietas: pirmo – vai arī viņš domā līdzīgi slepkavīgajai tramvaja vadītājai un vai «Rīgas satiksmē» šādu darbinieku vēl daudz?
Un otro – vai tāpat viņa vadītā uzņēmuma darbinieki ir gatavi rīkoties arī tad, ja uz sliedēm pamana bērnu bariņu vai sirmu tantiņu? Tā sacīt, nav jāuztraucas par visu, kas mētājas pa sliedēm?
Uzņēmums «Rīgas satiksme» (RS) ir informēts par rakstā minēto atgadījumu un to jau ir izskatījusi, jo saņemts iesniegums no šī atgadījuma aculiecinieka, portālam «Apollo» pavēstīja RS pārstāvis Viktors Zaķis.
Savā atbildē iesnieguma autoram RS raksta, ka tramvaja vadītāja pienākumus regulē Ceļu satiksmes likums, Ministru kabineta noteikumi «Ceļu satiksmes noteikumi», Tramvaja vadītāja amata apraksts.
Izpildot šajos normatīvajos aktos noteikto, tramvaja vadītājam tramvajs jāvada tā, lai novērstu jebkādus riskus sabiedriskā transporta pasažieriem un drošībai ceļu satiksmē kopumā. Viens no lielākajiem riskiem sabiedriskā transporta pasažieriem ir krišana, kā rezultātā pasažieris var iegūt nopietnu traumu un tamlīdzīgi.
Par konkrēto aprakstīto situāciju RS lūdza sniegt paskaidrojumus iesniegumā norādītajai tramvaja vadītājai. Viņa paskaidroja, ka kaijas pamanīja pārāk vēlu, lai veiktu drošu bremzēšanas manevru. Šāda tramvaja vadītājas rīcība atbilst „Ceļu satiksmes noteikumos” 118.4.punktā norādītajam, kas nosaka, ka transportlīdzekļa vadītājam aizliegts strauji bremzēt, ja tas nav nepieciešams ceļu satiksmes drošībai.
Izvērtējot situāciju, RS ieskatā tramvaja vadītāja lēmumu neveikt strauju bremzēšanas manevru pieņēma pamatoti, jo attiecībā pret putnu apdraudējumu straujas bremzēšanas gadījumā vēl jo vairāk bija apdraudēta pasažieru droša pārvietošanās ar sabiedrisko transportu, un varēja rasties liels pasažieru krišanas risks, norāda Zaķis.
RS norāda, ka ne Ceļu satiksmes likums, ne «Ceļu satiksmes noteikumi» nesatur priekšrakstus transportlīdzekļu vadītāju rīcībai šādā situācijā, turklāt, ņemot vērā tramvaja pārvietošanos pa sliedēm un pasažieru atrašanos salonā, ir ierobežota tā manevrētspēja un spēja apstāties nekavējoties pēc šķēršļa pamanīšanas.