Latvijā aktivizējušies "domēnu skvoteri"

Ilustratīvs attēls.

FOTO: Robert Avgustin/shutterstock.com

Latvijā ir aktivizējušies "domēnu skvoteri", kuri reģistrē zināmu zīmolu un uzņēmumu mājaslapu nosaukumu latvisko versiju un mēģina to pārdot otrreizējā tirgū, informē Latvijas Universitātes Matemātikas un informātikas institūta Tīkla risinājumu daļa (NIC).

Pēdējā gada laikā dubultojies to domēna vārdu skaits, kuros izmantoti latviešu valodas burti ar diakritiskajām zīmēm, piemēram, "tūdaliņ.lv", jeb latviskie domēna vārdi. Turklāt interesi izrāda ne tikai uzņēmēji, bet arī tā sauktie "domēnu skvoteri". Ja latviskie domēna vārdi primāri maksā 8,47 eiro (ieskaitot PVN), tad otrreizējā tirgus cenas svārstās no 500 līdz pat 15 000 eiro un vairāk.

"Aicinām uzņēmējus būt vērīgiem un reģistrēt savas mājaslapas nosaukuma latvisko versiju, pirms to ir paspējis izdarīt kāds cits," uzsvēra NIC ārējo attiecību speciāliste Dana Ludviga.

Domēna vārdi, kuros izmantotas no pierastā latīņu alfabēta atšķirīgas rakstu zīmes, piemēram, "tūdaliņ.lv", "пример.рф" vai "??.??", sen vairs nav nekāds jaunums. Patlaban pasaulē ir reģistrēti jau 8,3 miljoni šādu domēna vārdu.

Domēnā ".lv" vārdus latviešu valodā var reģistrēt jau kopš 2004.gada. Latvijā uzņēmēji latvisko mājaslapas nosaukumu kā primāro izmanto ļoti reti. Latviskie domēna vārdi tiek reģistrēti pārsvarā zīmola aizsardzībai un mārketinga nolūkiem.

Reklamējot savu mājaslapu, uzņēmumi bieži vien izmanto latviskos domēna vārdus pat tad, ja tos nemaz nav reģistrējuši. Radio reklāmā vai reklāmas materiālos "tūdaliņ.lv" izklausās un izskatās daudz labāk un saprotamāk nekā "tudalin.lv", skaidroja NIC. Šādā gadījumā uzņēmums patiesībā reklamē to, kas viņam nemaz nepieder, un to var brīvi reģistrēt un izmantot arī kāds cits.

NIC atgādina, ka domēna vārds ir digitālās klātbūtnes pamats, kas veido uzņēmuma, zīmola vai projekta digitālo identitāti. Tāpēc interesenti aicināti par to rūpēties laikus un atbildīgi, neļaujot citam izmantot kāda veidoto tēlu un reputāciju sava labuma gūšanai.