Pētījums: "Grindeks" ir viens no galvenajiem Rietumvalstu reklāmdevējiem Baltkrievijas televīzijā
Papildināts

Farmācijas uzņēmuma AS "Grindeks" ēka ar logo.

FOTO: Ieva Makare/LETA

Trīs Latvijas farmācijas kompānijas apmaksā reklāmu Baltkrievijas propagandas televīzijas kanālos, tostarp "Grindeks" ir sestais lielākais Rietumvalstu reklāmdevējs Baltkrievijas valsts televīzijā, liecina nevalstisko organizāciju (NVO) "Libereco – Partnership for Human Rights" un "Lielbritānijas baltkrievu profesionāļu savienība" (PUBB) veikts pētījums.

Organizācijas 15.-21.novembrī katru vakaru no plkst.19 līdz 22 analizēja reklāmas trīs Baltkrievijas valsts televīzijas kanālos "Belarusj 1", ONT un CTV.

Kopumā šajā laikā reģistrētas 960 reklāmas, no kurām 58% reklāmdevējs bija Rietumvalstu kompānijas.

Salīdzinājumam Baltkrievijas uzņēmumu reklāmas veidoja 30% raidlaika, bet pārējos 12% reklāmu apmaksāja Krievijas, Ukrainas, Indijas, Dienvidkorejas un vairāku citu valstu uzņēmumi.

Aktīvākais Rietumvalstu reklāmdevējs Baltkrievijas valsts televīzijas kanālā ir ASV uzņēmums "Mars", kurš aplūkotajā laikā bija apmaksājis 61 reklāmu, par desmit reklāmām mazāk bija ASV kompānijai "Procter and Gamble", bet Vācijas "Henkel" bija apmaksājis 47 reklāmas, Francijas "Sanofi" - 45 reklāmas un Vācijas "Queisser Pharma" - 30 reklāmas.

"Grindeks" ar 28 monitoringa laikā konstatētām reklāmām ieņem sesto vietu aktīvāko Rietumvalstu reklāmdevēju vidū Baltkrievijas valsts televīzijas kanālos. Tam seko ASV uzņēmumi "Colgate-Palmolive" un "PepsiCo" ar attiecīgi 27 un 25 reklāmām, kā arī Vācijas "Dr. Theiss Naturwaren" ar 23 reklāmām un Šveices "Sandoz" ar 22 reklāmām.

"Grindeks" akcionārs un padomes priekšsēdētājs Kirovs Lipmans aģentūrai LETA pauda, ka nesaskata problēmu medikamentu reklamēšanā Baltkrievijas valsts televīzijas kanālos. "Reklāma nav nekāda politika. Cilvēkiem ir jābūt veseliem. (..) Lukašenko zāles nedosim," sacīja Lipmans.

Pēc viņa teiktā, uzņēmumam reklāma Baltkrievijā neizmaksājot daudz, tomēr nekonkretizēja - cik. Arī "Grindeks" tirgus daļa Baltkrievijā neesot liela - "kāds miljons, pusotrs" eiro.

Vēl 199 reklāmas apmaksāja 19 citas Rietumvalstu kompānijas, tostarp trīs reklāmu finansētājs bija "Olainfarm", bet divas reklāmas - "Silvanols".

Trešdaļa Rietumvalstu kompāniju apmaksāto reklāmu bija Eiropas Savienības (ES) uzņēmumu pasūtījums, tostarp seši Vācijas uzņēmumi veidoja pusi no ES valstu un 16% no kopējā Rietumvalstu kompāniju reklāmu skaita.

Visvairāk reklāmu - 18% - no kopējā Rietumvalstu kompāniju satura apmaksāja sešas ASV kompānijas, bet 5% - divas Francijas kompānijas, pa 3% veidoja trīs Latvijas uzņēmumi un divas Šveices kompānijas. 9% pasūtījuma veidoja astoņas kompānijas no septiņām citām ES dalībvalstīm.

Pirmo reizi NVO līdzīgu pētījumu veica 12.-18.jūlijā, kad kopumā 63% no reģistrētām 874 reklāmām apmaksāja Rietumvalstu kompānijas.

Tolaik ASV kompāniju īpatsvars bija 32%.

Salīdzinājumā ar jūliju Dānijas uzņēmums "Carlsberg" un Francijas "L’Oreal" ir pārtraukuši reklamēt savus produktus Baltkrievijas valsts televīzijas kanālos. Savukārt "Nestle" īpatsvars reklāmas tirgū sarucis no 9% jūlijā līdz 0,4% novembrī. Arī "Coca-Cola" īpatsvars krities no 4% jūlijā līdz 0,2% novembrī. Latvijas kompāniju reklāmas Baltkrievijas televīzijas kanālos jūlijā netika konstatētas.

Rietumvalstis Baltkrievijas diktatora Aleksandra Lukašenko režīmu apsūdz plašos cilvēktiesību pārkāpumos, vardarbībā pret politiskajiem pretiniekiem un žurnālistiem, kā arī migrācijas krīzes izraisīšanā pie ES robežas.

Baltkrievijas valsts televīzijas kanāli izplata mērķtiecīgi veidotu dezinformāciju, piemēram, Poliju un ES nepārtraukti attēlojot kā necilvēcīgas un agresīvus režīmus.

Aktuālākās ziņas