Noklausies! ⟩ Klasiskās mūzikas virtuozi Margarita un Roberts Balanas izdevuši savus debijas albumus

Margarita Balanas

FOTO: Janis Vecbralis SBArt

Šogad Londonas Karaliskā mūzikas akadēmija svin 200 gadu jubileju. Par godu šim notikumam 2018. gadā tika ieviesta "Divsimtgades stipendija", pateicoties anonīmam ziedojumam 1,7 miljonu mārciņu apmērā. Šī ir akadēmijas prestižākā stipendija, par kuras ieguvējiem kļuva Margarita un Roberts Balanas.

Margaritas Balanas debijas albuma centrā ir Kamila Sensānsa pirmais čella koncerts, kas ierakstīts sadarbībā ar britu diriģentu Benu Palmeru un Londonas Karaliskās mūzikas akadēmijas stīgu orķestri. Ir vērts atzīmēt, ka ar Margaritas čellu, kuru darinājis Šarlzs Adolfs Gands (Charles Adolphe Gand), tika spēlēts šis skaņdarbs tā pirmatskaņojumā 1873. gadā, kad to izpildīja čellists Augusts Tolbeks (Auguste Tolbecque).

Diskā iekļauti arī citi Sensānsa skaņdarbi. Kopā ar Londonas Karaliskajā mūzikas akadēmijā studējošo latviešu arfisti Elizabeti Gulbi, Margarita Balanas ierakstīja "Gulbi" – no Kamila Sensānsa "Dzīvnieku karnevāla". Ar starptautiski atzīto ķīniešu pianisti Ke Ma tika ierakstīta Sensānsa 2. sonāte fa mažorā čellam un klavierēm, Priére, kā arī "Tango" no miniatūrās operas "Lola".

Roberts Balanas savā albumā atklāj klasiskās mūzikas un džeza satikšanās punktus Nikolaja Kapustina, Morisa Ravēla un Dmitrija Šostakoviča daiļradē. Dažādu žanru izpildīšana Robertam Balanas it nemaz nav sveša lieta. Vien pirms pāris nedēļām viņš pārsteidza klausītājus Vidzemes koncertzālē "Cēsis" ar popmūzikas aranžējumiem elektriskajai vijolei.

Kopā ar ķīniešu pianisti un vairāku starptautisku konkursu laureāti Siqian Li Roberts Balanas ieskaņoja Nikolaja Kapustina virtuozo sonāti vijolei un klavierēm (1992. g.), kurā atspoguļojas komponista gūtā pieredze strādājot par džeza pianistu Maskavā 20. gadsimta piecdesmitajos un sešdesmitajos gados. Šis darbs ir papildināts ar divām Šostakoviča miniatūrām no komponista skaņdarbu cikla "24 prelūdijas".

Albumā atrodama arī Ravēla atpazīstamā Pavane pour une infante defunte un otrā Vijoļsonāte, kurai vidusdaļu komponists tālajā 1923. gadā uzrakstījis blūza stilā.

Redaktors iesaka