Zīmols "Balenciaga" ataino bēgļu pieredzi modes skatē: veltījums bezbailībai, pretestībai miera un mīlestības uzvarai

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp

Mākslai un dizainam ir būtiska loma globālo notikumu atainošanā. Krievijas iebrukums Ukrainā ietekmējis arī "Balenciaga" nesenāko modes šovu, demonstrējot skarbos fiziskos un psiholoģiskos šķēršļus, kurus piedzīvo bēgļi. 

Modes dizaineri katrai sezonai veido jaunu tērpu kolekciju, to izstrādei bieži vien nepieciešami vērienīgi laika un finansiālie resursi. Jaunākās modes tendences cieši saistītas arī ar notikumiem pasaulē. Februāris starptautiski zināms kā modes mēnesis, tomēr šogad tas iezīmēja kara sākšanos Ukrainā. 

Zīmola "Balenciaga" radošais direktors Demna Gvasalias notikumus Ukrainā asociējis ar personīgo pieredzi. Deviņdesmito gadu sākumā, kad Demna bija tikai 12 gadus vecs, viņa ģimene bēga no Gruzijas. Toreiz ģimenes māja tika bombardēta un viņa vecāki palika bez iespējas turpināt dzīvi dzimtenē. 

Demna īsajos "Instagram" stāstiņos dalījās pārdomās par notiekošo Ukrainā: "Karš Ukrainā mani sāpinājis un licis atcerēties pagātnes traumas, kuras turēju sevī kopš 1993. gada, kad līdzīgi notikumi risinājās manā dzimtenē."

"Es kļuvu par bēgli uz mūžu. Uz mūžu, jo tas vienmēr ir tevī. Bailes, izmisums, apziņa, ka neviens tevi nevēlas."

Pēc došanās prom no Gruzijas viņa ģimene pavadīja vairākus gadus Ukrainā. Līdz šim Ukraina viņa bijusi īpaša vieta, kur justies droši un rast patvērumu. 

Tāpat kā daudzi citi modes nami, arī "Balenciaga" ilgi domāja, vai šis ir piemērots laiks tērpu skatei: "Atcelt skati nozīmētu padoties un ļauties ļaunumam, kurš gandrīz 30 gadu mani tik ļoti sāpinājis. Šī skate ir veltījums bezbailībai, pretestībai, miera un mīlestības uzvarai."

"Balenciaga" šovi mēdz pārsteigt ar neierastām skatuves konstrukcijām, skarbu klimata apstākļu simulācijām - plūdiem, ugunsgrēkiem. Tomēr šī gada skatuves noformējums pārspēj visus līdzšinējos. Modelēm nācās iet pretī brāzmainam sniegputenim, kurš apgrūtināja redzamību un tērpu demonstrēšanu. 

Sākotnēji skatuves neparastais noformējums simbolizēja globālās sasilšanas sekas. Tomēr, ņemot vērā jaunākos notikumus Ukrainā, šovs ieguva citu, daudz dziļāku un piemērotāku nozīmi. 

Jaunajā tērpu kolekcijā dominēja tumšie toņi. Baumo, ka Demna pēdējā mirklī mainījis tērpu dizainus, radot asociācijas ar karu. 

Modes skatei sākoties, modelēm bija jādodas pretī vējam, kurš kļuva arvien spēcīgāks. Bija redzams, ka modelēm ir sarežģīti demonstrēt tērpus un viņas ir diskomfortā. Daudzi domāja, vai šāds šovs tomēr nav bijis neapdomīgi pārspīlēts. 

Atainot karu un traģēdiju ir sarežģīti. Tas raisa pārdomas un strīdus par to, vai šādi tiek slavināts karš. Tomēr mode, tāpat kā teātris, māksla un mūzika, spēj radīt spēcīgu vēstījumu. 

CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu