"Pasažieru vilciens" vēlas bargākus cietumsodus par vilcienu bojāšanu (1)

LETA
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Vīrietis mazgā ar grafiti apķēpātu jauno "Škoda Vagonka" elektrovilcienu Vagonu depo.
Vīrietis mazgā ar grafiti apķēpātu jauno "Škoda Vagonka" elektrovilcienu Vagonu depo. Foto: Zane Bitere/LETA

AS "Pasažieru vilciens" (PV) rosina noteikt bargākus sodus par vilcienu bojāšanu, aģentūrai LETA skaidro PV pārstāvji.

Uzņēmumā informē, ka PV ir nosūtījis Satiksmes ministrijai un Tieslietu ministrijai priekšlikumus veikt grozījumus regulējumā, rosinot palielināt sodu apmēru par vilcienu bojāšanu, tostarp vilcienu nelikumīgu apzīmēšanu, vai veikt šādu noziedzīgu nodarījumu pārkvalificēšanu par noziegumiem pret valsti.

Krimināllikums nosaka, ka maksimālais soda apmērs par darbību, kas vērsta uz transporta nozares, kā arī iestāžu vai organizāciju darbības graušanu nolūkā kaitēt Latvijai, ir brīvības atņemšana uz laiku no pieciem līdz 12 gadiem.

PV apkopotā statistika liecina, ka 2020.gadā tika fiksēti desmit vilcienu bojāšanas gadījumi, savukārt pērn vilcienus apskādēja 52 reizes, nodarot uzņēmumam būtiskus zaudējumus. Kopumā pēdējos četros gados PV konstatējis vairāk nekā 150 vandalisma aktus pret vilcieniem.

Uzņēmumā norāda, ka visizplatītākais vilcienu bojāšanas veids ir to nesankcionēta apzīmēšana. Šādi gadījumi pēdējos gados bijuši vairāk nekā 100.

Tādējādi uzņēmumam tiek radīts kaitējums, kas ietekmē mērķa izpildi - nodrošināt iedzīvotājiem pieejamus sabiedriskā transporta pakalpojumus.

PV atzīmē, ka uzņēmums joprojām veic visus nepieciešamos pasākumus piederošās mantas aizsardzībai - nodrošina vilcienu ārējo un iekšējo apsardzi, vilcienu stāvēšanas vietu videonovērošanu un apsardzi, vilcienu apdrošināšanu un citus, tomēr joprojām atsevišķiem sabiedrības locekļiem ir saglabājusies nemainīga interese veikt svešas mantas tīšu iznīcināšanu vai bojāšanu.

Krimināllikums nosaka, ka sods par šādu noziedzīgu nodarījumu ir brīvības atņemšana uz laiku līdz diviem gadiem, īslaicīga brīvības atņemšana, probācijas uzraudzība, sabiedriskais darbs vai naudas sods.

Uzņēmuma ieskatā minētie soda mēri līdz šim nav bijuši atturoši no šādu noziedzīgu nodarījumu izdarīšanas, tāpēc PV rosina pārskatīt sodu apmērus, tos palielinot vai pārkvalificējot par noziegumiem pret valsti.

PV valdes priekšsēdētāja pienākumu izpildītājs Raitis Nešpors norāda, ka uzņēmums ar lielāko neiecietību vērsīsies pret ikvienu, kurš atbalstāmas mākslas vietā izvēlēsies nodarboties ar vandalismu. "Tāpēc ziņa, ko vēlamies nodot atsevišķiem indivīdiem, kas, garlaicības mudināti, iecerējuši iemēģināt tikko iegādātu krāsu baloniņu uz vilciena - sekas par šādu rīcību ir nevis administratīvā, bet gan kriminālatbildība, būtībā cietumsods, turklāt šobrīd strādājam pie tā, lai tas būtu vēl bargāks," viņš atzīmē.

Papildu PV tuvākajā laikā plāno sākt informatīvi izglītojošu kampaņu, skaidrojot sabiedrībai par vandalisma ietekmi uz vilcienu satiksmi un normatīvos noteikto atbildību par šādu noziedzīgu nodarījumu veikšanu.

PV piebilst, ka arī daudzās citās valstīs cīņa ar nesankcionētu svešas mantas apzīmēšanu kļūst intensīvāka, piemēram, Vācijā naudas sods par grafiti var būt līdz 7000 eiro, bet Londonā un Singapūrā papildu naudas sodam var tikt piemērots arī cietumsods.

Jau ziņots, ka PV apgrozījums pagājušajā gadā, pēc provizoriskiem datiem, bija 59,777 miljoni eiro, kas ir par 14,4% vairāk nekā 2022.gadā, savukārt kompānijas peļņa pirms uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) pieauga par 39,8% - līdz 844 579 eiro.

PV izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no "Latvijas dzelzceļa" veiktajām funkcijām. Iepriekš PV 100% bija "Latvijas dzelzceļa" meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.

Komentāri (1)CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu