Vai izmantojam «Rīgas kartes» iespējas? (5)

CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Lita Krone/LETA

Lielākā daļa iedzīvotāju, izdzirdot vārdu savienojumu «Rīgas karte», iedomātos par reālu papīra formā skatāmu vai internetā redzamu  karti, kuru izmantojam, ja nevaram atrast kādu māju, ielu vai citu infrastruktūras objektu. Tomēr ir kāda cita Rīgas karte, kuru angļu valodā sauc nevis «Riga map», bet gan «Riga card» un kuru izmanto tūristi.

Šādas kartes funkcijas ir atvieglot ārvalstu viesim Rīgas apmeklējumu, apvienojot vienā kredītkartei līdzīgā kartē sabiedriskā transporta braucienus un ievērojamāko apskates vietu apmeklējumus noteiktā laika posmā bez maksas vai ar atlaidēm, piemēram, dienā vai trijās. Šādas kartes ir plaši izplatītas Eiropas Savienībā, un bieži pēc to pieejamības, sniegto pakalpojumu klāsta un cenas potenciālie tūristi, tajā skaitā arī autotūristi, pieņem galējo lēmumu par tā vai cita tūrisma galamērķa apmeklējumu.

Nesen Starptautiskās automobiļu federācijas (FIA) autoklubus apvienojošā, dažādas aptaujas un informāciju analīzes īstenojošā organizācija «Euro Tests» veica pētījumu par 16 pilsētas kartēm 14 Eiropas pilsētās, lai noskaidrotu labākos un sliktākos piemērus. Rīga šajā aptaujā netika iekļauta, tādēļ varam paši, izmantojot «Eiro Tests» metodiku, novērtēt savas galvaspilsētas karti «Riga card».

Kartes tika vērtētas, izmantojot vienotus kritērijus, kā svarīgākos akcentējot tajās iekļauto piedāvājumu, piemēram, cik no 10 pilsētas ievērojamākajām apskates vietām, iekļautas kartes piedāvājumā, kādas atlaides, cik plaši pieejama informācija par kartrēm, to iegādes vietām un piedāvājumu, un, protams, cena. Vērtētas tika trīs dienu kartes, jo tādas bija pieejamas visās aptaujātajās pilsētās.

Visaugstāk tika novērtēta Vīnes karte, kas ir salīdzinoši lēta un maksā tikai 19,90 EUR ar trīs dienu derīguma termiņu. Citās pilsētās tiek piedāvāti dažādāki kartes izmantošanas termiņi, pie kam Vīnē nav arī īpaša cena bērnu kartei. Tomēr pirmā vieta iegūta pateicoties zemajai cenai un plašajam piedāvājumu skaitam, tā nosedz bezmaksas apmeklējumu deviņos no desmit populārākajiem apskates objektiem. Vēl zemāka cena no aptaujātajiem ir tikai Zagrebas kartei, kas izmaksā tikai 11,89 EUR un piedāvā bezmaksas iespējas bērniem līdz 12 gadiem.

Savukārt kā vistrūcīgākā un neizdevīgākā pētījumā atzīta trīs dienu Berlīnes karte «The Berlin pass», kas izmaksā 82 EUR. Tajā iekļautas tikai trīs no Berlīnes TOP 10, pie kam trīs no kopējā piedāvājumu skaita jau tāpat ir bez maksas. Karti var nopirkt tikai internetā, tātad to nav iespējams iegādāties nevienā no tūrisma informācijas centriem. Pie kam, ja tūrists vēlas saņemt karti pa pastu, jāmaksā vēl salīdzinoši lieli pasta izdevumi. Maz arī informācijas, kura ievietota Berlīnes kartes mājas lapā, uzskata «Euro Test» eksperti. Tik skarbi ir novērtēta Berlīnes karte, tomēr kā uz pārējo fona varētu izskatīties «Rīgas karte»?

Informācija, kuru piedāvā interneta vietne, liecina, ka trīs dienu «Rīgas karte» maksā 18 LVL (26 EUR). Šī cena ir lielāka nekā Vīnē, tomēr ievērojami atpaliek no dārgās Berlīnes kartes. Arī bērniem, kuriem ir mazāk par 16 gadiem cena ir samazināta uz pusi.

Bez maksas tiek piedāvātas sešas apskates iespējas, un četras ar 50% atlaidi. It kā nav slikts piedāvājums, jo apskates objektu vidū ir Rīgas ievērojamākās apskates vietas.

Tik tālu it kā nebūtu slikti, tomēr izvērtējot informācijas pieejamību, iespaids vairs nav tik pozitīvs.

Atverot mājas lapu rodas iespaids, ka esam nokļuvuši kādā bezmaksas blogā nevis valsti reprezentējošā interneta vietnē. Krāsas, vizuālais noformējums vai drīzāk tā trūkums, burtu izskats rada vecmodīgu un bēdīgu iespaidu. Arī tulkojuma pieejamība tikai trīs valodās derētu aizvadītā gadsimta deviņdesmitajiem nevis mūsdienām.

Daudzi un dažādi pētījumi ir pierādījuši, ka informācijas pieejamība dzimtajā valodā ir viens no kritērijiem, lai jau labvēlīgāk skatītos uz iespējamo Rīgas apmeklējumu. Tulkojumam būtu jābūt pieejamam ne tikai angļu, krievu un vācu, bet vismaz arī spāņu, franču un tuvāko kaimiņvalstu valodās.

Interneta vietni izpētot, tā arī nebija iespēja atrast informāciju par sabiedriskā transporta bezmaksas izmantošanu, kas ir viens no pašiem svarīgākajiem kartes iegādes iemesliem. Kā izrādās, tad nopērkot karti lidostā, tūrists saņem 24 stundu bezmaksas braukšanas iespēju, tomēr pērkot pilsētā vai internetā šādas iespējas nav.

Mūsu karte neizskatītos nemaz tik slikti uz kopējā fona, ja nebūtu neskaidrības un vienota bezmaksas sabiedriskā transporta piedāvājuma trūkums kartes īpašniekiem, kas ir viens no pamatiemesliem, kādēļ karti pirkt. Šis lielais mīnus novirza mūsu karti reitinga lejas daļā, jo pat pēdējo vietu ieņemošā Berlīnes karte piedāvā bezmaksas sabiedrisko transportu.

Pilsētas kartes uzdevums ir palīdzēt ārvalstu tūristam pilsētas sabiedriskā transporta izmantošanā un piedāvāt nozīmīgāko tūrisma objektu apskati ar izdevīgiem nosacījumiem. Abi šie uzdevumi ir vienlīdz svarīgi, tādēļ jāaicina «Rīgas kartei» saskaņot savu darbību ar «Rīgas satiksmi», lai arī Latvijas galvaspilsēta būtu draudzīga ārvalstu tūristiem un viņu vidū arī autotūristiem. Būtu jādara viss iespējamais, lai novērstu esošos «Rīgas kartes» trūkumus.

Komentāri (5)CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu