Kā dzīvot līdzās ģēnijam

CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Atis Ieviņš

Ja pārskatām pagātnes liecības, ģēnija un otras pusītes attiecības visdrīzāk atbilst kādam no trim variantiem.

Ģēnijs un viņa balsts

Šajā variantā radošs ir viens no ģimenes cilvēkiem, bet otrs ir viņa klusais balsts, kas veic ikdienišķus un ne īpaši pamanāmus darbus, lai ģēnijs varētu nodoties daiļradei.

No latviešu kultūras kā populārāko piemēru varētu minēt Dārtu un Krišjāni Baronus. Dārtai liktenis nebija lēmis iegūt labu izglītību, un viņa maz saprata no tā, ko pie sava rakstāmgalda darīja Barons. Toties viņas dzīves gudrība un spējas arī karu un juku apstākļos nodrošināt ģimenei harmonisku ikdienas dzīvi bija tas pamats, uz kura turoties Barons paveica savu radošo mūža darbu. Ne velti aptaujā par 100 izcilākajiem latviešiem Barons ieguva pirmo vietu!

Ģēnijs un ģēnijs

Šajā gadījumā spēcīgas radošas personības ir abi partneri.

Veiksmīgākajā variantā viņu sadarbība var būt pat tik cieša, ka top arī kopīgi darbi. Latviešu kultūrā spilgts piemērs ir Rainis un Aspazija. Vēl tagad pētnieki lauza galvu, cik daudz Raiņa sacerējumu patiesībā ir abu dzejnieku kopdarbs.

Bieži vien šādās attiecībās viena puse izvirzās kā dominante, bet otra nedaudz upurē savu radošo dzīvi, lai vadošais ģēnijs varētu pilnvērtīgāk radīt. Latviešu kultūrā labs piemērs ir Kārlis un Lizete Skalbes. Apzinoties Kārļa Skalbes lielo ieguldījumu latviešu kultūrā, Lizete vairāk sevi veltīja ikdienas darbiem un tulkošanai, lai gan arī viņa bija talantīga. Arī Raiņa un Aspazijas attiecībās Aspazija nedaudz pieremdināja savu daiļradi, lai psiholoģiski balstītu Raini.

Bieži vien viena pusīte ir bijusi otra radošo darbu interpretētāja. Tradicionāls ir pāris komponists un dziedātāja. Tāda Latvijā bija Ernesta un Malvīnes Vīgneru ģimene, pasaules kultūrā var minēt Johana Štrausa un Henrietas Halupeckas attiecības.

Ģēnijs un mūza

Šajās attiecībās otrs partneris varbūt pat nepieder pie radošās profesijas vai arī darbojas citā jomā, taču ar savu esamību un attieksmi veicina radošā partnera daiļradi. Īpaši daudz šādu mūzu ir bijis māksliniekiem. Latviešu kultūrā tāds piemērs ir Jaņa Rozentāla un somu dziedātājas Elijas Forseles ģimene. Elija parādās daudzos Rozentāla darbos. Viņa prata lieliski savienot mātes un dziedātājas karjeru.

Pasaules kultūrā spilgts piemērs ir Jeļina Djakonova jeb Galā Eluarda Dalī un viņas vīrs izcilais spāņu mākslinieks Salvadors Dalī. Viņi satikās kādā sanatorijā Šveicē, un Salvadors viņu dievināja visu mūžu, attēlodams viņu neskaitāmās gleznās.

Daudziem šokējoši šķita fakti, kas atklājās pēc Dalī nāves. Izrādījās, ka abiem tikpat kā nebija seksuālu attiecību. Dalī visu enerģiju veltīja mākslai, un viņam nebija iebildumu, ka Galā izmanto žigolo pakalpojumus. Galu galā mūza ir mūza, un zemes dzīvei tā ir par cēlu!

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp

Tēmas

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu