Kā kļūt veselam un dzīvespriecīgam

FOTO: EPA-AFI

Jaukas domas, vingrinājumi un psihofiziskā noskaņošanās var palīdzēt tikt galā ar stresu.

Gada tumšākajā laikā cilvēki un visa dzīvā daba cieš no saules gaismas trūkuma. Tās nepietiekamība, kā rāda mediķu pētījumi, ir otrs svarīgākais (pēc stresa) depresijas veidošanās iemesls. Neliela depresija viegla stresa apstākļos ir parasts cilvēka organisma stāvoklis, ar kuru tas patstāvīgi tiek galā. Taču spēcīga, dziļa depresija jau ir slimība, kuras izdziedināšanā bez ārsta palīdzības nevar iztikt.

Stresa laikā organisms mobilizējas un iztērē savu enerģiju, bet pēc pārciesta stresa organisms ir kā izlādējies akumulators — depresijas stāvoklī. Tad tas pakāpeniski uzlādējas — līdz pilnībā atjauno savus spēkus un enerģiju. Jāņem vērā, ka depresijai jeb bremzējošajam procesam organisms tiek pakļauts apmēram trīs reizes ilgāk nekā stresa jeb uzbudinošās situācijas iedarbībai.

Stresa un depresijas izpausmes

Melanholiķiem parasti stress izraisa nemieru vai izbailes, kādu no fobijām vai neirotisku trauksmi, bet depresija — nepamatotas bailes, nemieru, nervozitāti, bezmiegu.

Holeriķiem tipiska reakcija uz stresu ir dusmas, tāpēc viņi biežāk slimo ar hipertoniju, kuņģa čūlu, čūlaino kolītu. Depresijā nonācis holeriķis parasti ir dusmu pārņemts, viņam rodas paniskas bailes no neveiksmes, no iespējas kļūdīties. Holeriķiem nereti rodas domas par pašnāvību (tas jau ir ļoti nopietns simptoms, tāpēc jādodas pie ārsta), viņi bieži vien nonāk dziļā atkarībā no panākumiem. Cilvēki ar holerisku temperamentu visbiežāk pakļauti sezonāliem afektveida traucējumiem, kas parasti izpaužas ziemas periodā un ir visai vieglas formas depresija.

Flegmatiķiem stress pavājina vairogdziedzera darbību, palēninās vielmaiņas procesi, var paaugstināties cukura līmenis asinīs, kas savukārt mēdz izraisīt pirmsdiabēta stāvokli. Stresa situācijās flegmatiķi daudz ēd, pakāpeniski palielinās viņu ķermeņa svars. Depresijā flegmatiķi pārņem prāta kūtrums, ķermenis kļūst slābans, cilvēkam var rasties tendence nesamērīgi daudz gulēt, var pieaugt ķermeņa svars.

Stresu visvieglāk pārcieš sangviniķi, jo viņiem parasti ir ļoti spēcīga nervu sistēma. Viņi arī retāk cieš no depresijas.

Kā sev palīdzēt?

Autogēnie treniņi, elpošanas vingrinājumi un meditācija no cilvēka prasa spēju koncentrēties, tāpēc šīs metodes, īpaši, ja tās ir apgūtas pašmācības ceļā, vairāk ir piemērotas cilvēkiem ar sakārtotu psihoneirotisko sistēmu. Stresa noņemšanai efektīvi ir vienkāršie tautas līdzekļi: nomierinošas vannas, dažādas augu tējas, sulas, kā arī dabiskās smaržvielas.

Kritiskā situācijā stresa noņemšanai cilvēkam ļoti labi var noderēt psihoterapeita N. Smirnova rekomendācijas:

  • izrunāties. Vienmēr kolektīvā atrodas kāds cilvēks ar milzīgu līdzjūtības potenciālu, pie kura grūtos brīžos pārējie labprāt vēršas pēc palīdzības. Izkratīt sirdi var arī nejauši satiktam cilvēkam vai kaut vai savam mīļotajam mājdzīvniekam — kaķim vai sunim, jo viņi savam saimniekam spēs sniegt dabisku atbildes uzmanību;
  • uzrakstīt vēstuli. Dvēselē sakrājušos smagumu var izteikt uz papīra;
  • apdāvināt sevi. Var doties uz veikalu un nopirkt sev kādu nieciņu vai uz pāris stundām dāvināt sev pilnīgu brīvību, ko neierobežo nekādi pienākumi;
  • palīdzēt citam! Izrādot altruismu, jūs arī sev darāt labu un no tā gūstat pozitīvas emocijas;
  • sajust zemi zem kājām. Palēkājiet, sajūtiet zem savām kājām pamatu, apzinieties, ka viss, kas notiek apkārt, — vēja šalkas, putnu dziesmas, transporta kustība — attiecas arī uz jums;
  • nav ļaunuma bez labuma. Lai kas arī notiktu, pacentieties visā saskatīt labo.

Vingrinājumi, lai atslābinātos

Šos vingrinājumus varat veikt gan mājās, gan darbā.

1. Sēžot uz krēsla, ar abām rokām apņem krēsla sēdekli, nospriego augumu un stiepjas uz augšu. Skaita līdz seši, atlaiž rokas gar sāniem, atslābinās.

2. Rokas aiz galvas un spēcīgi uzspiež uz kakla un galvaskausa pamatnes (vienlaikus veicot pretspiedienu).

3. Pamasē roku pirkstus (no pamatnes virzienā uz galiņiem). Vīrieši vispirms masē kreiso roku, sievietes sāk ar labo.

4. Veic lēnu ieelpu (domās noskaitot līdz seši), uz divām sekundēm aiztur elpu, lēni izelpo (saskaitot līdz divpadsmit).

Noskaņo sevi mieram

Noderīgs var būt arī psihoterapeita K. Dineika tā dēvētais psihofiziskās noskaņošanās seanss:

  • iekārtojieties pēc iespējas ērtāk (var arī guļus), atslābiniet muskuļus... Jums gribas pasnaust... Izelpa pagarinās... Pēc izelpas pacentieties vairākas sekundes neelpot. Pagarinātās izelpas laikā pār jums pārveļas silts, lēns vilnis, atbrīvojot no iekšējās spriedzes;
  • muskuļi atslābināti, acu plaksti aizvērti. Jums ir patīkami atrasties gurdenajā stāvoklī. Nervu sistēma un smadzenes uzņem sevī dzīvīgo skābekļa straumi. Nervu sistēmas procesi izlīdzinās, organisma spēki atjaunojas;
  • jūsu apziņa kā viegls mākonītis virs mirdzošās jūras... Viļņi veļas, sitas pret krastu. Saules staros priecīgi dzirkst šļakatas. Virs jūras bez skaņas lidinās balta kaija;
  • mazo putnu stihija nesalauzīs. To tur spārni un sirds pukst... Jūsu spārni — tā ir ticība smadzeņu neizsmeļamajai enerģijai un pārliecība par spēku atjaunošanu, dzīvesprieka atgriešanos;
  • jūsu sirds pukst mēreni. Jums ir viegli elpot. Katra šūna nodrošināta ar dzīvīgā skābekļa straumi. Iekšējais miers un līdzsvars ļaus jums viegli uztvert vārdisku pašiedvesmu.

Domās atkārtojiet:

  • «Es varu viegli atbrīvoties no satraucošām domām un pārdzīvojumiem (pauze). Enerģija atjaunojas pārpārēm (pauze). Man kļūst arvien labāk un labāk. Es varu būt laipns, labestīgs un nesatricināmi mierīgs (pauze).»
  • «Esmu atpūties. Esmu piesūcināts ar dzīvi apliecinošām domām. Es sajūtu arvien augošāku ticību saviem spēkiem (pauze).»
  • «Seanss iet uz beigām. Domās skaitīšu no trīs līdz viens. Skaitlis trīs! Miegainība pāriet. Skaitlis divi! Es izstaipos. Skaitlis viens! Es esmu mundrs, spēka pilns.»
Uz augšu