PV konkursā par jaunu vilcienu iegādi pieteicies tikai viens pretendents

LETA
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Raivis Spalvēns/LETA

AS «Pasažieru vilciens» (PV) konkursā par jaunu elektrovilcienu un dīzeļvilcienu iegādi pieteicies tikai viens pretendents, šodien paziņoja kompānijas vadība.

Tā ir spāņu kompānija «Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A.» (CAF), kura piesaistījusi «Rīgas vagonbūves rūpnīcu» (RVR) kā apakšuzņēmēju.

Sākotnēji RVR konkursā vēlējās startēt kā ģenerāluzņēmējs, piesaistot franču «Bombardier Transportation» kā apakšuzņēmēju, tomēr konkursa nosacījumu dēļ franči atteicās no dalības tajā. «Bombardier Transportation» tam izvirzīto PV prasību par solidāru atbildību novērtēja kā neadekvātu, jo tā neatbilda šī konkursa sākotnējiem noteikumiem, kā arī konkursu rīkošanas starptautiskajai praksei.

«Rezultātā Latvija ir zaudējusi nopietnu kapitāla un tehnoloģiju investoru. Rīgā netiks uzcelta RVR un «Bombardier Transportation» kopējā rūpnīca. RVR zaudējumi, ko radīja piespiedu atteikšanās no dalības konkursā kopā ar «Bombardier Transportation», pēc provizoriskiem aprēķiniem, ir apmēram pusmiljons eiro,» skaidro RVR.

Nokļūstot šādā sarežģītā situācijā, RVR pieņēma cita konkursa dalībnieka - spāņu CAF - izteikto sadarbības piedāvājumu, piekrītot kļūt par tā apakšuzņēmēju.

Kā žurnālistiem norādīja PV valdes priekšsēdētājs Nils Freivalds, šodien notika formāla piedāvājuma atvēršana. Tagad konkursa komisijai būs jāizvērtē piedāvājums, kas varētu notikt mēneša laikā. Ja CAF piedāvājums būs atbilstošs, tiks slēgts līgums.

Vaicāts, vai konkurss ir noritējis veiksmīgi, ņemot vērā, ka PV nav iespējas izvēlēties labāko un lētāko piedāvājumu starp vairākiem pretendentiem, Freivalds sacīja, ka konkursa pirmā kārta noslēdzās ar trim pretendentiem, bet otrajā kārtā pieteicās tikai viens, taču visiem trim pretendentiem bija iespēja pieteikties. «Pozitīva ziņa ir tā, ka ir vismaz viens pretendents otrajā kārtā,» uzsvēra PV vadītājs.

Uz jautājumu, kas notiks, ja CAF neatbildīs kritērijiem, Freivalds norādīja, ka formālā atlases kārta ir bijusi pieņemama. Viņš sacīja, ka Eiropas naudas apgūšanā PV vairs nevar atļauties sludināt vēl vienu konkursu, līdz ar to bez CAF piedāvājuma apstiprināšanas Eiropas naudu vilcienu iegādei nav iespējams apgūt, jo šis process aizņem pietiekami daudz laika.

Saskaņā ar nolikumu pieteikuma izvērtēšana notiks jūlijā vai augustā, bet līgums jāparaksta šā gada septembrī vai oktobrī. Tā kā konkursam pietecies tikai viens pretendents, PV vadība sacīja, ka līgums varētu tiks slēgts nedaudz ātrāk.

Šodien netika atklāta CAF piedāvātā darbu izpildes summa.

Konkursā, kura norise vērtēta arī Iepirkumu uzraudzības birojā, PV vēlas iegādāties 34 jaunus elektrovilcienus un septiņus dīzeļvilcienus.

Kā informē PV, saskaņā ar plānu līdz 2015.gadam konkursa uzvarētājam pilnībā jāatjauno elektrovilcienu parku, kā arī trešdaļa dīzeļvilcienu parka. Konkursa uzvarētājam būs arī 30 gadus jārūpējas par jauno elektrovilcienu un dīzeļvilcienu uzturēšanu un apkopi.

Jaunie vilcieni paaugstinās transporta mobilitāti Rīgā, Pierīgā un tālsatiksmē, nodrošinās nepieciešamo reisu skaitu atbilstoši iedzīvotāju prasībām un kvalitātes standartiem. Tiks paaugstināta vilcienu satiksmes pieejamība pasažieriem ar īpašām vajadzībām - pasažieriem ar bērnu ratiņiem, ar velosipēdiem, invalīdiem un vecāka gadagājuma cilvēkiem. Tiks paaugstināta pasažieru un vilcienu satiksmes drošību.

Jauno vilcienu iegāde veicinās vilcienu kustības regulārā intervāla grafika ieviešanu, kā arī par trešdaļu samazinās pārvadājumu pašizmaksu. Līdz ar to tiks ietaupīti valsts budžeta līdzekļi dotācijām sabiedriskajam transportam, bet nākotnē iespējams ļaus samazināt biļešu cenas.

Plānots, ka, ieviešot regulārā intervāla grafiku, par 70% palielināsies reisu skaits, bet par 80% pieaugs pārvadāto pasažieru apjoms.

Turklāt, kā rekomendē Rīgas un Pierīgas mobilitātes plāna izstrādātāji, vilcieniem pārņemot autobusu pasažierus un privāto transportu izmantojošos, 2016.gadā tiks pārvadāt 36 miljoni pasažieru, sekmējot sastrēgumu problēmas risināšanu Rīgā.

Jaunie vilcieni ar zemās grīdas vagoniem nodrošinās pasažieru ātrāku iekāpšanu un izkāpšanu un ļaus vilcieniem kursēt ātrāk.

Patlaban PV rīcībā ir 23 elektrovilcienu sastāvi un 16 dīzeļvilcienu sastāvi.

Iepirkuma konkursu PV izsludināja 2009.gada decembra sākumā, un 2010.gada septembrī beidzot noslēdzās pirmā kārta, kad tika noteikts pirmais otrās kārtas atlases kārtas beigu termiņš - 17.decembris.

Konkursa pirmajā kārtā pieteicās trīs pretendenti - CAF, RVR sadarbībā ar «Bombardier Transportation», kā arī Šveices uzņēmums «Stadler Bussnag» («Stadler»).

9.martā Eiropas Komisija apstiprināja Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda (KF) lielo satiksmes nozares projektu par Rīgas piepilsētas dzelzceļa pasažieru pārvadājumu sistēmas modernizāciju un dīzeļvilcienu ritošā sastāva atjaunošanu 144 miljonu latu apmērā. No projekta kopējām izmaksām KF finansējums ir 100 miljoni latu.

Iepirkumā līdz 2015.gadam paredzēts iegādāties 34 jaunus elektrovilcienus un septiņus dīzeļvilcienus. Pirmie jaunie testa vilcieni tikšot piegādāti 2012.gadā, bet piegādes varētu sākties 2013.gadā. Konkursa uzvarētājam 30 gadus būs jānodrošina arī jauno elektrovilcienu un dīzeļvilcienu uzturēšana.

PV ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no valstij piederošās Latvijas dzelzceļa kompānijas «Latvijas Dzelzceļš» veiktajām funkcijām. Iepriekš PV 100% bija «Latvijas Dzelzceļa» meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī PV pārveidots par valsts uzņēmumu.

Kā ziņots, Eiropas Komisija (EK) pieņēmusi «Stadler» iesniegto sūdzību par PV rīkoto vilcienu iepirkuma konkursu un sākusi tās izpēti, liecina biznesa portāla «Nozare.lv» rīcībā esošā informācija.

Sūdzība tiks izskatīta, ņemot vērā piemērojamos ES tiesību aktus, tiesa, tas vēl nenozīmē, ka sūdzības izskatīšanas laikā varētu tikt atklāti kādi pārkāpumi.

Ja sūdzības izpētes laikā tiks atklāti kādi ES tiesību aktu pārkāpumi, tad EK varētu apturēt ES līdzfinansējumu vai pieņemt lēmumu par finansiālām sankcijām.

Ja EK atklās pārkāpumus PV rīkotajā iepirkuma konkursā, tā var apturēt KF līdzmaksājumu līdz laikam, kamēr Latvija šos pārkāpumus novērš. Ja pārkāpumi netiks novērsti, EK var piemērot soda sankcijas vismaz 25% apmērā no kopējās līguma summas, taču, ja tiks konstatēts, ka veiktas darbības ar apzinātu nodomu izslēgt kādu no pretendentiem no dalības konkursā, sankcijas var būt 100% apmērā no līguma summas.

«Stadler» uzskata, RVR neatbilst izsludinātā konkursa prasībām (startējot kopā ar «Bombardier Transportation») un tā būtu jāizslēdz no turpmākās dalības konkursā.

«Stadler» pauda viedokli, ka esošais satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) un arī iepriekšējais ministrs Kaspars Gerhards (TB/LNNK) izdarījuši politisku spiedienu uz Iepirkuma uzraudzības biroja un PV lēmumu pieņemšanu, publiski aicinot konkursā atbalstīt RVR.

«Stadler» uzskata, ka viens no pretendentiem - RVR - pārkāpis vairākus godīgas konkurences principus, kas noteikti līgumā par ES darbību, gan tiešā, gan netiešā veidā «Latvijas medijos izvēršot plaša mēroga kampaņu, kurā visa informācija tiek pasniegta neobjektīvi, tendenciozi un vienpusēji par labu RVR», iepriekš ziņoja telekompānijas LNT raidījums «900 sekundes».

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu