Pēc Smoļenskas avārijas ziņojuma atkāpjas Polijas aizsardzības ministrs

LETA
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Scanpix/Reuters

Polijas aizsardzības ministrs Bogdans Klihs atkāpies no amata saistībā ar Smoļenskas avārijas ziņojumu, kurā negadījuma izraisīšanā vainoti neprasmīgie lidmašīnas piloti.

«Aizsardzības ministrs Bogdans Klihs vakar man iesniedza demisiju, un es to šodien pieņēmu,» žurnālistiem paziņoja Polijas premjerministrs Donalds Tusks.

Premjers pavēstīja, ka aizsardzības ministra amatā tiks izvirzīts iekšlietu ministra vietnieks Tomašs Semoņaks.

«Es nekad neesmu teicis un nekad neteikšu, ka Bogdans Klihs ir atbildīgs par šo katastrofu,» sacīja Tusks, bet viņš «atzinis, ka būtu sarežģīti realizēt ziņojumā iekļautās rekomendācijas, ja viņš paliktu aizsardzības ministra amatā».

Piektdien publiskotajā Varšavas izmeklēšanas komisijas atzinumā 2010.gada aviokatastrofā, kurā gāja bojā Polijas prezidents Lehs Kačiņskis, vainotas lidmašīnas pilota pieļautās kļūdas un nepienācīgā sagatavotība, kā arī Smoļenskas lidlauka sliktais apgaismojums un Krievijas gaisa satiksmes kontrolieru kļūdas.

Izmeklētāji norāda, ka prezidenta lidmašīnas apkalpe nebija pienācīgi apmācīta un pilots pieļāva virkni kļūdu, sliktas redzamības apstākļos tuvojoties lidlaukam pārāk zemu un pārāk ātri.

«Negadījuma tiešais iemesls bija nolaišanās zem minimālā nolaišanās augstuma un pārāk strauja nolaišanās laika apstākļos, kas traucēja vizuālajam kontaktam ar zemi,» teikts ziņojumā.

«Lidmašīnas komandieris, otrais pilots un navigators bija apmācīti steigā un pavirši, pārkāpjot spēkā esošos apmācību normatīvus,» teikts 328 lappuses plašajā izmeklētāju komisijas ziņojumā.

Situāciju pasliktināja arī navigatora vājās krievu valodas zināšanas, kā arī pieejamais ziņojums par laika apstākļiem bija nepilnīgs.

Ziņojumā arī norādīts uz «trešās puses klātbūtni pilota kabīnē, lidmašīnas apkalpes efektīvas sadarbības trūkumu, lidmašīnas kapteiņa pārāk daudzu pienākumu uzņemšanos, nepienācīgu apkalpes apmācības līmeni».

Polijas prezidenta lidmašīnas apkalpe tika izveidota tikai dienu iepriekš, un tās locekļi pirmo reizi satikās tikai brīdi pirms lidojuma, kad pasažieri jau kāpa lidmašīnā.

Tomēr nav atrasti nekādi pierādījumi par tiešu spiedienu uz pilotu nosēsties Smoļenskā, neskatoties uz sliktajiem laika apstākļiem.

Polijas izmeklētāju ziņojumā norādīts uz trūkumiem arī Krievijas pusē, pieminot nepietiekamu Smoļenskas lidostas apgaismojumu un Krievijas gaisa satiksmes kontrolieru kļūdainos norādījumus.

Smoļenskas lidostas «apgaismojuma sistēma bija nesavienojama ar vizuālo navigācijas sistēmu specifikācijām», teikts komisijas ziņojumā.

Izmeklētāji kritizēja arī faktu, ka teritoriju pirms skrejceļa klāj pāraugušu koku audzes, kas ir augstākas, nekā pieļaujams standartos.

Atzinumā arī secināts, ka «nosēšanās zonas kontrolieris lidmašīnas apkalpei devis kļūdainu informāciju».

Krievijas izmeklētāji uzskata, ka traģēdijā vainojamas augsta ranga poļu amatpersonas, kuras atradās Krievijā avarējušās prezidenta Leha Kačiņska lidmašīnas pilota kabīnē un izdarīja spiedienu uz apkalpi, kas savukārt ignorēja no Smoļenskas saņemto informāciju par nepiemērotajiem laika apstākļiem lidostā un nepieņēma lēmumu veikt nosēšanos rezerves lidlaukā.

Polijas puse ir noraidījusi Krievijas izmeklētāju atzinumu.

Aviokatastrofa notika 2010.gada aprīlī, kad Polijas prezidents Lehs Kačiņskis, kā arī 95 citas augstākās Polijas amatpersonas un sabiedrības pārstāvji devās uz Smoļensku, lai apmeklētu netālu esošo Katiņu, kur 1940.gadā PSRS iekšlietu karaspēks noslepkavoja vairākus tūkstošus poļu karagūstekņu.

KomentāriCopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu