Pēc eiro ieviešanas gaidāmas biežākas degvielas cenu svārstības (16)

LETA
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: LETA

Degvielas tirgū Latvijā pēc eiro ieviešanas, iespējams, sagaidāmas biežākas degvielas cenu svārstības, biznesa portālam «Nozare.lv» norāda Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Stirāns.

Savukārt Latvijas Banka uzsver, ka šādām bažām nav pamata. «Izmaiņas no valūtas kursa svārstībām jebkurā virzienā būs salīdzinoši niecīgas, salīdzinot ar citiem, fundamentālajiem pieprasījuma un piedāvājuma faktoriem, kas turpinās būt galvenie degvielas cenu virzītāji,» biznesa portālam «Nozare.lv» saka Latvijas Bankas Monetārās politikas pārvaldes vadītāja vietnieks Mārtiņš Bitāns.

Stirāns skaidro - ja daudziem citiem uzņēmējiem un tirgotājiem pāreja uz eiro novērsīšot valūtas risku, jo lielākā daļa preču tiks iegādātas par eiro un nevajadzēs to vairs konvertēt latos, līdz ar to arī konvertācijas izdevumi būs mazāki un kurss nesvārstīsies, tad naftas produktu gadījumā tā tiekot iepirkta par ASV dolāriem. Tas nozīmējot, ka valūtas risks nesamazināsies un, iespējams, pat palielināsies.

Stirāns norāda, ka līdz šim tika vērā ņemts trīskāršs valūtu pāris - lata un ASV dolāra kurss bija atkarīgs no lata-eiro un eiro-dolāra kursa. Pēc eiro ieviešanas noteicošais būs tiešais eiro-dolāra kurss, kas nereti mēdz būt svārstīgāks nekā līdz šim Latvijas Bankas noteiktais lata kurss pret ASV dolāru. Tas nozīmējot, ka arī degvielas cenas varētu svārstīties biežāk. «Kā tas būs praksē, to redzēsim pēc 1.janvāra,» uzsver Stirāns. Tas gan nenozīmējot, ka cenas būšot lielākas vai mazākas, bet tikai svārstības būs biežākas.

Viņš arī norāda, ka degvielas tirgotāji konceptuāli līdz šim atbalstījuši eiro ieviešanu un kā vieni no lielākajiem tirgotājiem piedalījušies vairākās Ekonomikas ministrijas un Finanšu ministrijas darba grupās. «Viss ir izdarāms, un priecājamies, ka valsts ir ieklausījusies uzņēmēju viedoklī, un tādējādi process izskatās saprotams un bez pārlieku lieliem sarežģījumiem,» skaidro eksperts. Viņš arī informē, ka šīs nedēļas beigās degvielas tirgotāji gatavojas pievienoties memorandam «Godīgs eiro ieviesējs».

Arī izmaksas, kas nepieciešamas eiro ieviešanai, neesot tik lielas, lai pieaugtu degvielas litra cena, līdz ar to 1.janvārī cena eiro tikšot noteikta pēc oficiālā valūtas kursa.

Stirāns gan norāda, ka no nākamā gada 1.janvāra esot jāiegulda pašreizējo kases sistēmu piemērošanai uz eiro un nākamā gada laikā savukārt esot jāizstrādā un jāpielāgo pavisam jaunas kases aparātu sistēmas, jo no 2015.gada 1.janvāra tirgotājiem būs jāievieš jaunas kases sistēmas, un tie būs jauni izdevumi. Tas palielinot izmaksas, kuras varētu optimizēt, ja šie procesi tiktu veikti vienlaikus, uzsver eksperts.

Savukārt Bitāns atgādina, ka lata kursa svārstības pret eiro līdz šim notikušas tikai Latvijas Bankas noteiktā valūtas koridora (plus/mīnus 1%) ietvaros, līdz ar to arī valūtas risks attiecībā pret trešajām (ne-eiro) valūtām pat teorētiski nevar pieaugt vairāk par šo lielumu. Turklāt praksē šis papildus iespējamo svārstību lielums ir bijis un arī būs ievērojami mazāks, jo līdz šim lata un eiro kurss noteiktā koridora ietvaros dažkārt mēdza mazināt eiro un dolāra kursa izmaiņu ietekmi uz degvielas un citu produktu cenām, bet dažkārt - šo ietekmi (atkal - noteiktā koridora ietvaros) palielināt.

«Ilgākā laika periodā šī ietekme praktiski izzūd. Tādejādi nav pamatotas bažas par valūtas risku palielināšanos pēc eiro ieviešanas arī tiem tirgotājiem, kuri līdz šim ir norēķinājušies galvenokārt dolāros un citās ne-eiro valūtās,» akcentē Latvijas Bankas ekonomists.

Piemēram, kopš 2005.gada, kad lata kurss ir bijis piesaistīts eiro, eiro/dolāra kurss ir svārstījies ar aptuveni 6,7% lielu standarta novirzi no perioda vidējā, kamēr lata/dolāra kurss ir svārstījies ar 6,45% standarta novirzi no perioda vidējā. Kā redzams, praktiski vēsturiskā starpība starp šo kursu svārstību lielumu laika periodā kopš 2005.gada ir bijusi aptuveni 0.25 procentpunkti.

Savukārt, ja aplūko laika periodu kopš 2013.gada sākuma, tad eiro-dolāra svārstību amplitūda ir bijusi pat mazāka nekā lata-dolāra kursam: attiecīgi 1,51% pret 1,6% pret perioda vidējo.

«Līdz ar to, balstoties uz šī gada novērotajām valūtas kursa izmaiņām, vienlīdz ticama ir iespēja, ka pēc eiro ieviešanas degvielas cenu svārstības var arī samazināties,» norāda Bitāns. «Jebkurā gadījumā - šīs izmaiņas no valūtas kursa svārstībām jebkurā virzienā būs salīdzinoši niecīgas, salīdzinot ar citiem, fundamentālajiem pieprasījuma un piedāvājuma faktoriem, kas turpinās būs galvenie degvielas cenu virzītāji.»

Kā ziņots, Eiropas Savienības (ES) Ekonomisko un finanšu jautājumu padome (ECOFIN), kurā darbojas ES valstu finanšu ministri, šodien pieņēma galīgo lēmumu par Latvijas uzņemšanu eirozonā. Līdz eiro ieviešanai Latvijā atlikušas vēl 176 dienas - 2014.gada 1.janvārī Latvija kļūs par 18.eirozonas valsti. Pāreja no latiem uz eiro notiks saskaņā ar līdz šim Latvijas Bankas apstiprināto oficiālo kursu - viens eiro ir 0,702804 lati jeb 70,3 santīmi.

Komentāri (16)CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu