«Selfijs», «pašītis», «čivpieliktnis» - pasludinās gada vārdu, nevārdu un spārnoto teicienu (3)

LETA
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Lita Krone/LETA

Šodien noslēgsies Rīgas Latviešu biedrības Latviešu valodas attīstības kopas, Latvijas Rakstnieku savienības un Latvijas Zinātņu akadēmijas (LZA) Terminoloģijas komisijas ikgadējā akcija «Gada vārds, nevārds un spārnotais teiciens», aģentūru LETA informēja akcijas organizētāji.

Sabiedrības aptaujā par gada vārdu liela daļa respondentu vēlas pasludināt latviskotu «selfie», ko par 2013.gada vārdu angļu valodas vidē atzinuši Oksfordas Universitātes valodnieki. «Selfijs» pie mums pretendē uz gada nevārda titulu, kamēr neparasti plašā klāstā saradušies ieteicamie latviskojumi - «tīksmiņš», «paštīksmekslis», «pašītis», «sevītis», «patnītis», «paškadriņš», «patiņš», arī «pašbilde» un «pašģīmis».

Līdzīgi ar angļu «hashtag» - ieteikumu vidū ir «mirkļbirka», «īsmarka», «tēmturis», «čivpieliktnis», tvītotājiem jeb čivinātājiem nepatīk ne valodnieku ieteiktā «atsauces birka», ne «atsauces tags», ne «atsauce». Tendence liecina par latvisku vārdu meklējumiem tādiem fenomeniem, kas sadzīvē un domāšanā ienākuši nesen, tomēr nekur nav pazudusi arī vēlme atrast tādu kā 2013.gada «atslēgvārdu» vai ar prieku noklausīties, cik radoši runā bērni - starp viņu jaunvārdiem ir, piemēram «glabādnis» kā īpaši saudzējama mantiņa.

Domājot par «nevārdu», daudziem bijis vilinājums piesaukt ne tik daudz no valodas viedokļa «sliktus» vārdus, cik tādus, kas «sasmērējušies», būdami bez vainas vainīgi - «kopne», «Maxima», «Zolitūde». Kā ik gadu, nevārda statusam pieteikti tiešie pārcēlumi no citām valodām. Šoreiz no jauna aktualizējušās dīvainās «eiro» un «euro» attiecības, arī «dīlošana» un «laineris», no krievu valodas ievazājies «deguna aizlikums».

Savukārt spārnotie teicieni jau ierasti izlidojuši lielākoties no politiķu un citu publisku personu, tostarp reklāmistu mutes. Starp vairākkārt piesauktajiem ir veikala «Maxima» reklāmas sauklis «Par visu padomāts!», «Atkāpjas tie, kuri jūtas vainīgi,», «cilvēciska saruna», pēc kuras par demisiju paziņoja Ministru prezidents Valdis Dombrovskis un politiskās kampaņas sauklis «Eirozona pievienojas Latvijai!».

Pieteikumus izvērtēs triju rīkotājorganizāciju deleģēta žūrija - valodniecības un rakstniecības profesionāļi.

Komentāri (3)CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu