Tas, ko neredz pasažieri: Gaisa kuģa sagatavošana lidojumam (25)

CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Jānis Škapars/Apollo

Vasara ir ceļojumu laiks, kad teju ikviens, kurš visu gadu cītīgi strādājis, ir nopelnījis palutināt sevi ar kādu ceļojumu. Jo, kā mēdz teikt, ja iesāpas galva, tad pie pieres jāpieliek vēsa aviobiļete uz Itāliju. Vai Spāniju. Vai vēl kādu no 55 citiem galamērķiem no Rīgas, ko piedāvā aviokompānija «airBaltic».

«Apollo» komanda devās uz lidostu un Latvijas aviokompānijas «airBaltic» centrālo biroja ēku, lai tiktos ar «airBaltic» klientu apkalpošanas un virszemes operāciju viceprezidenti Lauru Vecvanagu-Puķīti, kura ļāva ielūkoties savā darba ikdienā un iepazīstināja ar to, kas «lācītim vēderā» jeb ko neredzam mēs, pasažieri, laikā, kad lidmašīna ir nosēdusies līdz brīdim, kad tai atkal jāpaceļas.

Lauras ikdiena aizrit spraigi – viņas pārziņā ir piecas nodaļas - gaisa kuģa apkalpošana uz zemes par ko arī uzzinājām vairāk, drošības departamenta pārvalde, kas rūpējas, lai lidojumi ir droši, operatīvā centra uzraudzība – cilvēki seko līdzi reisu izpildei, operatīvām dienas izmaiņām un saziņai ar apkalpēm, zvanu centra departaments, kas dienu dienā saņem teju 1000 zvanu un klientu apkalpošanas nodaļa, kur darbs vistiešākajā mērā ir saistīts ar pasažieriem.

Esot 12 gadus aviācijas nozarē, Laura pati ir apceļojusi 39 valstis un zina teikt, - lidojumiem, pirmkārt, jābūt drošiem. Tāpat Laura stāsta, ka svarīgs ir arī serviss uz borta, sakot, ja personāls ir laipns, arī ceļojums ir izdevies. Tam nu var piekrist ikviens, kurš reizi dzīvē pacēlies teju 10 kilometru augstumā, lai nokļūtu uz sev tīkamo galamērķi.

Esot pirmo reizi otrpus lidmašīnai, dodamies uz peronu, lai sagaidītu jauno «airBaltic» lidmašīnu CS300 no Londonas, Lielbritānijā, ko tālāk sagatavos ceļam uz Katāniju, Itālijā. Kas interesanti un, jā, skaitļi ir pārsteidzoši – lidmašīnas CS300 apgriešanās laiks ir 40 minūtes. «Boeing 737» lidmašīnām – no 30 līdz 35 minūtes un Q400 propelleru lidmašīnām tās ir vien 25 minūtes. Un tas nenozīmē tikai lidmašīnas nosēšanos un pacelšanos.

Laura stāsta, ka aviācijā viss tiek noteikts pēc procedūrām, minūti pa minūtei. Tad nu sāksim, bet pirms tam jāpiemin tas, ka šos apkalpošanas darbus neveic pats «airBaltic», bet gan speciāli pieaicināta un izvēlēta kompānija.

Tā kā ir vasara, sniegs šajā gadalaikā nav šķērslis, tomēr perona virsma jeb vieta, kur nosēžas lidmašīna, ir jāpārbauda katru reizi – uz tās nedrīkst atrasties nekādu objektu, kas varētu traucēt turpmākajām procedūrām. Tāpēc vispirms tiek veikta rūpīga stāvvietas pārbaude.

Kad tas ir izdarīts, lidmašīna no skrejceļa ir iebraukusi tai speciāli noteiktā stāvvietā un tai tiek uzlikti bremžu «kluči», kas nostiprina lidmašīnas riteņus, lai izvairītos no lidmašīnas ripošanas un tā stāvētu stabili tai paredzētā vietā.

Lidaparātam iebraucot stāvvietā, ap to tiek aplikti konusi, tādā veidā iezīmējot teritoriju, kurā jāievēro īpaša piesardzība un tajā nedrīkst ieiet ar lidaparāta apkalpošanu nesaistīts personāls. Tad lidmašīna tiek savienota ar elektrību - līdzko tiek izslēgti dzinēji, tikai tad drīkst lidmašīnai tuvoties. Tas, dārgie pasažieri, ir iemesls, kāpēc līdz pat pēdējam brīdim jāatrodas savās sēdvietās un tikai pēc visām šim darbībām mēs drīkstam atsprādzēties.

Kopš šī brīža aizrit 40 minūtes – tiek atvērti bagāžas nodalījumi no kuriem pa slīdlenti pasažieru nododamā bagāža tiek nogādāta bagāžas ratos, kas tālāk dodas uz lidostu. No malas vērojot, šis process ir vislaikietilpīgākais, jo bagāža lidmašīnas apgriešanās laikā ne tikai jāizkrauj, bet jāiekrauj arī nākamo pasažieru koferi un cita krava. Starp citu, «Boeing 737» lidaparātu pilna masa var sasniegt pat 62 tonnas, taču jaunā Bombardier CS300 lidmašīna – līdz pat 67 tonnām.

Paralēli tam lidmašīnas aizmugurē sāk darboties arī tā saucamā «tualetes mašīna» un te nu ikkatram ir skaidrs, kas notiek šajā procesā.

Degviela tiek uzpildīta spārnos. Jā, spārnos! Jo lidmašīnas «rumpī» atrodas četri bagāžnieki, bet tās sānos – riteņi.

Ierodas arī ēdiena piegādes mašīnas – starp citu, katrā reisā ir jaunas ēdiena kastes, kas ir aizzīmogotas jeb nostiprinātas ar plombēm.

Kamēr bagāža slīd pa lenti, tiek pildīta degviela un notiek citas procedūras, arī visi pasažieri ir izkāpuši no lidaparāta. Tad sākas tīrīšanas darbi, kam klāt ķeras vairāki cilvēki vienlaicīgi, jo lidmašīnas salonam ir jābūt iztīrītam desmit minūšu laikā.

Tā kā CS300 ir paredzētas 145 pasažieru vietas, parasti pēc katra lidojuma no lidmašīnas tiek iznesti vismaz četri lielie miskastes maisi.

Kad no apkalpes puses viss ir pārbaudīts, tikai tad sākas iekāpšana lidmašīnā, kurā visus sagaida divi piloti un trīs stjuarti, kuri jau ir paspējuši ieņemt vietas un atvadīties no iepriekšējā lidojuma apkalpes locekļiem.

Aviokompānijas «airBaltic» klientu apkalpošanas un virszemes operāciju viceprezidente Laura Vecvanaga-Puķīte visiem pasažieriem iesaka vienu – ierasties uz reisa iekāpšanu laicīgi. Lai izlidotu laikā ir vajadzīgs pasažieru atbalsts, jo katra minūte pirms izlidošanas ir ļoti svarīga. Tie, kuri nekad nav kavējuši lidmašīnas reisu, ir saskārušies ar situāciju, kad pirms pacelšanās daiļās stjuartes un simpātiskie stjuarti pārskaita visus iekāpušos un saskaņo to ar dispečeriem, ka viss atbilst. Ja ne, tad rodas situācijas, kad jāmeklē neatnākušā pasažiera soma un jāmaina lidojuma dokumentācija, kas viss kopā var radīt reisa kavēšanos un to noteikti nevēlas neviens.

Kad visi ir apsēdušies savās vietas un piesprādzējušies, lidmašīnu aiztaisa ciet, vēl pēdējo reizi pārbauda, vai viss ir kārtībā un lidmašīna var braukt uz pacelšanos.

Jāatzīst, ka tiem, kuri lidmašīnu izmanto tikai kā pārvietošanās līdzekli, šīs iepriekšminētās procedūras paliek nepamanītas, tai skaitā arī mūsu komandai, kurai bija tā ekskluzīvā iespēja ielūkojās tā saucamajās «aizkulisēs». Tagad mēs zinām, ka viss neaprobežojas tikai ar pasažieru iekāpšanu un izkāpšanu - viss ir visaugstākajā precizitātes līmenī un to arī novēlam saglabāt. Lai mums visiem lidojumiem labvēlīgs laiks!

Komentāri (25)CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu